• carlsbergs

Svårt brännskadad!!

Dum som jag var satt jag för länge i solen igen, nu har jag bränt mig rejält.. Illröd, verkligen. Halva rygg, axlar, armar & bröstkorg..Sjukt jobbigt! Har mått illa sen igår (då jag solade) och är konstant trött. Fy!
    Hur som helst, vad skall man göra när man har bränt sig? Rent generellt, har hört att vaselin inte är bra i detta fall men i värsta fall kanske det kan vara värt ett försök? Ingen 'huskur'? man kan fixa, vill inte gå till apoteket och köpa krämer osv då jag knappt får på mig kläder.. Vill iaf få bort den pulserande smärtan Någon som har några tips eller råd?

• Svar på tråden Svårt brännskadad!!
  • carlsbergs
    Nemiia skrev 2009-06-29 17:01:04 följande:
    Jag tycker att du ska vara lite uppmärksam på ditt illamående och tröttheten lite grann också, du kan ju faktiskt ha fått värmeslag. Men med största sannolikhet är det bara symtom på att du bränt dig. Men som alla andra redan sagt, kylbalsam från apoteket, duscha/bada svalt, kan funka att blöta handdukar i kallt vatten och ha på kroppen.
    Det där med blöta handdukar och lakan skall jag sätta igång med snart, men ang mitt illamående och sånt, är det farligt?
  • eec82

om jag var du skulle jag ringa vårdguiden eller maila dem, man kan ju om man har e-legetimation maila frågor å logga in på deras hemsida. Supersmidigt.

• carlsbergs
    eec82 skrev 2009-06-29 17:30:49 följande:
    om jag var du skulle jag ringa vårdguiden eller maila dem, man kan ju om man har e-legetimation maila frågor å logga in på deras hemsida. Supersmidigt.
    Kollade precis på vårdguiden, läste lite om första gradens brännskada som det nu heter (låter så dramatiskt) hursomhelst, det fanns bra tips och det ända jag kan göra nu är att kyla ner mig. Är enormt svullen. Har lagt after sun krämen (som för övrigt inte har hjlpt alls) i kylskåpet å ska pröva igen strax.
  • vackrastarflow
    carlsbergs skrev 2009-06-29 18:07:58 följande:
    Kollade precis på vårdguiden, läste lite om första gradens brännskada som det nu heter (låter så dramatiskt) hursomhelst, det fanns bra tips och det ända jag kan göra nu är att kyla ner mig. Är enormt svullen. Har lagt after sun krämen (som för övrigt inte har hjlpt alls) i kylskåpet å ska pröva igen strax.
    after sun hjälper mest med att hålla huden fuktig och mjuk, den lindrar inte så mycket.
    ren aloe vera kan hjälpa.
    om det inte är bättre imorgon hade jag hört efter med vårdcentral. min kollega brände sig så illa när vi var i Spanien att han fick gå till doktor, och hade bandage nån vecka.
  • carlsbergs
    vackrastarflow skrev 2009-06-29 18:15:57 följande:
    after sun hjälper mest med att hålla huden fuktig och mjuk, den lindrar inte så mycket. ren aloe vera kan hjälpa.om det inte är bättre imorgon hade jag hört efter med vårdcentral. min kollega brände sig så illa när vi var i Spanien att han fick gå till doktor, och hade bandage nån vecka.
    Oj, fy vad jobbigt, usch. Nä, jag skall avvakta och se vad som händer, idag kan jag ändå inte göra så mycket.
  • vackrastarflow
    carlsbergs skrev 2009-06-29 18:19:55 följande:
    Oj, fy vad jobbigt, usch. Nä, jag skall avvakta och se vad som händer, idag kan jag ändå inte göra så mycket.
    Ja det såg inte så illa ut från början, men det blev värre och värre. Jag tror läkare kan skriva ut en helande salva.
  • Ariel o Melodys Mom

Som ovanstående har skrivit så rekommenderar jag starkt att spola handdukar i iskallt vatten och lägga mot brännan. Känns skönt och kyler av huden så inte alls dumt.

