Inlägg från: kattis b |Visa alla inlägg
  • kattis b

Erfarenhet av att låta innekatt bli utekatt????

Våra katter var innekatter i sex respektive fyra år, och sen vi började släppa ut dem har de börjat må såå mycket bättre. De är keligare när de väl är inne, är mycket finare i pälsen och äter inte så sjukt mycket längre.
    Så jag tycker absolut ni ska släppa ut dem. :)

• kattis b
    felicityporter skrev 2009-07-04 22:51:45 följande:
    Jag kan inte se en enda god anledning att släppa ut katten helt själv, inte hade du väl låtit en hund springa fritt utan uppsikt om du hade haft en? Fortsätt med selepromenader, de flesta katter uppskatter det. Om jag hade haft hus hade jag byggt någon form av rastgård, då kan katten sola och titta på fåglar utan risk för att bli överkörd, komma bort eller bli torterad av barn eller katthatare.
    Blir katten, mot förmodan, överkörd så har den i alla fall fått leva sitt liv till fullo. Och fått njuta av livet den sista tiden.
    Om den får springa fritt, förstås. Annars kan man lika gärna ha katten inne. För det är bara tortyr att låta en katt se utelivet, men inte leva det.
    Visst, katten vänjer sig. Men den trivs ALDRIG lika bra i en rastgård som den gör i det fria.
  • kattis b

Precis! Och de kommer vara dig evigt tacksamma för att de har fått leva sina liv som utekatter. :)

• kattis b

Mot förmodan, ja. Jag, min släkt och min familj har haft utekatter hela mitt liv, och ingen av dem har blivit påkörda.
    Och när katten ligger där "ensam på vägen, påkörd med inälvorna hängandes utanför, med bruten rygg" så är den redan död. Prata inte om sånt du inte vet något om.
    Och som jag skrev: Visst, katten vänjer sig. Men den trivs ALDRIG lika bra i en rastgård som den gör i det fria.

• kattis b
    augustibruden skrev 2009-07-06 13:41:22 följande:
    Felicity: Låt djuren vara djur och inte en människoleksak. Tror du verkligen att katten hellre är inlåst hela livet än att få leva ett fritt liv på grund av olika risker? Borde vi inte låsa in våra barn också då? Alla våra omplaceringskatter har varit innekatter och det går inte att jämföra hur de lever nu mot hur de levde innan. De är helt andra katter nu, precis som katter ska vara.
    Tack! :)
Svar på tråden Erfarenhet av att låta innekatt bli utekatt????