Alltså egentligen tycker jag det här är en fråga som inte är så enkel som att antingen behandlar man lika eller inte.
I vår familj har vi dels olika roller, jag är inte bioförälder till ett av barnen medan min man är bioförälder till alla tre. Han är likadan mot alla sina barn, jag står väldigt mycket närmre våra gemensamma, alltså mina biobarn. När det gäller prylar och sånt så är det ingen skillnad från min/vår sida. Alla barn får det de behöver, ingen av dem är bortskämd och överöst med grejer men de har det de behöver.
Inget av barnen blir utstött, utfryst, åsidosatt eller på något annat sätt illa behandlat. Alla barn får ibland finna sig i att stiga åt sidan för att något av de andra barnen behöver fokus för tillfället, och det gäller alla tre barnen lika mycket.
Att JAG sedan inte har samma sätt emot min mans dotter som mot mina egna tycker jag är irrelevant i vårt fall. Min mans dotter var 8 år när vi träffades. Mina egna barn är 3 och 1. Det är otroligt stor skillnad i hur man är med småbarn och bebisar jämfört med hur man är med en tonåring. Jag kan inte vara likadan med dem!
Dessutom har jag andra känslor för mina barn, något som för mig är självklart, men det innebär inte att jag hatar/fryser ut/behandlar illa/mobbar eller vad man nu kan läsa in det.
Det innebär rent krasst att jag har en slags relation till mina biologiska barn, den är väldigt känslomässig, fysisk och omhändertagande. Sen har jag en annan relation till min mans dotter som är mer "trevlig", lite stel ibland och inte alls naturlig på samma sätt. Det är så och har alltid varit så, och det är något som jag inte vet om och i sådana fall hur vi skulle kunna ändra. Eller ens om det är något som behövs!? Vårt vardagsliv fungerar bra och alla trivs hemma, mer eller mindre beroende på omständigheterna för tillfället såklart, men så som det är i de flesta familjer där man har både tonåringar och småbarn.
Jag kan tillägga att jag inte heller känner mig ledsen eller upprörd över att min mans dotter inte har samma typ av relation till mig som till sin mamma. Hon står otroligt nära sin mamma (på gott och ont för hon "hatar" henne ibland också), kramas och pussas och ringer och smsar henne att hon saknar henne och så när hon är här, något hon aldrig gör vare sig till sin pappa eller mig. Men varför skulle jag känna att det var fel eller dåligt? Min mans dotter är medveten om att våra inbördes relationer är olika, hon har inget krav på sig att se mig som en "mamma" och jag har inget krav på mig att se henne som en "dotter", och det av den enkla anledningen att det inte utvecklades så i vår familjekonstellation. Och det fungerar bra ändå!