• carlsbergs

Svårt brännskadad!!

Dum som jag var satt jag för länge i solen igen, nu har jag bränt mig rejält.. Illröd, verkligen. Halva rygg, axlar, armar & bröstkorg..Sjukt jobbigt! Har mått illa sen igår (då jag solade) och är konstant trött. Fy!
    Hur som helst, vad skall man göra när man har bränt sig? Rent generellt, har hört att vaselin inte är bra i detta fall men i värsta fall kanske det kan vara värt ett försök? Ingen 'huskur'? man kan fixa, vill inte gå till apoteket och köpa krämer osv då jag knappt får på mig kläder.. Vill iaf få bort den pulserande smärtan Någon som har några tips eller råd?

• Svar på tråden Svårt brännskadad!!
  • Neko

Aw stackars dej, det gör ju så ont att duscha kallt sedan också. Brände mej i italien för några år sedan när vi tältade där. Lossnade stora sjok med död hud som man kunde dra loss från axlarna och runt omkring >_

• kusinkokain
    carlsbergs skrev 2009-06-29 16:43:44 följande:
    Är det för att yoghurt är kallt och svalande eller för att det finns 'ämnen' där i? Har dessvärre ingen yoghurt hemma heller
    Yoghurt och filmjölk gör under på solbränd hud, det lindrar smärtan och svalkar. Det enda negativa är att det är kladdigt och luktar surt. Angående "ämnen" däri är jag inte säker - jag för bara den huskur mina morföräldrar lärt mig vidare :)
    How long can you hold your breath?
  • carlsbergs
    Neko skrev 2009-06-29 16:49:45 följande:
    Aw stackars dej, det gör ju så ont att duscha kallt sedan också. Brände mej i italien för några år sedan när vi tältade där. Lossnade stora sjok med död hud som man kunde dra loss från axlarna och runt omkring >_
    Jag vet! Vill också dra bort huden, ångrar faktiskt detta.. Fyller år om dryga 5 dagar och jag hoppas innerligt att det hinner 'gå över'. Har inte så mycket lyxprodukter här hemma, så vatten får nog duga. Det bränns verkligen!
  • Cat3
    carlsbergs skrev 2009-06-29 16:46:36 följande:
    Tant J skrev 2009-06-29 16:44:10 följande:
    Vill inte vara dum, men menar du vanligt balsam, fast kall?
    Det heter kylbalsam, finns på apotek. Köpte det till mina barn och har använt vid tex vattkoppor för att lindra klådan.
  • Tant J
    Cat3 skrev 2009-06-29 16:53:26 följande:
    Det heter kylbalsam, finns på apotek. Köpte det till mina barn och har använt vid tex vattkoppor för att lindra klådan.
    Exakt! Det hjälper faktiskt. Dessutom är det rosa och snyggt.
  • carlsbergs
    Cat3 skrev 2009-06-29 16:53:26 följande:
    Jo, skall tänka på det nästa gång. Har ingen möjlighet att ta mig till Apoteket idag.
  • carlsbergs

Tant J skrev 2009-06-29 16:56:50 följande:

Exakt! Det hjälper faktiskt. Dessutom är det rosa och snyggt.
    Min sambo, han kommer hem senare ikväll. Då är det stängt, jag kan heller inte ta på tröja/linne inte ens bh, fy!
  • Neko

Jag tror att allt som håller sig kallt länge hjälper, därför tex yoghurt och fil och dylikt. Alla mejeriprodukter som håller ihop någorlunda går nog att använda, även glass i värsta fall =)

• Tant J

Prova att fukta ett lakan i duschen och svep in dej i. Då kyler du iallafall av kroppen.

• Nemiia

Jag tycker att du ska vara lite uppmärksam på ditt illamående och tröttheten lite grann också, du kan ju faktiskt ha fått värmeslag. Men med största sannolikhet är det bara symtom på att du bränt dig. Men som alla andra redan sagt, kylbalsam från apoteket, duscha/bada svalt, kan funka att blöta handdukar i kallt vatten och ha på kroppen.

Svar på tråden Svårt brännskadad!!