• bokmamman

Kraniosynostos #7

Hej! Nu har jag också hittat hit...skulle egentligen behövt ett sådant här forum tidigare! Min son opererades när han var 6 veckor på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Han är nu snart 5 månader och mår bra. Jag är inte längre lika orolig, men ibland dyker det upp små svarta tankar om hur det ska bli/kan bli...Hur berättar ni för andra (t.ex. mammagrupper och Öppna Förskolan-föräldrar) om era bebisars ärr t.ex.? Jag menar det SYNS ju att något hänt! Min son har ett sick-sack ärr från öra till öra! I början hade vi alltid mössa på pojken, men så kan man ju inte hålla på. Hälsningar J.

• bokmamman

PS Han opererades för Saggital Synostos/J.

• bokmamman

Jo, ni har rätt båda två...bäst att berätta! För självklart undrar man när man ser ett ärr på en bebis...Vad jobbigt för Joel att ha MER än denna operation att gå igenom! Min bebis har ändå mått jättebra sedan någon vecka eller två efter operationen. Men han hade mer ont än andra som går igenom operationen brukar ha, så de fick ge honom mycket smärtlindring i början. Visst var det väl jobbigt att se honom bli sövd och sen lämna för operation! Allra jobbigast var det nog ändå i början när man fick veta att operation behövdes och att inte riktigt visste vad kraniesynostos innebär...Så "uppdragmamma" - det kommer att kännas mycket bättre när det väl är avklarat. Skönt att de kan göra ingreppet, och att det räknas som en rutinoperation. Samtidigt kommer man väl aldrig att sluta oroa sig. men det gäller ju alla föräldrar

• bokmamman

I vårt fall så var det läkaren på BB (KS Solna) som direkt såg att huvudet var speciellt. Barnmorskorna kunde inte heller känna fontanellen ordentligt först. Men vi oroade oss inte, för hon sa också att många bebisar kommer ut med tillknycklade huvuden och oftast så rättar det till sig efter någon vecka. På återbesöket på BB tittade hon igen, och gav oss remisss till en neorokirurg på ALB - hon sa att hon ville ha bedömning från någon annan, eftersom hon inte kunde säga vad huvudformen berodde på. DÅ blev vi oroliga! Det gick runt i huvudet på mig och tillslut visste jag knappt hur ett normalt huvud ska se ut! Kirurgen ställde diagnos nästan direkt utan röntgen, men röntgade ändå. Även en neurolog tittade på honom och skrämde oss lite med att säga att ibland kan synostos vara en del i ett syndrom... Sen opererades han efter bara några veckor. Hans huvud blev mer och mer speciellt - stor framträdande panna och litet bakhuvud. Operationen var jobbig, men på avdelningen träffade vi på de som hade det värre, så...tur i oturen...Vår bebis hade jätteont i några dagar, fick stark smärtlindring och blodtryckssänkande. Han återhämtade sig ganska snabbt ändå. Hemskt jobbigt att amma bland alla slangar som var kopplade till pojken!

Gå inte via BVC, tycker jag - kontakta experterna direkt! Bra att göra op. så tidigt som möjligt så blir ingreppet lindrigare sa kirurgen till oss. På ALB gör man inte fjäderoperationen, utan man tar bort en bit ben. Vår kirurg påstod att resultatet blir bättre med denna op. Men det vet jag inget om.../J

• bokmamman

PS
    Vi skrevs in en onsdag kväll, operationen gjordes torsdag förmiddag och sen fick vi åka hem måndag eftermiddag. Innan inskrivningen hade vi samtal med narkosläkare samt fotografering. Har varit på återbesök ca två mån efter op, och ska dit igen när det gått 6 mån.

• bokmamman

Tyrlöv: ta med napp eller annan snuttegrej - jättebra tröst eftersom din bebis måste fasta i några timmar innan operationen. >Blöjor fick man på ALB. Något att fördriva tiden med för er föräldrar är bra förstås.

