• Alleka

Privat område..Eller?

OM det finns en bostadsrättsförening som har en innergård. Grindar där det står en skylt " privat område" på.

Får ingen anna befinna sig där då enligt lag? Dom äger väl inte marken?

• Svar på tråden Privat område..Eller?
  • Alleka
    Miss Lau skrev 2009-07-01 14:01:54 följande:
    Är marken bostadsrättsföreningens är det självklart deras privata, på samma sätt som vilken villatomt som helst. Och vilka skulle annars äga marken tror du?
    det är väl inte så självklart att en förening även äger den?
  • Alleka
    Miss Lau skrev 2009-07-01 14:01:54 följande:
    Är marken bostadsrättsföreningens är det självklart deras privata, på samma sätt som vilken villatomt som helst. Och vilka skulle annars äga marken tror du?
    Kommunen tex
  • Alleka
    gintonic77 skrev 2009-07-01 14:09:31 följande:
    Om det är en innergård som jag tänker mig, alltså lägenheter runt en lekplats så kan jag inte tänka mig att lekplatsen ej får beträdas av andra barn. Där jag bor finns ett bostadsområde med bostadsrätter och vi leker ofta i deras lekpark med barnen som bor där.Skillnaden kanske ligger i just den där skylten. Varöfr inte ringa bostadsrättsföreningen och fråga dem?
    ja det är precis så, det är en lekplats på en innergård, som jag blev utkörd från och dom visade mig denna skylt som jag först inte såg när jag gick in från ett annat håll.

Jag vet inte riktigt hur man kollar upp va den föreningen heter
  • Alleka
    Miss Lau skrev 2009-07-01 14:16:09 följande:
    En sak att tänka på är att det vanligtvis är brf medlemmar som bekostar lekplatsen. Och kanske har de haft dålig erfarenhet av att "vem som helst" kommer dit och leker? Skulle du uppskatta om okända barn och föräldrar kom in på din tomt och lekte med dina barns lekgrejer?
    Men det är inte speciellt inhägnat så man förstår direkt att det är privat på det sättet. Min mamma bor likadant och där är det inte privat område. Om dom nu tyckte att det va så jobbigt borde dom ha tydligare och fler skyltar. Denna satt på en sida av gården och man kan komma in på flera håll utan att det känns som man går in på en innergård på det sättet. Självklart respekterar jag det.

jag säger inte att det är ok. Det enda jag blev irriterad på att hon va otroligt snorkig. är inte bara jag som trott att man kan vara där. är flera jag känner som inte förstått att det är privat.
Svar på tråden Privat område..Eller?