• Siona

Få 1-åring att somna utan att amma

Min dotter är nu 1 år och har alltid ammats till sömn men nu behöver jag vänja henne av med det. Jag har redan lyckats på dagen (då somnar hon på 5-15 min, lugnt och stilla, medan vi tittar i en bilderbok) och jag tror att det skulle fungera även på kvällen men det stora problemet är nätterna. Hon vaknar ca 1 gång i timmen hela natten och gråter och det enda som lugnar henne är amning. Hon har aldrig tagit napp, hon har ratat alla gosedjur och snuttefiltar jag har försökt introducera. Om jag stryker henne över håret/ryggen/magen slår hon bort min hand och skriker ännu mer. Sjunger jag för henne skriker hon mer. Tar jag upp henne i famnen krumbuktar hon så att jag håller på att tappa henne och hon skriker ännu mer. Låter jag henne bara ligga skriker hon bara mer och mer. Någon som har något tips?!

• Svar på tråden Få 1-åring att somna utan att amma
  • Ann Lee

lövet2: Hos oss fungerar inte nappflaska med välling eller vatten, ej heller pipmugg eller nappen. Du verkar erfaren (har sett det i flera andra trådar), har du möjligtvis fler tips? Min son är 11 månader snart och vi har samma problem som TS. Det gäller dock främst insomningen på dagen och kvällen. På natten somnar han om bara han får nappen.

• lövet2
    Ann Lee skrev 2009-07-03 23:46:08 följande:
    lövet2: Hos oss fungerar inte nappflaska med välling eller vatten, ej heller pipmugg eller nappen. Du verkar erfaren (har sett det i flera andra trådar), har du möjligtvis fler tips? Min son är 11 månader snart och vi har samma problem som TS. Det gäller dock främst insomningen på dagen och kvällen. På natten somnar han om bara han får nappen.
    Har du slutat amma helt? Många barn vägrar ta nappflaskan så länge man ammar, men så fort man slutat så tar de flaska i stället. Vi har sövt med vällingflaska på kvällarna och på dagtid har det varit vagnen eller flaska.
    My cup has no bottom ...
  • Ann Lee

lövet2: Nej, jag har inte slutat amma. Min son får bröstet när han vill. Dock kan det skifta väldigt mycket. Ibland vill han inte amma annat än på morgonen och ibland ammar han på dagen också. Om vi t.ex. går på promenad somnar han i vagnen utan vare sig napp eller bröst.
    Har du några förslag på hur jag ska sluta amma? Är det bara att vägra ge honom bröstet och erbjuda annat? Ska pappan ta honom istället? Nu är det ju semestertider och vore läge för avvänjning. Men jag är så blödig och vill inte att min son ska behöva gråta, vilket han kommer att göra om pappa ska natta eller om han behöver somna utan bröstet på kvällen.

• lövet2
    Ann Lee skrev 2009-07-04 10:17:56 följande:
     Har du några förslag på hur jag ska sluta amma? Är det bara att vägra ge honom bröstet och erbjuda annat? Ska pappan ta honom istället? Nu är det ju semestertider och vore läge för avvänjning. Men jag är så blödig och vill inte att min son ska behöva gråta, vilket han kommer att göra om pappa ska natta eller om han behöver somna utan bröstet på kvällen.
    Jag brukar byta ut ett mål i taget, och då byter jag mot barnmat, frukt, gröt, filmjölk och allt möjligt. När amningen avslutats, byter jag sedan ut något gröt- och filmål mot vällingflaska.
    Det brukar inte egentligen vara något problem annat än med "sömnslurken" på kvällen. Den sparar jag till sist, och så blir det en eller två trassliga kvällar när barnet får välja på flaska eller att somna utan. Jag proppar i gröt först, och så kommer det där med att suga på något för att somna, och då finns vatten, välling eller ingenting. Men efter ett helt amningsfritt dygn har alla barnen tagit flaska utan problem.

Vill du helt komma i från den där första kvällen utan amning, så finns förstås alternativet att söva barnet i vagnen eller bilen!
    My cup has no bottom ...
  • sonen08

har ni barnets pappor med i bilden?? kan dom inte ta dom första nattningarna på nätterna och sov med tröja på. ofta brukar dom första nätterna när man vänjer av dom vid något vara jobbiga sen brukar de gå bra.

• spuff

Jag har det exakt som ts, skulle också vilja veta. Jag är ingen normal människa längre pga att hela kvällarna och nätterna går åt till att amma, amma, amma och försöka söva. Hon ammar, släpper taget, vägrar bäras, vägrar ligga i någon säng, vägrar sin pappa...Jag sover aldrig och har gått från att gilla amningen (som var mysig och problemfri) till att gråta de få stunder jag har över på dygnet. Min dotter är drygt 11 mån.

Vi har testat att ge napp (spottade ut vid 3 mån), flaska (tar bara på dagen), att bära (men det går inte att hålla i henne), ligga bredvid (hon ränner runt i sängen och man får fånga henne så hon inte ramlar ner).