• bokmamman
    Marie1978 skrev 2009-09-09 15:23:41 följande:
    Antar att er kirurg hette Bengt Gustavsson... Han gillar inte alls teamet på Sahlgrenska och eftersom vi helst ville dit, fast vi enligt dem tillhörde AL, så gillade han nog dem ännu mindre. Väldigt mycket skitsnack om SU från hans sida i vårt fall... Jag hade i alla fall full tillit till SU och eftersom de är världsledande och gör flest operationer där (ca 70% av alla op i Sv) så ville vi dit. Fast de hotade oss med att få betala allt osv. Men det behövde vi ju så klart inte. Hoppas i alla fall att ni är nöjda med resultatet och att lillkillen mår bra! Jag ska försöka lägga ut lite bilder på vår Victor, nu ca 1 år efter op. Han är verkligen jättefin!!!
    Ja, så hette han. Vi fick inte höra något skitsnack, men skulle kanske ha velat ha hjälp att jämföra de två alternativen mot varandra om vi inte varit så chockade och ledsna just då att vi inte kom oss för med det. Nåja, lillen har jättefin huvudform nu, det känns lite kantigt men annars märker man bara av operationen på det långa ärret.

uppdragmamma:
    Jag kanske kommer in lite sent i diskussionen...hör med sjukhuset om de har vagnar att låna. Det fanns på ALB. Sista dagen ville vi ut i solen lite, så då lånade vi en. Annars blev det mest TV på rummet i väntan på olika undersökningar efter operationen för oss.
  • bokmamman
    lilyanna skrev 2009-09-15 18:33:41 följande:
    Idag har vi träffat överläkaren på Neo i Linköping och det är med stor sannolikhet att suturerna har slutit sig/håller på att sluta sig för tidigt. Mycket tyder alltså på att Alvin har sagital synostos och nu ska överläkaren skicka en remiss till Göteborg och så får vi se vad som händer sen.
    Jag hoppas att ni slipper vänta alltför länge på besked. Håller tummarna.
  • bokmamman

Så det görs operationer i Linköping också? Trodde att det bara var i Gbg och Solna?