• Imperialiss

Åh fyy stackare! Jag brände mig till andra gradens brännskador för typ 10 år sedan. Var sååå dålig. Första kvällen mådde jag halvdant. Andra kvällen mådde jag skit rent ut sagt.
    Började yra och spy, såg ut som en fotboll i ansiktet och på axlar o bröst + lår för allting hade svällt upp till stoooora vätskefyllda blåsor på typ en decimeter var.

Jag använde yoghurt o fil o det hjälpte lite men tillslut fick jag åka till akuten. Blev inlagd med dropp och fick gå och byta omslag/bandage varje dag i över en vecka.
    Dom trodde dom skulle bli tvungna att transplantera hud till ansiktet pga brännskadorna. Men det gick som tur var bra och idag syns inget förutom att jag får vita fläckar i ansiktet på de ställen där jag brände mig som värst.

Men fatta vad illa, av SOLEN liksom. Sedan dess är jag grymt försiktig med att sola. Vill aldrig mer må sådär kasst..

Menar inte att skrämma dig men solen kan vara förrädisk. Så OM du börjar må ännu sämre kanske du ska åka in. Bättre en gång för mycket än för lite ju..

Annars säger jag som andra redan sagt, kylbalsam. Aloe Vera kan hjälpa lite också. Antingen naturlig från blomman eller så ren aloe-gel som möjligt från typ hälsokost-butik.

Hoppas du mår bättre imorgon och att det lagt sig lite!

• Miss Maya

Jag brände mig riktigt illa för några år sedan, jag hade t o m skador på ögonen, iom att vi varit ute på sjön. Jag mådde riktigt jäkla dåligt, dagen efter var värst. Det brände som eld att få sol på huden och jag fick hänga upp mörka lakan för fönstren för att ljuset fick mina ögon att kännas enormt smärtsamma.

Jag smetade in nästan hela mig i en blandning av naturell yoghurt och honung, det lindrade oerhört skönt. Och kalla handdukar. Och smorde in mig i fuktighetskräm tusen gånger per dag ungefär. Och så det som är så viktigt, drick vatten! Det behöver din kropp nu.

Och det kommer ha gått över till om fem dagar, men då kommer du fjälla istället, tyvärr. Så smörj in dig, massor massor, med fukt.

• Miss Maya

Och ditt illamående har att göra med att det blir lite värmeslag på köpet, kan man säga.

Drick vatten, försök äta bra. Vatten är viktigt för kroppen. Din hud ska ju läka nu.

Börjar du må oerhört dåligt och känner att du inte klarar av att resa dig, får yrsel, känner dig väldigt dåsig och frånvarande då kan det vara bra att åka in. Då kan de ge dig dropp också.

Men som sagt, dagen efter att man bränt sig, brukar vara den värsta. Sedan börjar det så sakteligen bli bättre.

• Imperialiss

Miss Maya skrev 2009-06-29 18:59:08 följande:

Och ditt illamående har att göra med att det blir lite värmeslag på köpet, kan man säga. Drick vatten, försök äta bra. Vatten är viktigt för kroppen. Din hud ska ju läka nu. Börjar du må oerhört dåligt och känner att du inte klarar av att resa dig, får yrsel, känner dig väldigt dåsig och frånvarande då kan det vara bra att åka in. Då kan de ge dig dropp också. Men som sagt, dagen efter att man bränt sig, brukar vara den värsta. Sedan börjar det så sakteligen bli bättre.
    Ja hur kunde jag glömma. Det sa ju läkaren till mig med, massor med vatten!! Det är väl nästan det viktigaste så att man inte torkar ut. Jag mådde så illa att jag inte fick i mig vatten då fick jag dropp. Sen finns det vätskeersättning på apoteket. Fast jag tror det är ganska enkelt att göra själv. Typ vatten med lite salt då det binder vätskan. Går säkert att googla fram om inte annat
Svar på tråden Svårt brännskadad!!