Inlägg från: Norrskenet |Visa alla inlägg
  • Norrskenet

Lära sig cykla - behöver tips!

Min son lärde sig cykla förs nu i vår o då är han 8 och ett halv år nu! Han har aldrig visat ett så stort intresse för att cykla, men han har haft en cykel med stödhjul på. Med dem på lutade han cykeln ganska mycket, men cyklade på. Vi testade med att ta bort stödhjulen redan förra sommaren o satt ett handtag baktill, men det blev bara värre. Det gick inte alls o han vägrade cykla.

Han blev också väldigt arg o ledsen när det inte gick så bra för honom o speciellt då hans lillasyster lärde sig cykla mycket fortfare o hon är ju ändå 2 år yngre...

Nu i vår köpte vi en större cykel åt honom där man inte kunde ha stödhjul överhuvudtaget.  I flera veckor (inte varje dag) fick vi hjälpa honom att cykla några meter åt gången ( hålla i cykeln). Helt plöstligt kunde han cykla några meter själv o nu går det bra (ibland ramlar han ännu).

Mitt tips är: Stressa inte! Han lär sig det så småningom. Låt det ta sin egen tid!

Visst jag tyckte att min son är sen o var säker på att hans motoriska utveckling var sen o att han hade dålig balans då han började cykla så sent. Han var hos en barnläkare i ett helt annat ärende, men där kollade de balans o motorik o jag påpekade att han lärt sig cykla först nu. Men det var absolut inget fel på varken motoriken eller balansen. Allt var ok. Läkaren sa bara att alla barn är olika.

Vi har haft stödhjul åt både dottern o sonen o ändå lärde sig dottern cykla 2 år tidigare än han...  Vår dotter är den som tycker om att sporta o kan också åka skidor mycket bättre än sin äldre bror, tycker om att springa o spela fotboll, vilket han inte alls tycker om. Alla är ju helt enkelt olika!

Ang att bli retad... Min son har aldrig blivit retad för att ha haft stödhjul så länge, av nån annan än sin syster... (som vi haft flera allvarliga samtal med)  Visst har nån av hans kompisar påpekat att han har stödhjul o då har han bara sagt att alla lär sig saker olika fort. (Vilket vi sagt åt honom).

Svar på tråden Lära sig cykla - behöver tips!