• carlsbergs

Svårt brännskadad!!

Dum som jag var satt jag för länge i solen igen, nu har jag bränt mig rejält.. Illröd, verkligen. Halva rygg, axlar, armar & bröstkorg..Sjukt jobbigt! Har mått illa sen igår (då jag solade) och är konstant trött. Fy!
    Hur som helst, vad skall man göra när man har bränt sig? Rent generellt, har hört att vaselin inte är bra i detta fall men i värsta fall kanske det kan vara värt ett försök? Ingen 'huskur'? man kan fixa, vill inte gå till apoteket och köpa krämer osv då jag knappt får på mig kläder.. Vill iaf få bort den pulserande smärtan Någon som har några tips eller råd?

• Svar på tråden Svårt brännskadad!!
  • kusinkokain

Yoghurt!

How long can you hold your breath?
  • eec82

fungerar de inte med kylande salva som man kan ta på after sun eller liknande. Förstår att de gör ont. DÅ jag var yngre fick jag lätt solblåsor å de svider som sjutton. Jag brukade ligga i ljummet vatten i badkaret å sen smörja med krämen after sun typ, å sen bara ligga i sängen med ingenting på mig... oftast var de lite bättre dagen efter men tog nog 2-4 dagar innan jag kunde vara ute i solen igen.

• carlsbergs
    kusinkokain skrev 2009-06-29 16:40:35 följande:
    Yoghurt!
    Är det för att yoghurt är kallt och svalande eller för att det finns 'ämnen' där i? Har dessvärre ingen yoghurt hemma heller
  • carlsbergs
    eec82 skrev 2009-06-29 16:42:16 följande:
    fungerar de inte med kylande salva som man kan ta på after sun eller liknande. Förstår att de gör ont. DÅ jag var yngre fick jag lätt solblåsor å de svider som sjutton. Jag brukade ligga i ljummet vatten i badkaret å sen smörja med krämen after sun typ, å sen bara ligga i sängen med ingenting på mig... oftast var de lite bättre dagen efter men tog nog 2-4 dagar innan jag kunde vara ute i solen igen.
    Åh, ja, visst är det hemskt jobbigt! After sun har hittils inte hjälpt, men jag ska försöka duscha i kallt vatten (har inget badkar) och se om det hjälper. Men det gör superont att duscha överhuvudtaget, usch!
  • mammamaddis

för någon vecka sen när solen va här brände jag mej på ryggen ok axlar så de blev stora skorpor karln fick sitta ok smörja mej hela dagarna med babyolja vi testa allt vi hade hemma men jag tykkte ingenting hjälpte lr jo bebyolja va de bästa ok fil :D ...

• carlsbergs
    mammamaddis skrev 2009-06-29 16:47:04 följande:
    för någon vecka sen när solen va här brände jag mej på ryggen ok axlar så de blev stora skorpor karln fick sitta ok smörja mej hela dagarna med babyolja vi testa allt vi hade hemma men jag tykkte ingenting hjälpte lr jo bebyolja va de bästa ok fil :D ...
    Ååh, ska be min sambo köpa hem fil idag!
  • vampyria2

Försök att lägga dig i ett ljumet/kallt bad eller dusch, det kan mildra lite.

• eec82

duscha inte i för kallt vatten bara då får du nog ondare, som när man bränner sig på varmt vatten eller så så ska de ju vara ljummet fast åt de kalla hållet om du förstår. :) Ta ett lakan å blöt å lägg på kankse hjälper.

Svar på tråden Svårt brännskadad!!