• abovo

Kan ni berätta om era tidigaste minnen?

Jag är intresserad av vilka era tidigaste minnen är.
    Berätta gärna ett par stycken. Och ungefär hur gamla ni var. Minnen som känns viktiga för er. (det behöver inte vara det första minnet).

Hur kände ni, vad såg ni, vilka var där?

Jag har läst artikeln nedan och blev intresserad av hur tidiga minnen kan te sig.

www.daniel-ahlstedt.se/Minnena%20ser%20dig%20-%20tidiga%20minnen%20som%20diagnostiskt%20instrument%20-%20Daniel%20Ahlstedt.pdf

• Svar på tråden Kan ni berätta om era tidigaste minnen?
  • Kickiliisa

Jag har ett minne från det jag var ett år. Vi flyttade ut ur en lägenhet och jag satt på det tomma vardagsrumsgolvet, parkettgolv, och mamma gick omkring, tror att hon plockade ihop våra blommor från fönsterbänkarna. Det är mitt tidigaste minne iaf.

• SilverEmma

Jag har två tidiga, ett runt 1½ år & ett runt 2 år...har fått båda bekräftade.

Det första var när jag satte ett äggskal i halsen, mamma höll mig då i fötterna & dunkade mig i ryggen tills det trillade ut. Har alltid varit nojjig med att skala ägg, gärna sköljt dom under vatten för att verkligen få bort det, trodde dock att minnet var en dröm tills jag pratade med mamma om det.

Det andra var en kväll då jag vaknade från en mardröm om ormar & skrek på hjälp, då kom min pappa och tröstade mig & somnade om mig.

• Teskedsmamman

9 mån ungefär...

Vi flyttade från en lägenhet när jag var ca 9 mån och jag har kunnat beskriva köket i den lägenheten, det var ett ovanligt kök både till form och färg för att vara 1970

Det finns inga foton från köket i den här lägenheten, endast från vardagsrummet och mitt rum. Dessutom har jag kunnat peka ut detaljer som min mamma glömt bort och kommit ihåg det först när jag sa det....

☆ Mamma till 3 busiga killar ☆ Virkaholic ☆
  • norgesessan

Jag var 3 år, Flyttade när jag var 1.5 eller nåt, men kommer inte ihåg nåt från första huset..
    Mitt minne var min syster och en navelklämma (hon hade navelbråck), och jag tok en sån nål man har till korktavlor och ville sätta en navelklämma på mig med...Det gick ju inte

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Laire

Mitt första minne var jag cirka två år, min mormor serverar rotmos i vårt kök. Jag kommer inte ihåg min mormor, jag vet bara att det är hon. Hon dog kort därefter så det kan ha varit därför minnet bevarades.

Från samma tid kommer jag ihåg att vi flyttade till vårt nya hus så jag och min lillebror fick sova på filtar på golvet i finrummet (då helt omöblerat) första natten.

Det tredje är det starkaste, det är min 3-års eller 4-års dag och vi står i vårt gamla kök och jag har fått en docka i födelsedagspresent. Jag namnger henne Bella och hon har ett fack på ryggen med en spelare i där man stoppar in små "cd-skivor" i plast i klara färger (orange och grönt kommer jag ihåg) och så spelar dockan som en speldosa.

• Aurora Borealis

Jag har inte så tidiga minnen som er, men från kanske 2-3 års ålder (eller ännu äldre, vet inte) har jag ett minne av att min syster tappade bort mig i en folkmassa. Jag blev så fruktansvärt rädd men blev sen hittad av mammas kompis.

Min syster berättade nyligen att hon släppte mig med flit för hon ville att jag skulle komma bort.

Jag kommer ihåg två gånger när jag har varit under vatten, en gång gick jag rakt ut i vattnet där det blev djupare och djupare och någon som jag inte kände lyfte upp mig igen, detta minns inte min mamma så jag vet inte om det stämmer eller hur gammal jag var. Den andra gången åkte jag vattenrutschbana med pappa och var under vatten några sekunder, detta var så traumatiskt så jag inte åkte sån på flera år efter det..

Kommer visst inte ihåg nåt roligt :)

• hansdotter

Ett av mina första minnen är från då jag var kanske 2 år. Jag skulle få ge min mosters stora schäfer en sockerbit, men när han börjat svälja den ångrade jag mig och stoppade ner handen i halsen och tog tillbaka sockerbiten och stoppade den i munnen. Bläää...

• Mellanmjölkens land

Jag har inte så mycket minnen av händelser utan mest synintryck. Det jag tror är äldst är när jag sitter i en bärsele på mammas rygg när hon är ute och ser till hästarna. Jag ser ett fält och ett elstaket. Vet inte hur gammal jag kan tänkas ha varit men gissar på runt året.

• Nadjis

Jag har ett från när jag var knappt 3 år. Satt vid vårt uthus vid sommarstugan och grävde, mina syskon kastade pil (dartpilar på tavla) jag fick en pil i örat och jag minns mina syskons miner och pappas skrik.

• Kickiliisa
    Nadjis skrev 2009-07-02 18:47:38 följande:
    Jag har ett från när jag var knappt 3 år. Satt vid vårt uthus vid sommarstugan och grävde, mina syskon kastade pil (dartpilar på tavla) jag fick en pil i örat och jag minns mina syskons miner och pappas skrik.
    AJ!!
Svar på tråden Kan ni berätta om era tidigaste minnen?