fläskkotletter i ugnen
har ett paket med fläskkotletter i kylen. Nån som har nåt bra tips på vad man kan göra med dem? Är lite sugen på att stoppa dem i ugnen, nån som har nåt gott att rekomendera??
har ett paket med fläskkotletter i kylen. Nån som har nåt bra tips på vad man kan göra med dem? Är lite sugen på att stoppa dem i ugnen, nån som har nåt gott att rekomendera??
Jag brukar lägga dem i en form, slå på grädde och soja, och ha i champinjoner. Enkelt och rätt gott!
det låter gott!
nån med annat förslag?
Fläskkotletter i ugn
6-7 kotletter med ben
2 dl mellangrädde
2 dl créme fraiche (går att använda lättfraiche)
½ dl soja
1½ tsk sambal olek
Lägg kotletterna i en ugnsfast form. Blanda ihop grädde, créme fraiche, soja och sambal olek. Häll detta över kotletterna. Gratinera i 200 grader i en timma.
jag tar och marinerar dom och så 200 g in i ungen tills dom är färdiga...kan inte säga tid för jag brukar ta och skära i dom när jag tycker dom ser färdiga ut....
servera med nått gott till blir nästan som grillat....
gor bara itne som min svarmor.
hon skar bort allt fett och ben sen lagger dem pa foliekladd plat och kryddar med lite peppar sen steker hon dem i ugnen tills de ar ordentligt torra och oatliga.
vänd kotletterna i mjöl, bryn i stekpanna (krydda även)och stek färdigt i ugnen... Kolla med en liten vass kniv när de är klara. Severa med valfria tillbehör.
TessaLisa: det blev ditt recept! men med några modifieringar. tog vanlig grädde, och habanero istället för sambal oelek. Jättegott verkligen! tack för tipset! till så hade vi ris, tomater och gröna oliver fyllda med vitlök. smaskens! är fortfarande mätt
SoFaD: KUL! Det lät som en lyckad modifiering!
Jag älskar mitt recept, speciellt som det är så okomlicerat och sköter sig själv i ugen och så blir de ju sååå saftiga och möra!
Det är ingen mager mat, men som kalasmat ibland på helgerna och när vi har gäster, fungerar det jättebra!
TessaLisa: Ja, det är jätteskönt med sån mat som man bara kan stoppa in i ugnen utan att man måste ha gjort så mycket åt det innan. Kommer alltid minnas det här receptet!!! Tack så mycket!
här ska prövas
vill lägga till ett recept om det är ok?
Ingredienser:
Fläskkotletter
färska champinjoner
3 dl grädde
2 burkar skalade tomater
1 burk pärllökar (heter det de? syltlök?)
salt
peppar
nån allkrydda
tomatpuré
Lägg kotletterna råa i ett ungsäkert fat, strö kryddorna över kotletterna och pressa ut en sträng tomatpuré på varje kotlett eller lägg en klick på varje kotlett (beroende på om det är på burk eller tub) skiva champinjonerna och lägg dem över kotletterna och gör samma sak med löken ta med liiite av lökspadet men inte mycket.... häll över tomaterna och grädden
in i ugn på ca 200-225 grader i ca 45- 60 minuter.
servera med ris och ev. sallad
detta är sååååå gott!!
MayaS: det lät riktigt gott det med. synd bara att sambon inte gillar tomater..... får köra utan dem...
fler recept mottages gärna
Lite honung o soja som marinad... o lite chilisås blir också bra! Jag penslar ibland köttet med senap. En annan grej är att köra kotletterna i stekpåse, det blir kanon bra o mört! Stekpåsarna kan man laga "allt" i, fisk, grönsaker, skinka, revben eller vad som helst! Det blir väldigt magert också!
Jag brukar göra så här:
Blanda mjöl med paprika-pulver och svartpeppar så att det blir svagt rosa. Ta kotletterna och doppa dem i mjölet (på båda sidorna).
Lägg de i en ugnsfast form, salta och häll över gräddfil (så att det täcker).
Riv sedan över ost och gratinera i ca 40 minuter på 175 grader (eller tills osten börjar bli mörk).
Servera med ris & sallad.
ojojoj, vad många goda tips!!! måste nog köpa hem lite fler kotletter nån dag
Åhå, vilken toppenbra tråd!!!
Gissa vem som nog ska göra fläskkotletter i ugn till middag?!
länktips!
(fick mitt smarriga recept härifrån)
hem.bredband.net/skippy/kott.htm