• JohanC

Ratten skakar?

Hej! nu har jag en ny fråga, men denna gång handlar det om framvagnen.
    När jag bromsar så skakar hela ratten o de känns som om det skulle sitta nåt löst där fram.Har aldrig vart med om det innan.Tror inte att jag har skeva bromsskivor,bultarna sitter hårt på däcken.

• Svar på tråden Ratten skakar?
  • Javah

Mitt skak i ratten försvann när jag gjorde en hjulinställning ,
    ja eller snarare verkstaden gjorde då såklart

• JohanC

Ok då får jag boka en tid sen efter semestern för att kolla om det är hjulinställningen.

• Teskedsmamman

Kolla framvagnsinställningen.... obalans i däcken kan ge skakningar när man kommer upp i hastighet, det var länge sedan jag hade det på mina bilar så jag kommer inte ihåg om det kan ge skakningar vid inbromsning.

☆ Mamma till 3 busiga killar ☆ Virkaholic ☆
  • sär skriven

Eller om man tappat en vikt?

• CharmingGirl

Har precis haft det problemet, och det åtgärdade vi igår med nya bromsskivor och klossar, och en ny monteringssats för just det.

Nu är det inte en skakning i bilen när man bromsar, så skönt!

• CharmingGirl
    CharmingGirl skrev 2009-07-02 22:46:17 följande:
    Har precis haft det problemet, och det åtgärdade vi igår med nya bromsskivor och klossar, och en ny monteringssats för just det.Nu är det inte en skakning i bilen när man bromsar, så skönt!
    Kan ju tillägga att jag inte heller hade skeva bromsskivor, eller ngn synlig spricka, dom var helt enkelt riktigt slitna...
  • Jaccan

Kan vara glapp i framvagnen, dvs leder och bussningar som ger det fenomenet.

• Joico

Svärmors bil skakade så man höll på att åka av vägen men efter nya bromsar var saken biff dom var heeelt slut

• Ceciliah

om det skakar enbart när du bromsar så är nog bromsklossarna slut så det ligger direkt mot skivan och skaver nu.. så ta å kolla klossarna!!

• lingonben

jo, du har skeva bromsskivor ..
    om det verkligen skakar i ratten
    om det "slår" i den är det ABS-fel

Svar på tråden Ratten skakar?