• ViljaDrömma

    Vad händer nu då?

    Idag kom det. Det tjocka vita kuvertet med beslut om vår framtid i. Med svarta bokstäver mot vit bakgrund gick tydligt att läsa att vi är okej. Så okej att vi får ta emot ett barn för adoption! Ljuva läsning...

    Men frågan är nu, vad ska vi göra nu? Ska papprena skickas någonstans (organisation förslagsvis)? Ska man skicka kopior och behålla orginalet själv? Ska man ringa någon?

    Hjälp efterlyses!!!

  • Svar på tråden Vad händer nu då?
  • Emeli

    Grattis till medgivandet. Första milstolpen på vägen mot ett adoptivbarn är uppnådd. Nu har ni bara resten kvar.

    Vilken/vilka organisation/er är ni med i? Om ni är med i AC har ni fått en mapp som ni ska fylla i + skicka in kopior av utredningen och medgivandet. Jag minns inte riktigt, men jag tror att även kopior av läkarintygen man fick lämna vid utredningen ska med. Hur som helst, instruktionerna är tydliga. När de på AC har läst igenom er utredning kommer ni att bli kontaktade av dem för att bestämma vilket eller vilka länder ni vill försöka adoptea från. Om ni stämmer in på de krav länder ställer på blivande adoptivföräldrar, placeras ni på kölistan. Sedan är det bara att vänta ...

    De andra organisationernas rutiner kan jag inte uttala mig om. Det är KOPIOR ni ska skicka in i det här skedet iaf.

  • Namaste72

    Börja med att öppna champagnen!!!!! {#lang_emotions_cheers}

    Sen efter några glas och ev imorgon så kopierar ni utredningen med medgivandebeslut, skickar kopiorna till de org där ni är medlemmar. Originalet behålls till det blir skarpt läge.

    Grattis!


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • ViljaDrömma

    Hi hi! Tack för grattisarna! Ja, lite skumpa på det här vore inte fel!

    Okej, jag ska gräva fram mappen ur gömmorna och se vad det står, sen blir det kopiering imorgon då!

    Tack för hjälpen!

  • Ethi

    Grattis!! Jag har för mig att i alla fall AC vill ha ett fotografi med också, en sak som vi stressat upp oss för båda gångerna minns jag

  • ViljaDrömma

    Någon som har koll på hur man går till väga hos BFA förresten?

  • ViljaDrömma
    Ethi skrev 2009-06-30 18:19:26 följande:
    Grattis!! Jag har för mig att i alla fall AC vill ha ett fotografi med också, en sak som vi stressat upp oss för båda gångerna minns jag
    TACK!!! Foto alltså.... ja, vi har ju typ hundra i vår adoptionsmapp så vi får väl printa ett där vi inte ser alltför läskiga ut!
  • mammamys06
    ViljaDrömma skrev 2009-06-30 18:22:37 följande:
    TACK!!! Foto alltså.... ja, vi har ju typ hundra i vår adoptionsmapp så vi får väl printa ett där vi inte ser alltför läskiga ut!
    hahaha, det är bara för dem på AC så de har en bild av er när ni ringer, det är inget som skickas till landet sedan
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • ViljaDrömma
    mammamys06 skrev 2009-06-30 19:31:44 följande:
    hahaha, det är bara för dem på AC så de har en bild av er när ni ringer, det är inget som skickas till landet sedan
    Aha! På så vis!

    Förresten, hittade mappen från AC nu och det står at man ska skicka med läkarintygen oxå. Och VI KAN INTE HITTA DEM!!! Kan man ringa soc å be å få kopior eller vad göra?
  • Namaste72

    Jag tror soc har originalen....


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Namaste72

    ...oj sorry...tryckte för fort... så de ska ni väl få tillbaka tillsammans med utredningen?


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Kluran

    ViljaDrömma - när vi fick vårt medgivande o hemutredning från våra utredare, så fick vi inte tillbaka orginalen på våra läkarintyg. Fråga mig inte varför...

    Men vi fick däremot tillbaka kopior av läkarintygen och dessa skickade vi, inklusive medgivande o hemutredning, till organisationerna.

    Lycka till!

  • ViljaDrömma

    Hej!

    Ja, jag ringde soc idag och de hade orginalen. Så de skulle skicka dem till oss. Så skönt! En sak mindre att oroa sig för!

    Tänk, snart är det vi som syns på kölistorna!!!!

  • P A K

    Grattis grattis! Förstår er glädje - vi fick vårt medigvande i handen i går och det kändes SÅ bra. Dags för nästa steg! Lycka till!

  • ViljaDrömma

    P A K skrev 2009-07-08 15:23:37 följande:


    Grattis grattis! Förstår er glädje - vi fick vårt medigvande i handen i går och det kändes SÅ bra. Dags för nästa steg! Lycka till!
    Grattis själv!!! Vilket land ska ni köa till?
  • P A K

    Vi funderar främst på Colombia och Sydafrika. Var helt inne på Colombia innan vi gick föräldrautbildningen, men nu lutar det nog mer åt Sydafrika. Hur resonerar ni?

Svar på tråden Vad händer nu då?