• Läängtan

    Flicka eller pojke?

    Hej på er!
    Det finns en sak som jag inte kan sluta att "gå igång på". Jag antar att det är en bagatell... Jag är öppen med att jag och min man väntar barn genom adoption. Längtat har vi gjort i en evighet...Jag svarar på frågor av alla slag. Står ut med alla andras irritation över väntetider och papperssamlade. Svarar att det kommer att ta tid och att det är bara att gilla läget.

    Jag trodde tidigare att frågan som var vanligast skulle kunna vara. Vilket land kommer ni adoptera ifrån? vilken ålder? Hur reser man? Var det ett svårt beslut? Men det allra vanligast frågan (enl min erfarenhet)är:

    Får man välja om det är en flicka eller pojke?

    Jag känner mig lite förlägen över att jag blir arg för frågan är säkert helt oskyldig men jag vill bara skrika - det spelar väl för tusan ingen roll vad barnet har för kön.

    Är det ngn annan som får samma fråga som kan hjälpa mig att förstå min reaktion..? Anar att frustrationen över att veta så lite om barnet rinner över..

  • Svar på tråden Flicka eller pojke?
  • Marie IE B

    Kan nog inte annat än hålla med. Bland "vanligt folk" så är nog frågan "Får man välja flicka eller pojke" vanligast tätt följt efter "hur gammalt är barnet ni får".
    Jag intalar mig att frågan är oskyldigt ställd och att de flesta kommer på sin dumhet när man svarar dem att nej, lika lite som man kan välja kön på biobarn.

  • Lillsyrran

    När jag får den frågan brukar jag svara:
    -Nej varför skulle vi få göra det? Det får ju inte de som väntar biologiska barn heller göra!

  • Ethi

    Jag tycker att frågan är trist, men samtidigt är den ju inte så konstig egentligen. Tidigare fick vi välja/önska kön från Sverige till de flesta länder. Lite halvt inofficiellt får man fortfarande det till en del länder, eller fick i alla fall för ett par år sen, hur det är precis idag vet jag inte riktigt. Från andra länder får man fortfarande ofta välja/önska kön. Från USA får man (om jag förstått det rätt och det tror jag, fast det kanske i och för sig inte går till på samma sätt i alla delstaterna) till och med medgivande utifrån ålder OCH kön. T ex ett medgivande för "en pojke 0-12 mån". Då vet man ju faktiskt innan.

    Jag brukar med ett leende svara något i stil med: "Nej, men det lär ju bli antingen eller..." Då brukar faktiskt de flesta fnissa och själva mena att jo, men det är ju faktiskt precis likadant när man väntar biologiska barn! Eller som min man brukar säga: huvudsaken att det blir ett barn och inte en tapir"

    När det gäller ålder så vet ju de allra flesta inte hur det fungerar med de svenska medgivandena. Inte jag heller nu med det nya systemet för den delen... Men i alla fall, jag har bara väntat barn med det gamla. När jag berättat hur det fungerat så har de flesta lyst upp och tyckt att det ju verkat vettigt. Utom en. Denna kvinna hävdade i sten att det inte var så, för man kan ALDRIG veta! Hon hade minsann bekanta som fått barn från Sydafrika och de visste absolut inte i ungefär vilken ålder - de visste INGENTING! De fick bara ta vad de fick! En bebis eller en åttaåring eller en trettonåring eller vad som helst. Kandutänkadigvadsvårt!! Eh... Ja, men nu fungerar det ju inte så... Fast det lyssnade hon då inte på för hon visste redan hur det var. Det spelade liksom ingen roll vad jag sa...Vad kan man göra då, annat än att le överseende och tänka att det finns folk till allt?

  • Maja T

    Jag retar mig inte alls på den frågan. Den ställs ju ofta helt oskyldigt och då kan man också svara på den på samma sätt. Folk blir ofta ställda när man säger man ska adoptera och då brukar jag tycka att det gär inget att de frågar konstiga saker. De flesta vet väldigt lite om adoption.

  • mammamys06

    Jag tycker också att frågan är lite konstig men jag tar inte illa vid mig vid den typen av frågor, jag har fått så mycket värre frågor och kommentarer kring vår adoption och vårt kommande barn magvägen denna gång så jag svarar glatt på den typen av frågor numera...Man blir luttrad.....


    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Yollis

    har man en bulle i magen får man ju liknande fråga, fast då är det ju "vet ni vad det blir för kön?"
    sen tycker jag inte alls det är konstigt om man önskar och längtar efter en viss sort, oavsätt hur länge man väntar/väntat.


     


    sen är det ju så att man som icke insatt inte har nån aning om hur det går till, de flesta vet bara att det tar en jävla lång tid med utredningar osv...


    ♥ Tuva 2006 ♥ Lillebror BF 14/11 - 09 ♥
  • MammaSusan81
    Lillsyrran skrev 2009-06-30 02:52:03 följande:
    När jag får den frågan brukar jag svara: -Nej varför skulle vi få göra det? Det får ju inte de som väntar biologiska barn heller göra!
    Vi brukar svara som Lillsyrran =) varpå frågeställaren förstår vilken tokig fråga som ställdes.
    Senast var igår vi fick frågan av en kvinna på vaccinationscentralen varpå hon svarade glatt Ja men då är det som det brukar vara då när man får barn
  • Camarogirl
    Ethi skrev 2009-06-30 08:02:07 följande:
    Eller som min man brukar säga: huvudsaken att det blir ett barn och inte en tapir"
    Den var bra. Din man har humor.
  • Kalinka
    Yollis skrev 2009-06-30 08:39:56 följande:
    har man en bulle i magen får man ju liknande fråga, fast då är det ju "vet ni vad det blir för kön?" sen tycker jag inte alls det är konstigt om man önskar och längtar efter en viss sort, oavsätt hur länge man väntar/väntat.   sen är det ju så att man som icke insatt inte har nån aning om hur det går till, de flesta vet bara att det tar en jävla lång tid med utredningar osv...
    Jag håller med dig. Jag tycker frågan "vet ni vad det blir för kön" är lika skum egentligen.
  • ViljaDrömma
    Ethi skrev 2009-06-30 08:02:07 följande:
    Eller som min man brukar säga: huvudsaken att det blir ett barn och inte en tapir"
    Ha,ha,ha...det var det roligaste jag hört på länge!!! Helt klockrent!
Svar på tråden Flicka eller pojke?