• JohanC

Ratten skakar?

Hej! nu har jag en ny fråga, men denna gång handlar det om framvagnen.
    När jag bromsar så skakar hela ratten o de känns som om det skulle sitta nåt löst där fram.Har aldrig vart med om det innan.Tror inte att jag har skeva bromsskivor,bultarna sitter hårt på däcken.

• Svar på tråden Ratten skakar?
  • byström

Vibrationer i ratten tyder på endera något slappt i framvagnsupphängningen - t.ex stötdämpare.
    Men det skulle du nog märka i fler avseenden, då det ska bli ordentligt slappt för att ge de symtomen.
    95 fall av 100 så är det bromsarna, krävs väldigt lite för att skivan ska bli skev.
    Byt skivor och klossar, brukar nästan alltid vara det som är felet.
    Och följ inkörningsråden...jag lärde mig den läxan the hard way. =)

• CharmingGirl
    byström skrev 2009-07-06 20:25:32 följande:
    Vibrationer i ratten tyder på endera något slappt i framvagnsupphängningen - t.ex stötdämpare.Men det skulle du nog märka i fler avseenden, då det ska bli ordentligt slappt för att ge de symtomen.95 fall av 100 så är det bromsarna, krävs väldigt lite för att skivan ska bli skev.Byt skivor och klossar, brukar nästan alltid vara det som är felet.Och följ inkörningsråden...jag lärde mig den läxan the hard way. =)
    Vilka är inkörningsråden? Kanske vore bra för mig att veta...
  • lingonben

hm, jag har ingen aning vad han menar med "inkörning".
    Bromsskivor blir skeva av att man bromsat dom riktigt varma,
    ställer bilen och de svalnar då långsammare där bromsklossarna ligger emot skivan.
    Inte mycket att göra åt utan att köra lite mer "Åke mjuk" så inte bromsskivorna glöder

men iaf, troligtvis är det bromsskivorna fast det skulle kunna vara någon bussing iframvagnsupphängningen som bara gör att det bara skakar vid inbromsning men det är långsökt ..

• JohanC

Jag tror att de kan vara bromsskivorna som är slut, för när jag bromsar så typ pumpar pedalen upp o ner som om de skulle vara skeva eller vad man ska säga.Hoppas ni förstår vad jag menar.

• Ulf Harrys Farsa

Skakningar i ratt vid inbromsning, byt bromsar fram, skivorna är förmodligen slut också.
    Skakningat/pulserande pedal vid inbromsning, samma sak, fast förmodligen BAK.

Lycka till, hoppas dina bromsskivor är billigare än mina ... 1500:-/st :/

• prinsesstårtan

har ett svagt minne av att styrservon kan bringa skakningar i ratten. ......

• Ulf Harrys Farsa
    prinsesstårtan skrev 2009-07-15 09:01:57 följande:
    har ett svagt minne av att styrservon kan bringa skakningar i ratten. ......
    Självklart, men dom brukar ju hålla rätt länge, kan ju ha rostat loss ;)
  • mona83

Min bil gör också så, men bara med sommardäcken. Har kollat däcken men ingen obalans sa dom.
    När jag hade vinterdäcken var det inga skakningar i ratten vid inbromsning.
    Då kan det väl inte bero på bromsarna? Borde ju vara lika dant med vinterdäcken på då

• Ulf Harrys Farsa
    mona83 skrev 2009-07-15 09:11:57 följande:
    Min bil gör också så, men bara med sommardäcken. Har kollat däcken men ingen obalans sa dom. När jag hade vinterdäcken var det inga skakningar i ratten vid inbromsning. Då kan det väl inte bero på bromsarna? Borde ju vara lika dant med vinterdäcken på då
    Skakar ratten vid inbromsning med andra hjul? verkar jävligt skumt, ej helt 100 passande fälgar? kolla upp det.
  • prinsesstårtan

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-07-15 09:03:53 följande:

Självklart, men dom brukar ju hålla rätt länge, kan ju ha rostat loss ;)
    hmmm ok.... kan det inte vara att det behövs fyllas på servo vätska?
  • Wavva

Obalans i däcken kan det vara,men då brukar ratten skaka vid höga hastigheter...

• MammatillSimon

Min ratt skakar som fan när man kommer över 100km/h och det beror på drivknutarna som är totalt jäkla slut.
    Testade med att balansera däcken och det blev 0%skillnad.

• JohanC

Ja min ratt skakade också som fan vid fart över 100 innan jag bytte däck,sen var de bra nån veckan innan de var samma problem igen.
    Men de verkar som de kan vara många olika fel.Men jag får väl lämna in sen efter semestern för att få reda på problemet så kan kan fixa det.

• mona83

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-07-15 09:15:02 följande:

Skakar ratten vid inbromsning med andra hjul? verkar jävligt skumt, ej helt 100 passande fälgar? kolla upp det.
    Japp bara med sommardäcken på och när man ska bromsa ner från tex motorvägen.
    Fälgarna ska vara rätt, när jag köpte nya däck förra sommaren så krängde dom på dom nya däcken på samma fälgar som jag fick med när jag köpte den.
    Som sagt efter sommaren så bad jag dom kolla hjulinställningen men den var helt ok sa dom
  • andeta

hejsan!

har bara läst TS

det kan vara så att vid byte av däck eller smäll mot däcket så kan helt enkelt en vikt i däcket lossnat eller sitter löst.
    det kan också vara så att bromsskivorna/skivan sitter snett eller är snett sliten..

Ta den till en verkstad och kolla det. eller om du har en polare som kan lite om bilar =) lycka till =)

• byström
    CharmingGirl skrev 2009-07-06 22:05:37 följande:
    Vilka är inkörningsråden? Kanske vore bra för mig att veta...
    Brukar följa med en liten lapp om hur du skall använda bromsarna de första... tror det är 50 milen eller så...
    Man tar det helt enkelt jävligt lugnt med dom i början, snabba lätta bromsningar, inte ligga och halvfisa på pedalen en halv kilometer, då slår de sig väldigt lätt.
    Du vänjer dom helt enkelt mer och mer vid värmen som uppstår vid inbromsningar, på så sätt minimerar man risken att de skall slå sig igen.

Första gången någonsin som jag bytte skivor gjorde jag inte så...det skakade i ratten igen efter 5 mil.
    Sisådär kul att pynta 2000 spänn IGEN, och göra samma jobb IGEN, bara för att jag slöade med/sket i inkörningsperioden. =)
  • lingonben

Glöm det där med vikter, obalans visar sej även om du inte bromsar.

Däremot kan vinterdäcken vara så tunga att vibrationer från skeva bromsskivor inte märks.

• Viewsonic

Låter som läge att köra till verkstan.

• MammaSandraHarSnartTvåÄlsklingar

Vet inte om någon sagt det, men vibrationerna som min bil hade för sig berodde på att kullagren fram var helt slut. Kan vara värt att kolla upp:)

Svar på tråden Ratten skakar?