• bokmamman
    riparbella skrev 2009-09-18 18:23:22 följande:
    Hej Ny här, blev mamma till lilla Signe den 5 september som visade sig ha Sagittalis synostos. Vår värld rasade samman när vi fick detta besked och vi är sjuka av oro nu. Har sett och förstått att de flesta opereras på Sahlgrenska. Vår lilla Signe kommer att opereras På Karolinska i Solna. Hon föddes där och remissen skickades direkt dit. Jag vill ju att de allra bästa ska operera henn och det är , vad jag har förstått, på Sahlgrenska. Är det någon här som har opererat sitt barn på Karolinska? Man bara önskar att få ett friskt litet barn och så kommer detta besked som en stor "käftsmäll" och man bara faller. jag tycker att det är så oerhört jobbigt och mår väldigt dåligt över detta. Hoppas att kunna gfå lite kraft av er andra här. / Johanna
    Hej! Jag kände precis som du i våras när min son var nyfödd...Han föddes också på KS med sagittal synostos, och vi bor nära KS så det blev naturligt att vi hamnade där. Jag känner en sjuksköterska som har arbetat på den avdelning som tar hand om de opererade efteråt. Hon sa att barnen brukar bli jättefina. Min son är verkligen fin och glad nu också även om ärret syns (han har ju inte fått hår än) och huvudet kan kännas lite kantigt. Han har utvecklats precis som alla andra bebisar i samma ålder. Personalen på neuropediatriska avdelningen var BRA! Vi upplevde dem som proffesionella, men kan förstås inte jämföra med Göteborg eftersom vi inte har erfarenhet av dem. Vår kille skulle opereras så snart som möjligt och då kändes det logiskt att göra det i Solna. Kontakta gärna mig om du vill att jag berättar mer om vår upplevelse! /J.
  • bokmamman
    uppdragmamma skrev 2009-09-18 20:31:28 följande:
    På vårat sjukhus sa dom att sådant bara opereras på Sahlgrenska, men så är det ju uppenbarligen inte (Inte för att man har så bra förtroende för sjukvården här längre heller). Jag är säker på att dom hade kunnat upptäcka båtskallen på våran kille mycket tidigare bara HC hemma hade kunnat erkänna att dom inte kan ett dyft om saken och skickat remiss direkt då BVC sköterskan komenterade Willes huvudform första gången hon såg honom. Men men, nu är det inte långt kvar. På söndag flyger vi till GBG (och får bo på Hotell Odin en natt då landstinget hemma klantat sig *hi*hi*) och på tisdag blir op. Både skönt att få det överstökat samtidigt som jag är rädd att han ev kommer få den stora operationen och inte kommer kunna se på flera dagar.
    Jätteskönt för er att det snart är gjort! Hoppas det blir en så bra upplevelse som möjligt på alla sätt och vis!
  • bokmamman
    mimo skrev 2009-09-20 21:54:22 följande:
    Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal. Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal. Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på sahl, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09 Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska, 1½ år gammal. Ej fjädrar. Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.
    Bokmamman vars son har sagittal synostos, opererades maj -09 på ALB (KS i Solna). Han var då 6 veckor. Ej fjädrar, ska röntgas i början av oktober för att kontrollera resultatet.
  • bokmamman
    pepparkakan skrev 2009-09-20 08:11:03 följande:
    hej Ny här. Min son har metopica, det är jag säker på. Misstankarna bekr i helgen när jag läste på. Hittade er. Tydlig ås i pannan. Lite tekantsform på huvudet och def större bakhuvud. Läse igenom trådarna och skrev mail och mailade bilder till Sahlgrenska. Hur bråttom är det? Hann är 5 mån och 2 v. Utvecklas normalt vad jag kan bedöma. Fler tips? Känns otroligt jobbigt just nu. man vill ju få det åtgärdat meddetsamma. Dessutom har han förstorat njurbäcken och är under uredning för det. Är pigg och glad, äter och sover bra. Liksom svårt att njuta nu
    Jag fick höra att ju tidigare operationen görs, desto mindre ingrepp krävs.
  • bokmamman
    SofiaD skrev 2009-09-24 10:40:27 följande:
    Oskar svullnade rejält över ögonen. Tror i hans fall att det berodde på att han gjorde den större op, utan fjäder + att han låg på mage lite under op och att man grejade ganska långt fram i pannan på honom. Fjäderop vid sagittal syonstos är ju ett skonsammare ingrepp på alla plan.
    Vi var förberedda på ordentlig svullnad och "blåtiror", men det blev mycket liten svullnad på lillen och inget blått. En kväll var det besvärligt när ögonen var lite svullna och han inte såg så bra. Man förklarade för mig att det blåa kring ögonen beror på vätska som rinner ner. Man kan aldrig veta i förväg hur denna vätska rinner...
  • bokmamman
    uppdragmamma skrev 2009-09-25 10:06:05 följande:
    Hoppas att det går bra för er lilla tjej och att ni slipper vänta så länge på besked.
    Jag hoppas på det bästa för er lilla tjej.
  • bokmamman
    Clavi skrev 2009-09-24 20:20:20 följande:
    Hugo svullnade också grymt mkt. Han gjorde en större op så det är kanske inte så konstigt. Bokmamma: Vad skönt att det blev fjäderop!
    Njae... vi gjorde den andra sortens op., men hade väl tur och slapp större svullnad. Däremot hade lillen ju JÄTTEont efteråt, men det kanske era hade också? Eller så är det så som jag uppfattade det - att ju yngre bebisarna är desto lindrigare operation även utan fjäder?

Det skulle verkligen behövas en saklig neutral faktabank ang. olika synostoser, operationsmetoder m.m. En utveckling av Sahlgrenskas hemsida, kanske...
Svar på tråden Kraniosynostos #7