• Ann Lee

lövet2: Egentligen är samtliga mål redan utbytta och min son har inget behov av amningen ur näringssynpunkt då han äter vanlig mat. Däremot verkar han tycka att det är mysigt med amningen, som idag när han skulle sova middag så började han riva i min tröja. Jag tycker också att det egentligen är rätt så mysigt att amma, tycker dock inte att det fungerar så bra på kvällarna längre.
    Jag tycker att det känns som ett bra förslag att söva i vagnen eller bilen för att slippa amma på kvällen. Vi gjorde så ikväll; sonen somnade i bilen, vi körde ett extra varv, jag bar honom in och låg bredvid i 15 minuter. Han somnade skönt utan vare sig napp, bröstet eller välling. Kvällsgröt hade han fått innan. Och det bästa var att han somnade UTAN GRÅT! Det känns viktigast för mig!
    Tack för bra råd!

• Adelianea

Hej

Frågan är hur viktigt det är för just dig att sluta amma på natt eller vid nattning. när min dotter fortfarande ammade efter 1 års ålder fick jag kommentarer av både vänner och barnmorskor. Visst var det jobbigt ibland, jag blev ju så bunden, men hon vägrade sluta och fick gråtattacker tills hon hyperventilerade. För att göra en lång historia kort så ammade hon tills hon var 2,3 år då slutade hon självmant eller rättare sagt sa vi till henne "nu får du dricka mjölk i nappflaska när du ska gå och lägga dig" och det funkade (jag var nämligen gravid igen). Det jag vill säga är om du inte lider av det så kör på och låt ingen komma och säga vad som är rätt och fel. Njut av den mysiga stunden med ditt barn, tiden går så förbaskat fort och dom blir stora innan man vet ordet av. nu har jag en 3- mån son som jag kommer att göra likadant med. Han får amma nästan så länge han vill (2,5 år kanske). Han blir trygg, lugn, harmonisk och klarar av virus mycket bättre.
    Lycka till och NJUT!!!

• Nightfall Faerie

Jag hade samma problem men slutade amma helt vid 1 år. Jag tror det var 3 nätter som han var lite orolig, jag sjöng och erbjöd vatten i nappflaska. Han var ledsen men jag fanns ju där hela tiden, lämnade honom inte för en sekund så att han skulle vara trygg ändå. Det gick lättare och lättare och den 4:e kvällen somnade han på typ 2 minuter av att jag bara sjöng, och vaknade inte alls under natten!

• kaz

AnnLee: Hur har det gått? Har ni fortsatt med bil? Undrar för jag är i samma sits.

Min dotter är 9½ mån och jag har precis börjat jobba. Vi ammar numer hela nätterna igenom. Hon blir tokledsen om hon inte får snutta. Antar att hon tar igen "förlorad" dagtid iom att jag börjat jobba... Känns tríst att helt sluta amma men samtidigt är det ohållbart för mig att jobba och amma hela nätterna igenom.

• Meadow

Jösses.

Förstår inte varför folk gör det så mycket svårare med sömnen än det behöver vara.

Om man från det barnet är 1-2 mån försöker hålla fasta sovtider, så sover barnet bättre på natten. Lär barnet att sova tryggt i sin egen säng, kanske med en napp om det har stort sugbehov. Man ska inte blanda ihop "snuttande" med att det behöver vara bröstet. Det är ett sugbehov helt enkelt.

"Sömn föder sömn"--Så sant som det är sagt!

Min dotter har från dag 1 sovit i egen säng. Hade fasta sovtider från det hon var 1 månad, vilket resulterade i att hon så småningom sov hela natten från det att hon var 4 mån.

Ammade och gav även ersättning på kvällen, samt att jag försökte hålla henne vaken lite lite längre på kvällen, så hon var proppmätt och inte nysövd när det var dags för nattsömnen.

• kaz

Meadow: Tack för tipset men det har inte funkat för oss. Inget av mina barn har tex. accepterat napp.

• Siona

Tack för alla tips! Vi har testat flaska på natten då hon vaknar men hon sätter bara händerna för munnen (hon dricker välling ur flaska på kvällen innan hon ska sova utan problem). Att gå ut med henne går inte eftersom hon vaknar varje gång vi kommer in i trapphuset.

Som sagt tror jag att det skulle gå att få henne att somna med samma rutin vi har på dagen då hon ska somna, men hur får man henne att somna om på natten?! Någon som har fler tips?

Adelianea: Anledningen till att jag vill sluta amma är att jag har börjat jobba och jag måste resa i tjänsten och då måste lilltösen kunna somna utan mig. Annars hade jag gärna fortsatt eftersom det är supermysigt.

Meadow: Vår dotter sov i en egen säng från dag 1 tills hon var 7 mån. Då började hon plötsligt vakna en gång i timmen hela natten och fick flytta över till min säng för att jag överhuvudtaget skulle få sova. Trots stort sugbehov har hon aldrig velat ta napp. Vi har alltid haft fasta kvällsrutiner. Barn är olika helt enkelt.

