• Solrosskogen

Medlem i facket eller ej!?

Jag har sedan ungefär ett halvår tillbaka varit medlem i handels (Facket + akassan).
    Nu i efterhand har jag fått höra att det är onödigt att vara med i facket, och att det bara räcker med akassan. Detta på grund av att man inte har "nytta" av facket och att det bara är dyrt att vara medlem.

Så det jag undrar nu, är det värt att vara medlem i facket eller inte? Vad tycker ni? vad har ni för erfarenheter osv när det gäller detta ?

• Svar på tråden Medlem i facket eller ej!?
  • lia76

jag är med i facket (fastighets) för jag har mina försäkringar via dem (de har Folksam).
    säger jag upp facket försvinner även mina försäkringar och får teckna dem själv istället.
    funderar på det, men inte just nu iallafall.

Fackets uppgift är att hjälpa och stötta sina medlemmar vad det gäller löner och anställningsvillkor, vidareutbildning, arbetsmiljö, jämställdhet med mera.

Grå grár grey szary gris cinzento
  • Anonym (Jo)

Beror väl på vad du arbetar med och vilken typ av tjänst du har kanske.
    Jag tycker det är en trygghet att ha facket att vända mig till om jag tycker arbetsgivaren gör fel, löneförhandlingar eller förändringar på arbetsplatsen osv...
    Vi har också vissa förmåner genom facket som billigare försäkringar m.m.

• Anonym (suss)

jag är med i unionen och har a kassa och facker för 389 spänn i månaden och jag tycker det är helt ok. blir jag arbetslös, får jag 80% av min lön och är jag bara med i a kassan så får jag 80 % av lönetaket typ 18000 eller vad det är och jag har högre lön än så.

• Anonym (medlem)

Som suss skrev så kan man få mer om man blir arbetslös när man är med i facket än om man bara är med i A-kassan. Elektrikerförbundet har någon slags inkomstförsäkring, då blir taket högre.

En släkting till mig blev uppsagd medans en som kommit in efter fick jobba kvar. Hon kontaktade facket & fick då ersättning (från fd jobbet) för den tiden det gällde.
    Kan ju bero på vad man jobbar med, om man känner sig trygg (fast det kanske man aldrig riktigt kan veta?) osv osv

• Kjell2

Om det blir problem med arbetsgivaren kan facket ofta hjälpa till. Sen ingår en del förmåner hos vissa fack, t ex hemförsäkring, extra inkomstförsäkring vid arbteslöshet mm.

Läs en del andra trådar här om de som fått probelm med sin arbetsgivare. Om man inte har järnkoll själv på alla regeler mm kan facket vara bra.

Om det är värt månadsavgiften är en annan fråga.

/Kjell

• ica

du får högre tjänstepension som facklig medlem.

• Anova
    ica skrev 2009-07-22 15:23:49 följande:
    Fast då kan man ju använda den månatliga fack-avgiften i ett privat pensionssparande istället..
  • Stormorsan
    ica skrev 2009-07-22 15:23:49 följande:
    Det stämmer väl ändå inte, vad grundar du det på.
  • ica

Det är självklart olika med olika fackliga avtal. Men många fackförbund har förhandlat till sig det. Nån undersökning för ett par veckor sedan fick att det i snitt handlade om 500 000 mer i slutändan med en lön på strax över 20 000. Och det kommer jag inte lyckats med att spara ihop själv trots pensionförsäkring sen jag var 20 år.

Kommer inte ihåg undersökningen med det stod under tv4:as texttv.

• Mankapanka

Jag vet bara att Handels förhandlade bort min far in i arbetslöshet och misär, för att istället kunna rädda ett antal andra personer. Han offrades s a s i förhandlingarna. Förhandlingarna sköttes helt ovanför hans huvud.
    Jag vet att en mycket närstånde praktiskt taget inte har haft någon löneutveckling alls de senaste 10 åren pga fackets kollektivavtal. På samma tid har jag mer än fördubblat min lön.

Jag vet att det inkomstskydd facket erbjuder finns det privata aktörer som erbjuder till lägre summa.

Jag vet också att samtliga fackförbund genom sina centralorganisationer donerar stora summor pengar till socialdemokraterna, oavsett om deras medlemmar råkar vara socialdemokrater eller inte.

I valet 2002 lade LO mer pengar per capita på socialdemokraternas valkampanj än republikanerna gjorde på Bushs' valkampanj 2000.

Jag vet att fackförbunden har utsatt mängder av små privata aktörer i omöjliga situationer genom blockader, för att de inte tecknat kollektivavtal, trots att de anställda bevisligen hade bättre förmåner och högre lön än kollektivavtalet skulle ge.

I min värld har fackförbunden sedan länge spelat ut sin roll, är matkfullkomliga och kollektivistiska. Jag skulle aldrig någonsin bli medlem i ett fackförbund. Det går emot precis allting jag tror på.

• ica

Det är olika i olika fackförbund. Men facket är inte bättre än medlemmarna! Tyvärr är vi vanliga små mot arbetsgivarna. Jag har fått hjälp många gånger. Men det beror på att jag bett om hjälp. Mitt fackförbund ger inga pengar till sossarna. Däremot till Amnesty, ecpat mm.

Det är allt fler som får kallduschen att deras arbetsgivare inte betalat in nån tjänstepension. Så jag låter proffsen bevaka mina arbetsrättsliga intressen. för att lita på nån arbetsgivare gör jag inte.

Min inkomstförsäkring kostar mig 10kr i månaden. Oj, den ingår. Men min hemförsäkring och livförsäkring sparar mig hundralappar i månaden.

Och jag står inte och bockar för chefen. Det är många som vill ha den tiden åter.

• tii

Jag är med i facket (handels) och har färsäkringar via dom.
    Enligt mig är facket bra, då dom har hjälp mig. Hade jag inte varit med där så hade jag stått utan jobb nu.

• Mankapanka
    ica skrev 2009-07-22 17:38:07 följande:
    Mitt fackförbund ger inga pengar till sossarna.
    Då antar jag att ditt fackförbund inte är centralanslutet till vare sig LO eller TCO, eftersom båda dessa centralorganisationer ger pengar till socialdemokraterna?
  • xxSilvaxx

ica- håller med dig fullständigt... facket har spelat ut sitt roll! Låt staten sköta a-kassan och låt facket sköta fackliga uppdrag så de kanske tom skulle börja göra ett gott jobb.

Det borde vara en självklarhet att de vore politiskt obundna :-S Skulle aldrig acceptert att halvt om halvt bli tvångssosse :-S

• Rosa Helena

Jag är inte med i facket, trots ivriga påtryckningar från fackrepresentanterna på jobbet.

• ica

Tyvärr behövs facket mer än nånsin. Det verkar blir vanligare att företag inte betalar nån tjänstepension alls. Och den kommer de flesta av oss att behöva. Jag har inte lust att betala in så mycket av min lön som skulle behövas annars. Många arbetsgivare är väldigt fula. Jag fick hjälp av facket att få en fast anställning. De fick driva det till en central förhandling då min chef inte tyckte att det spelade nån roll. Men jag tycker att det är skönt att inte få förlängt en månad i sänder.

Svar på tråden Medlem i facket eller ej!?