uppdragmamma skrev 2009-08-26 10:37:46 följande:
Tack ni är så gulliga!Vi ska bara in på undersökningen nu men jag gissar att op kommer snart!Dom på Sahlgrenska va iaf inne på våran linje om op innan 6 månader och det blir han den 14/9 så det är inte så mycket tid
kvar.Ni som har tätt mellan barnen hur funkar det efter op? Min äldsta son på 20 månader är så klåfringrig och jag är mest orolig över att han ska pilla där han inte får.Hur fungerar det sedan med att lära sig sitta osv?Kan man låta dom små träna som vanligt eller är det farligt om dom skulle trilla omkull? (givetvis så sitter dom ju bara där det är mjukt men ändå)
Lycka till på torsdag! Skönt ändå att ni slipper vänta så länge på op.
Vår äldste son var 2,5 år när lillebror opererades och var med och hämtade honom på sjukhuset. Vi förklarade att lillebror hade ett sår i huvudet och att han var blå runt ögonen och att man måste vara försiktig med honom. Det fungerade, även om man hade koll på honom hela tiden!
Det är inte farligt för dem att ramla. I början är ju dock såret känsligt, men man får ha koll så att de inte ramlar på någon hård kant eller så. Annars kan jag intyga att de klarar VÄLDIGT mycket.
Victor ramlade redan de första dagarna (han gick ju när han opererades och efter så var balansen inte så bra, även om han trodde det...) in i en dörrkarm. Det kom lite blod, men inte mer.
Nu för en månad sedan ramlade han på dagis och slog i pannan (han är ju op för metopica) och kom hem med en bula stor som en golfboll i pannan! Jag blev ju så klart orolig och mailade PT (Peter Tarnow som gjorde op), men han förklarade att det inte är någon fara, dock kan det bildas lite brosk och ben som sitter kvar upp till 1 år efter fallet! Så det är förklaringen till att vår Victor nu har en liten bula kvar i pannan. (Orolig som man är trodde ju jag att metopica "kommit tillbaka" eller att det var något annat fel på honom)
Önskar i alla fall er lycka till!