Inlägg från: MoD |Visa alla inlägg
  • MoD

HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!

se bara till så att alla diar och få i sig mjölk. Min kull här hemma är 6 veckor gamla nu.
    Du får gärna ta på dom och kolla på dom, ge kattmamma uppmärksamhet men ta inte ifrån henne ungarna.
    Om det är någon som inte diar, måste du stödmata ungen med mjölkersättning som finns i djurbutiken.

• MoD

du kan göra iordning en ny låda. Är du säker på att alla ungarna är ute? För det är ju bäst om alla kommer ut i samma korg, så slipper du massa nerblodade filtar.
    När det är färdigt så kan du lägga över dom i den rena korgen så de ligger bra. Dom ligger i sin bädd tills dom är stora noga att börja gå på upptäcksfärd. Om inte kattmamman själv bär dom till ett annat ställe.

Dom öppnar ögonen efter ca 5-8 dagar. Dom börjar krypa när dom är ungefär 2 veckor, SPRINGA på golvet när de är 4 ungefär.

Gör som en sa förut, väg kattungarna. Då har du koll på dom, så att de ökar i vikt.

Ja det är så mysigt med kattungar=)

• MoD

jag bäddade rent när hon var färdig här hemma, ville att hon skulle ha det fräscht. Det är ju ingen fara på taket om man stör dom i 1 minut. :)

• MoD

Det vet man inte säkert. Kullen vi fick nu föddes på 2 dagar. På kvällen och sen morgonen efter. Men har hon lagt sig till rätta, slutat morra och krysta och det har gått ett par timmar, då har hon antagligen pausat i förlossningen eller så är det färdigt.
    Hur många ungar har hon fött nu?
    Du kommer märka hur lådan ska stå, för det är något som kattmamman kommer att försöka styra lite över.
    Ställ den på ett lämpligt ställe som du anser är bra, om kattmamma inte accepterar det nya stället så kan det hjälpa att bara bädda, raffsa, om lite i korgen eller bara vända lite på korgen.
    Men om lådan redan står på ett bra ställe kan det ju vara onödigt att flytta på den. Om hon självmant gick dit och födde så har hon ju accepterat platsen. =)

Svar på tråden HJÄLP! min katt födde nyss ungar!!