• Anonym

    Bröstmjölk? Inte gravid.. ännu.

    Har idag bim - 3 ca. Jätte ömma bröstvårtor, vilket även kan innebära mensen på G. Hur som helst, det jag undrar över e varför man har "bröstmjölk" trotts man inte är gravid?!
    Kan trycka upp nga droppar. Har inte barn sen tidigare.
    Och att ha det som symptom e vell omöjligt? Kommer ju inte så tidigt.

  • Svar på tråden Bröstmjölk? Inte gravid.. ännu.
  • Apmor2

    jag har ngt som kallas för hyperprolaktemi (ngt som kan drabba både kvinnor och män) det är en godartad tumör (celldelning) på hypofysen, ett ställe mitt i hjärnan som reglerar ett flertal hormoner bla prolaktin. Tumören gör att man producerar mer o mer prolaktin (prolaktin är det som gör att man får bröst mjölk) och mindre o mindre av andra hormoner.. Alltså man får bröstmjölk trots att man ej är grav. Detta är den enda tumören man reglerar med medicin.

    Jag tycker att om du har mjölk utan att vara gravid att du måste kontakta en läkare, då tar dom ett prolaktin prov (blodprov) och kollar nivåerna.

  • Anonym

    Oj okej. Men för ett tag sedan gjorde jag en röntgen, bla hjärna/Huvudet. Har det inte synts då? Eftersom det är en tumör! Eller, kanske bara syns via blodet?
    Sen kommer det inte mkt, bara nån droppe på Ena bröstet om jag försöker pressa ut. Kanske ska tillägga att jag har en piercing där, tänkte man kanske "sabbat" nån gång i bröstet. Fast dock e d endå konstigt att det faktiskt producerar "mjölk". Borde ju egentligen itne ha med det att göra.

  • Apmor2
    Anonym skrev 2009-07-01 16:01:04 följande:
    Oj okej. Men för ett tag sedan gjorde jag en röntgen, bla hjärna/Huvudet. Har det inte synts då? Eftersom det är en tumör! Eller, kanske bara syns via blodet?Sen kommer det inte mkt, bara nån droppe på Ena bröstet om jag försöker pressa ut. Kanske ska tillägga att jag har en piercing där, tänkte man kanske "sabbat" nån gång i bröstet. Fast dock e d endå konstigt att det faktiskt producerar "mjölk". Borde ju egentligen itne ha med det att göra.
    har nog inget med piercingen att göra och tumören behöver ej synas på röntgen då den kan vara liten, eller så har den växt till sig sen dess.. Oavsett så är det ngt du måste kolla upp och tro mig är det det så är det inte så farligt du lär inte dö av den

    Men det är viktigt att poängtera att det inte behöver vara en tumör, så var det för mig. Och eftersom alternativet finns så kan det vara bra att kolla upp det.
  • Anonym

    Om man inte är gravid så producerar man inte mjölk (om man inte ammar eller har ammat)
    Gå till doktorn!

  • Anonym

    Nu blev jag lite nojjig här. Har haft så tidigare oxå, men inte lagt så mkt tankar kring det. Utan "häxmjölk" som någon en gång sa till mig att man kan ha. NU tycker jag det kommer hela tiden jag klämmer.

    Men måste bara dubbelkolla här... Man kan alltså INTE ha bröstmjölk i tidig graviditet?

  • Anonym

    Har man för hög prolaktinnivå kan det vara svårt att bli gravid dessutom.

  • Anonym

    Vad finns det mer för "SYmptom" om man lider av detta förutom bröstmjölk?

  • Apmor2
    Anonym skrev 2009-07-01 17:18:38 följande:
    Vad finns det mer för "SYmptom" om man lider av detta förutom bröstmjölk?
    svettas mer, humör problem, trötthet (var utan med en sommar och somnade överallt,hela tiden ), fryser/svettas om vart annat (lite som klimakteriet) Och om tumören blir stor får man andra besvär då man slutar producera andra hormoner och pga dess placering kan man få tunnelseende.

    Men ja du kan få mjölk i ett tidigt stadium av graviditet. så ta grav test och om du ej är grav kontakta en läkare för att kolla prolaktinvärderna och bara så att du vet så krävs det inte så höga värden för att det ska komma mjölk, mina låg knappt över det normala och jag hade många av symtomen.
  • Anonym

    OKej, har märkt av mycket svettningar.. Typ klimaterie känsla, värmen kryper i kroppen o får panik.. Sen lägger det sig. Dock e jag långt från klimaterie då jag bara e 20 +. =) FÅr vell kolla upp det helt enkelt. :)

  • Anonym

    Kalisti,
    Har en fraga till dig. Antar att du medicinerar mot din hyperprolaktemi. Har du varit gravid? Hur har du i sa fall skott din medicinering under graviditeten? Jag har ocksa en hyperprolaktemi och har nu slutat med medicinen sedan jag blev gravid, dock med resultat att mitt prolaktinvarde rusat i hojden.

  • Apmor2
    Anonym skrev 2009-07-02 14:47:14 följande:
    Kalisti, Har en fraga till dig. Antar att du medicinerar mot din hyperprolaktemi. Har du varit gravid? Hur har du i sa fall skott din medicinering under graviditeten? Jag har ocksa en hyperprolaktemi och har nu slutat med medicinen sedan jag blev gravid, dock med resultat att mitt prolaktinvarde rusat i hojden.
    givetvis så får du höjda prolaktinvärden under graviditeten (det får alla, så man kollar inte tumörens utveckling genom blodprov under grav.), det man gör är att ungefär mitt i grav så går man på syn undersökning och kollar om man börjar få tunnelseende. pga tumörens placering så är det ett sätt att kolla om tumören växt.
    Man ska ej ta med under grav så det är bra att du har slutat, helst ska man sluta med dom när man planerar att bli gravid.
  • Anonym

    En hypofystumör är oftast så liten att den inte syns på röntgen, den är också oftast helt ofarlig. Hormonprover brukar vara enda sättet att spåra.

Svar på tråden Bröstmjölk? Inte gravid.. ännu.