• Ann Lee

Lite uppdatering från mig angående sluta amma/somna för min son:
    Vi har varit ute och åkt bil lördag, söndag, måndag och idag tisdag. Det har fungerat 2,5 dagar av fyra kan man väl säga. Två kvällar har gått jättebra och vi har burit in honom från bilen. En kväll så somnade han men ville sen amma vid midnatt och var envis så det fick han när inte vatten och napp fungerade. Då somnade han lugnt. Ikväll var "sämsta" kvällen då han vaknade när vi bar upp honom så jag ammade honom och han lekte en stund varpå han sedan somnade i vår säng när jag klappade hans huvud. Så på ett sätt så var det ju "bästa" kvällen ikväll. Vi vill ju inte heller åka runt med honom varje kväll i bil, däremot dra ner på amningen så sakteliga.
    Nu kanske jag verkar velig men jag tycker att detta är ganska svårt. Vill inte bestämma mig för något på förhand och sedan bara tuta på och köra igenom som om det vore en betongvägg. Vill anpassa mig för min son också.

Jag har inte ammat något alls på dagarna dessa dagar utan bara på en gång antingen på kvällen eller natten. Känns ok och lagom tempo att trappa ner.

Meadow: Vad bra att det har fungerat för ditt barn men det har då inte fungerat så för mitt barn. Alla barn är olika.
    Min son sov inget på nätterna sina första två månader utanför magen. Han hade "vänt på dygnet" som alla uttryckte det. Vadå vänt? Han hade väl levt så i magen. Det var bara att gilla läget, vi turades om och var uppe med honom. På dagarna sov han som en stock och vaknade för att äta varannan timme. Vid två månader vände det och han började sova på nätterna men åt varannan timme i några månader till. Sakta men säkert får han sovrutiner som passar oss bättre. Jag tycker inte att vi gör det "så mycket svårare med sömnen än det behöver vara".

tikiti: Har du provat att vagga din dotter när hon vaknar på natten? Tänkte att hon kanske har lättare att somna om. Har dock ingen egen erfarenhet av det.

• Meadow

Ann Lee:

Jag vet att alla barn är olika, men av alla de som jag vet har anammat en metod där man haft rutiner, inte haft barnet sovande i sängen bredvid en på natten, har det fungerat för.

Jag tycker inte det är så konstigt att ett barn som sover bredvid sin mamma (dvs maten) vaknar många gånger per natt och vill äta. Det är väl ganska logiskt eftersom maten är precis framför näsan på dem. Min dotter har förmodligen också vaknat flera gånger, för att sedan somna om då hon lärt sig att på natten när det är mörkt, då sover man. Hon har alltid varit trygg i sin egen säng, och haft napp pga stort sugbehov.

Nu menar inte jag att alla har sina barn i sängen, jag menar generellt verkar det som att många gör sömnen som ett större projekt än det behöver vara...

• Ann Lee

Meadow: Vår son sov inte en enda natt bredvid oss förrän han var drygt 6 månader på läkarnas rekommendation (då vi mist en dotter i PSD). Jag lade över honom i spjälsängen när jag hade ammat. Så gjorde vi tills en natt då jag somnade mitt under amningen (ammade varannan timme) och vaknade av att han låg och sov bredvid mig och inte hade ammat på flera timmar. Då började jag låta honom sova bredvid mig eftersom han sov mycket bättre. Nuförtiden får han komma över till vår säng om han vaknar på natten. Han somnar dock aldrig själv i sin egen säng och jag tycker inte att han behöver göra det heller. Jag tycker inte att platsen där han sover behöver ha någon betydelse för att dra ner på amningen.

• Cazz

Hej!
    Jag har inte läst alla svar men genast tänkte jag på välling i flaska.
    Min son fattade inte hur man tog vällingflaskan (ej heller napp) men när jag ammade honom en gång drog jag ur bröstet och stoppade in flaskan. DÅ hajjade han hur han skulle göra!

Lycka till!

• So nice

Medow!
    Jag kan också intyga att din metod fungerar för vissa barn!

Med min son som idag är 3 har vi kört med rutiner, (Gina Ford). funkar perfekt
    Med min dotter (yngsta har 4 barn) som idag är 11 månader har det inte funkat alls..Denna lilla varelse föddes med en vilja av stål..Från dag ett har hon velat bli buren konstant (hon är extremt krävande och som tur är supersöt), hon styrt oss totalt, jag har försökt om och om igen men det går inte..Hon sover dock i sin egen säng mellan 20-08 men vaknar vid 23 för välling och ammas vid 04:30..Jag måste stå en stund med henne i famnen så att hon kan lugna ner sig för att sedan sakta lägga ner henne (jag är noga med att hon är vaken när hon läggs ner) trots detta somnar hon aldrig om själv på natten utan måste ha bröstet,

Svar på tråden Få 1-åring att somna utan att amma