• Anonym (rädd)

Hjälp nu åskar det Jag är jätte rädd panikångest!!

Gud jag är såååå rädd för åskan och blixten och jag känner på mig att det kommer, och barnen är hemma, Va ska jag göra Jag är sååå rädd kan inte visa min rädsla för barnen Jag blir hysteriska grips av panik gråter

• Svar på tråden Hjälp nu åskar det Jag är jätte rädd panikångest!!
  • FH Mamma

I södra småland har det äntligen åskat färdigt.

Även om det är svårt så försök kom ihåg att själva åskan bara är bara väldigt mycket ljud och verkligen helt ofarligt.

Blixten är oftast ofarlig. Ja om du inte envisas springa ut på ett öppet fält eller sätta dig på ett tak där du är högst för det är inte att rekommendera.

Du kanske får göra som sonens farfar gör och stänga in dig i badrummet om det saknar fönster. Har du en bärbar dator ta med den.
    Farfar sitter dock inte där ensam eftersom han är sällskap åt deras hund som är livrädd för åska. Men funkar det för en hund med den hörseln hundar har borde det funka med människor oxå.

• Anonym (rädd)

häljarp ligger nära Landskrona sen helsingborg osv Kommer den att komma hit då??? Den har redan varit i lund ,hässleholm

• Bevabus

TS du hakar upp dig på de små chanserna av vad som KAN hända. Ta till dig våra råd nu och gör detta till en mysig kväll med barnen. Läs en bok som distraherar dig åtminstone lite. Och efter den här kvällen är över så söker du hjälp i form av terapi!

• SIN74

Hur bor du? Lägenhet, hus?
    Det brukar finnas åskledare i de flesta områden.
    Prata ej i telefon och håll er undan från uttag och vatten så sa man förr.
    Både i telefonjacket och i uttag vet jag blixten kan slå in för det har det gjort hemma.

• Anonym (en till här)
    SIN74 skrev 2009-06-30 20:41:04 följande:
    Hur bor du? Lägenhet, hus?Det brukar finnas åskledare i de flesta områden.Prata ej i telefon och håll er undan från uttag och vatten så sa man förr. Både i telefonjacket och i uttag vet jag blixten kan slå in för det har det gjort hemma.
    Med vatten så menas att du inte ska bada eller sitta i en eka mitt ute på sjuön när det åskar skräm ite upp ts så hon inte vågar tvätta händerna eller gå på toaletten. Att man ska hålla sig ifrån vatten betyder öppet vatten utomhus.
  • Anonym (rädd)
    SIN74 skrev 2009-06-30 20:41:04 följande:
    Hur bor du? Lägenhet, hus?Det brukar finnas åskledare i de flesta områden.Prata ej i telefon och håll er undan från uttag och vatten så sa man förr. Både i telefonjacket och i uttag vet jag blixten kan slå in för det har det gjort hemma.
    Men gud vad hemskt:( jag bor i ett radhus . Ja jag ska stänga av elen och hålla mig borta från vatten och uttag, men det är svårt för uttag finns det överallt i huset:(
  • Bevabus

Hur går det TS? Tar du till dig några av våra råd för att lugna ner dig, istället för att koncentrera dig på saker som nästan helt omöjligt kan hända om du sitter uppkurad i en soffa och läser en bok med barnen?

• Anonym (rädd)

Anonym (en till här) skrev 2009-06-30 20:43:55 följande:

Med vatten så menas att du inte ska bada eller sitta i en eka mitt ute på sjuön när det åskar skräm ite upp ts så hon inte vågar tvätta händerna eller gå på toaletten. Att man ska hålla sig ifrån vatten betyder öppet vatten utomhus.
    Okay så mman kan gå på toa ??? Jag vet att jag låter glöttig en jag är så rädd, o barnen sitter o leker just nu och tror att mamma jobbar vid datorn. Om de bara visste :(. Jag vill inte föra över min rädsla på mina barn
  • Donno

Är bara i gammla hus med gammla ledningar det far blixtar ur kontakterna.
    (sägs det iaf.)
    De gammla säger: Klappa inte katten under åska för blixten dras till katten (hmmm borde inte katter vara utrotade nu isf?)
    Stå inte i fönstret för då tar blixten dig (nja blixten har inte ögon hur vet den vilket fönster man står i?)
    Bada inte i badkar/duscha inte för blixten kommer in genom kranen. (oki fine att jag inte skulle bada när det åskar men mest för det är så jävla jobbigt att ta sig ur karet med tvållöder om proppen mot förmodan går)
    Sitt mitt i rummet (jahapp men uttaget för taklampan är ju där)

osv osv
    Jag hyperventilerar när åskan ligger mitt över och jag är själv, men fast jag vart mamma i 20 år så vet inte mina barn att jag är åskrädd
    Vi tar fram flaskor, gör flaskpost till tor och pratar hur han far runt å slår på sin trumma.
    Hur han tar kort osv.
    Sen kör vi en ramsa när vi tröttnat på att "skriva" och alla mina ungar älskar åskan, själv är jag redo att dö varje gång

• Mamma matte hustru

Blixten slår ner på jorden 6000 gånger varje timme men det är osannolikt att man blir träffad av den. Enligt USA:s nationella väderservice så är oddset att träffas av blixten någon gång under ett år lika med 1 på 700 000. Slår man ut det på en hel livstid så är risken 1 på 5000.

Svar på tråden Hjälp nu åskar det Jag är jätte rädd panikångest!!