uppdragmamma skrev 2009-09-01 11:43:21 följande:
Nån här som fått fjädrar fast barnet varit mer än 6 månader?
Aron var 8 månader när man gjorde första operationen med fjäderinplantat. Han växte dåligt dels på grund av att han hade Öppenstående ductus och förmaksseptumdefekt på hjärtat. (Detta visste dock inte läkarna när han togs in för op.) och därför var vi oxå tvugna att vänta på att han skulle väga över 5 kilo. Det tog oss 8 månader och sondmatning. Men det är en helt annan historia som finns någonstans längre bak i tråden..
Läkarna i Göteborg kommer att veta vad som blir bäst för din lilla W. De är ju även proffs på den "traditionella" operationsmetoden, och det är nog flera härinne i tråden som har barn som inte fått fjädrarna, och de är nog lika nöjda med resultatet. Det är bara att hålla tummarna för att han ska kunna få fjädrarna då jag förstår att det ska vara en lite skonsammare metod. Det positiva med att inte få fjädrarna är väl att man slipper ett andra ingrepp.. så allt har för och nackdelar!
Faktiskt pratade läkarna när vi var nere i februari om den "senaste" tekniken som de forskar på.. UTANPÅLIGGANDE fjädrar, som ska kunna spännas efterhand om jag förstod rätt.. De ni, snart är säkert även fjädrarna passé.
Aron hade två suturer slutna, och därför kommer man nu att göra ytterligare ett ingrepp i pannan med traditionell kirurgi, som inte kunde fixas med fjädrarna. Fjädrarna har dock gjort väldigt mycket vad gäller "båtskallen" och nästa ingrepp blir skonsammare.
Måste bara tillägga att jag vet att det känns frusterande och jobbigt att ha op framför sig, framförallt den första. Alla reagerar vi olika på stressen, oron, och kanske sorgen över att just vårat barn måste gå igenom en så stor operation. Men de är små KÄMPAR.. de återhämtar sig HELT OTROLIGT snabbt. Efter ett par dagar springer vissa i gåstolar.. och föräldrarna har svårt att hålla barnen still. Jag förberedde mig mycket genom att läsa här i tråden.. Typ från början.. och titta på före och efterbilder som mammorna här i tråden lagt ut. Det var helt enkelt min terapi. Och sen får man bara lita på kirurgerna.
Skönt att ni fått kallelsen nu, troligen ses även vi i Göteborg när ni kommer!