Inlägg från: carlsbergs |Visa alla inlägg
  • carlsbergs

Svårt brännskadad!!

Dum som jag var satt jag för länge i solen igen, nu har jag bränt mig rejält.. Illröd, verkligen. Halva rygg, axlar, armar & bröstkorg..Sjukt jobbigt! Har mått illa sen igår (då jag solade) och är konstant trött. Fy!
    Hur som helst, vad skall man göra när man har bränt sig? Rent generellt, har hört att vaselin inte är bra i detta fall men i värsta fall kanske det kan vara värt ett försök? Ingen 'huskur'? man kan fixa, vill inte gå till apoteket och köpa krämer osv då jag knappt får på mig kläder.. Vill iaf få bort den pulserande smärtan Någon som har några tips eller råd?

• Svar på tråden Svårt brännskadad!!
  • carlsbergs
    kusinkokain skrev 2009-06-29 16:40:35 följande:
    Yoghurt!
    Är det för att yoghurt är kallt och svalande eller för att det finns 'ämnen' där i? Har dessvärre ingen yoghurt hemma heller
  • carlsbergs
    eec82 skrev 2009-06-29 16:42:16 följande:
    fungerar de inte med kylande salva som man kan ta på after sun eller liknande. Förstår att de gör ont. DÅ jag var yngre fick jag lätt solblåsor å de svider som sjutton. Jag brukade ligga i ljummet vatten i badkaret å sen smörja med krämen after sun typ, å sen bara ligga i sängen med ingenting på mig... oftast var de lite bättre dagen efter men tog nog 2-4 dagar innan jag kunde vara ute i solen igen.
    Åh, ja, visst är det hemskt jobbigt! After sun har hittils inte hjälpt, men jag ska försöka duscha i kallt vatten (har inget badkar) och se om det hjälper. Men det gör superont att duscha överhuvudtaget, usch!
  • carlsbergs
    mammamaddis skrev 2009-06-29 16:47:04 följande:
    för någon vecka sen när solen va här brände jag mej på ryggen ok axlar så de blev stora skorpor karln fick sitta ok smörja mej hela dagarna med babyolja vi testa allt vi hade hemma men jag tykkte ingenting hjälpte lr jo bebyolja va de bästa ok fil :D ...
    Ååh, ska be min sambo köpa hem fil idag!
  • carlsbergs
    Neko skrev 2009-06-29 16:49:45 följande:
    Aw stackars dej, det gör ju så ont att duscha kallt sedan också. Brände mej i italien för några år sedan när vi tältade där. Lossnade stora sjok med död hud som man kunde dra loss från axlarna och runt omkring >_
    Jag vet! Vill också dra bort huden, ångrar faktiskt detta.. Fyller år om dryga 5 dagar och jag hoppas innerligt att det hinner 'gå över'. Har inte så mycket lyxprodukter här hemma, så vatten får nog duga. Det bränns verkligen!
  • carlsbergs
    Cat3 skrev 2009-06-29 16:53:26 följande:
    Det heter kylbalsam, finns på apotek. Köpte det till mina barn och har använt vid tex vattkoppor för att lindra klådan.
    Jo, skall tänka på det nästa gång. Har ingen möjlighet att ta mig till Apoteket idag.
  • carlsbergs

Tant J skrev 2009-06-29 16:56:50 följande:

Exakt! Det hjälper faktiskt. Dessutom är det rosa och snyggt.
    Min sambo, han kommer hem senare ikväll. Då är det stängt, jag kan heller inte ta på tröja/linne inte ens bh, fy!
  • carlsbergs
    Nemiia skrev 2009-06-29 17:01:04 följande:
    Jag tycker att du ska vara lite uppmärksam på ditt illamående och tröttheten lite grann också, du kan ju faktiskt ha fått värmeslag. Men med största sannolikhet är det bara symtom på att du bränt dig. Men som alla andra redan sagt, kylbalsam från apoteket, duscha/bada svalt, kan funka att blöta handdukar i kallt vatten och ha på kroppen.
    Det där med blöta handdukar och lakan skall jag sätta igång med snart, men ang mitt illamående och sånt, är det farligt?
  • carlsbergs
    eec82 skrev 2009-06-29 17:30:49 följande:
    om jag var du skulle jag ringa vårdguiden eller maila dem, man kan ju om man har e-legetimation maila frågor å logga in på deras hemsida. Supersmidigt.
    Kollade precis på vårdguiden, läste lite om första gradens brännskada som det nu heter (låter så dramatiskt) hursomhelst, det fanns bra tips och det ända jag kan göra nu är att kyla ner mig. Är enormt svullen. Har lagt after sun krämen (som för övrigt inte har hjlpt alls) i kylskåpet å ska pröva igen strax.
  • carlsbergs
    vackrastarflow skrev 2009-06-29 18:15:57 följande:
    after sun hjälper mest med att hålla huden fuktig och mjuk, den lindrar inte så mycket. ren aloe vera kan hjälpa.om det inte är bättre imorgon hade jag hört efter med vårdcentral. min kollega brände sig så illa när vi var i Spanien att han fick gå till doktor, och hade bandage nån vecka.
    Oj, fy vad jobbigt, usch. Nä, jag skall avvakta och se vad som händer, idag kan jag ändå inte göra så mycket.
Svar på tråden Svårt brännskadad!!