• MymlanMy

Kraniosynostos #7

Lovali skrev 2009-07-02 18:54:09 följande:
    Nu har jag lagt in bilder i min blogg från lilla träffen i lördags.Där har jag också lagt in en bild där man tydligt ser Erics ärr. Syns det så väl på era barn också? Det är rätt brett på vissa ställen. Mest ser man det nu på sommaren då han är så kortklippt.Min blogg: lollo71.wordpress.com
    Roligt att vi kunde överraska Ebba och Eric med kupongerna! Alltid roligt att göra någon annan glad!

Vad ärren beträffar; min mamma blev hundbiten i handen för många år sedan. Ärret blev infekterat och fick skäras upp och sys på nytt. Trots detta syns inget ärr idag. Mamma TROR att det är för att hon masserat ärret så ofta hon kommit ihåg det. Med denna erfarenhet i minnet har jag masserat Vincents ärr med babyolja av ringblomma. Det finns att köpa i hälsokostbutiken och märket heter Weleda. Ringblomman är känd för att vara bra för huden. Jag vet inte om det kommer att göra någon större förändring på Vincents ärr men försöka kan man alltid. Kanske värt att prova på Eric? Sedan är det ju också så att jag kammar Vincents hår framåt så att det lägger sig över ärret. När han har lika kort hår som Eric framträder också ärret tydligare. Jag kan tänka mig att det är så för de flesta. Speciellt för våra skandinaviska barn som har tunt och fint hår.
  • MymlanMy
    uppdragmamma skrev 2009-08-01 10:02:45 följande:
    Hej!Vi fick reda på att våran lille kille på 4,5 månad har båtskalle för några dagar sedan, och nu väntar vi på att få svar på remissen och fotona som skickades till sahlgrenska igår.Om det är någon som fått samma besked nyligen kanske ni kan hjälpa mej med dom här två frågorna:Hur lång tid får man vänta ungefär på att få svar?Och hur långtid har ni fått vänta på operationen?Just nu vill jag bara ha det överstökat så fort som möjligt, även om jag kommer va jättenervös för våran lille William.
    Hej! Det är nog väldigt individuellt men jag kan berätta hur det gick till för min son och mig. Jag skickade brev och foto till Sahlgrenska i augusti förra året (alltså 2008)och då skulle kraniofasciala teamet just börja att planera inför höstens bedömningar och operationer. Vi fick tid för besök för bedömning i september/oktober. Därefter fick vi tid för operation i januari 2009. Jag tyckte det gick väldigt snabbt. Lycka till! Och du! Var inte orolig! Personalen är fantastisk! Läkarna är inte bara skickliga på det de gör utan också mycket empatiska och lyhörda. Sköterskorna är underbara och omtänksamma. Man kan inte få bättre omvårdnad än på Sahlgrenska.
  • MymlanMy
    uppdragmamma skrev 2009-08-25 09:15:34 följande:
    Äntligen händer det saker! Vi ska ner på torsdag till Sahlgrenska =)Hoppas det gåt fort nu, helt sjukt att det ska ta flera veckor för sjukhuset här hemma att få iväg en remiss.
    Vad roligt att höra att ni äntligen fått svar och kallelse för bedömning. Lycka till på turen på torsdag!
  • MymlanMy
    uppdragmamma skrev 2009-08-25 20:58:45 följande:
    Tack! Fick lite panik idag då vi insåg att det är imorgon vi åker ner...kommer bli lite segt med natttåg dit och sedan natttåget hem igen -men vad gör man inte för att få sina barn friska o välmående.Urs kommer ha tok ångest när det väl är dags för op.
    Ja, jag vet hur det känns men jag lovar dig att du kan inte få bättre omhändertagande än på Sahlgrenska. Personalen är fantastisk och ger er stöd och trygghet.

Min son tjatar om Göteborg varje dag Senast idag sa han att han vill flytta till Göteborg. Så positivt upplevde han sin vistelse där i samband med operation och senare även återbesök och besök på Liseberg.

Ställ gärna alla dina frågor här i tråden. Även om inte alla här har barn som genomgått exakt samma operation så är ändå förberedelser och eftervård i stort sett samma. Det finns inga dumma frågor heller. Kanske du kan kika på gamla trådar som vi haft tidigare och få lite information från dem. Jag hade många frågor inför min sons op och de fick jag svar på i den här tråden. Läs också igenom broschyren ni får från Sahlgrenska. Där står en del råd beträffande praktiska detaljer (boende, parkering etc). Ett annat tips är att kontakta barnpsykologen Elisabet, som är ansluten till teamet i Gbg. Hon är en pärla! Mycket kunnig inom sitt område och det hon inte vet tar hon reda på. Hon var mycket hjälpsam då jag ringde henne i samband med min sons operation. Önskar er en trevlig resa!
  • MymlanMy

Clavi (Visa endast)
    Tis 25 aug 22:48
    Kikar in en snabbis och önskar uppdragmamma lycka till.
    Måste återigen förvånas över din bild av psykologen Singletta. Jag var så innerligt besviken på hennes passivitet och ovilja till medkänsla.

taru skrev 2009-08-28 18:53:04 följande:
    håller med dig om psykologen... ingen bra bild av henne tyvärr..
    mimo skrev 2009-08-29 23:22:55 följande:
    Håller med!!!Kan säga att när Gustaf hade op så hade jag verkligen behövt en psykolog dan efter. Såg aldrig till henne på avd.Höll på att bryta ihop totalt, det var jobbigt ! Jag vågade knappt ta i honom för han var så olik sig och såg så bräcklig ut.Snart ska man gå igenom samma grej igen, gruvar mig!
    uppdragmamma skrev 2009-08-29 19:32:51 följande:
    Vi fick inte heller nåt vidare intryck av psykologen.Hon typ bara kom in och jaha... thats it.Jag känner att jag får ut mer här eller av att fråga läkarna eller sjuksköterkorna.
    Ni som skrivit dessa inlägg, berättade ni hur ni kände, att ni behövde någon att prata med, att ni behövde psykologiskt hjälp? Jag tror att om psykologen hade vetat att ni behövde stöd hade hon kommit. Ingen har förmåga att läsa tankar. När vi var på första bedömning fanns psykologen med i bakgrunden men jag samtalade endast med med läkarna. Jag hade ingen kontakt med psykologen förrän jag själv bad om hjälp då jag skrev ett e-mail till henne innan operation. Efter att hon fått detta mail fanns hon där och stöttade mig hela vägen.

Jag tycker ni är väldigt snara till att döma en person som ni inte känner. Man kan inte förvänta sig att en person ska komma och bistå en om hon/han inte vet att man behöver eller vill det själv.
Svar på tråden Kraniosynostos #7