Inlägg från: Felicia6 |Visa alla inlägg
  • Felicia6

Skulle du betala mer än benisinpengar om ni är 3 st som ska åka ca 70 mil?

Nu brukar det nästan alltid vara mina kompisar som jag åker såna sträckor med och ibland tar vi våran bil, ibland nån av deras bilar och vi brukar på ett ungefär räkna vad bensinen kan kosta.
    Tex, "ja, bensinen ligger väl typ runt 12-13kr och vi åker 100mil. Ah, jamen vi säger 1300kr" och så delar vi på den summan allihopa, även den som äger bilen.

Men vi räknar aldrig med slitage och såna saker för är ju inte alltid samma bil man tar och sen så brukar bilarna dra mindre på långfärdskörning så dom där 1300kr skulle nog inte gå alla till bensin och då får ju ägaren ta det som blir över typ.

Skulle jag åka med någon bekant, lr som jag inte kände så.. så skulle jag kolla av hur vi ska göra pengamässigt innan vi åker så det inte blir diskussioner efteråt. Om vi tar min bil så räknar jag precis som med mina kompisar och förhoppningsvis säger väl dom som ska åka till om dom inte tycker så, så vi kan komma till en kompromiss

Om jag är passageraren så hör jag lite om hur föraren vill göra, vet han/hon inte riktigt så tar jag upp det här exemplet och säger att vi brukar göra så bland kompsiarna och sen får föraren bestämma hur han vill göra.
    Vill han/hon räkna efter varje krona och även med slitage så är det väl bara att betala det då, jag åker ju med. Dock tycker jag personligen att det är lite overkill att börja räkna slitage och varje ören till bensin och bensinåtgång osv..

Har gått ner halva migsjälv i vikt nu || felicia6.blogspot.com
  • Felicia6
    Bling1975 skrev 2009-07-03 00:36:46 följande:
    Visst får man göra som man vill med betalning för olika saker. Men det måste man komma överens om innan i så fall. Om någon som åker med inte har bil själv så tänker de nog inte på att det kostar mer i värdeminskning och slitage ju mer man kör bilen. De ser nog bara en fast kostnad för själva ägandet och sedan tillkommer bensinen. Så vill man prompt ha betalt för mer än bensinen så får man nog förklara det när man planerar resan. Och gärna komma med ett kostnadsförslag, "visst kan ni åka med mig i bilen, totala kostnaden för bilresan blir ca 1500:- inkl bensin så då blir det 500:- per person, är det ok?".Själv tar jag aldrig betalt för vare sig bensin, slitage eller annat av mina vänner och bekanta, finns det platser över när jag är på väg någonstans så är de välkomna att följa med. Jag räknar med att de bjuder tillbaka på ett eller annat vis en annan gång istället. Kör man riktigt långt så är det dock trevligt om man turas om att köra lite.
    Ja jag är oxå sån då det är runt här, att ska jag ändå dit så är det ju bara dom åker med och erbjuder dom bensinpengar så säger jag att det inte behövs, för jag skulle ändå dit

men om man kommer överens om att åka lite längre tillsammans så skulle jag göra som jag skrev i inlägget ovan
  • Felicia6
    Anonym (=)) skrev 2009-07-03 10:38:58 följande:
    Hyr en bil istället, då delar ni på all kostnad.visserligen blir det dyrare. men inget tjaffs!!(Om ni inte kan lösa detta utan att tjaffsa)
    Kallemannen skrev 2009-07-03 10:36:38 följande:
    En bil kostar mellan 30-50 kr/mil att köra. Varför inte dela på den realistiska kostnaden?
    Skulle nog bli billigare tom att faktiskt hyra en bil om man ska långt än att räkna 40-50kr milen per person för resan man ska på, trots man tar en bil som någon redan äger..

Jösses.. Åka 200mil och räkna 50kr milen..  Då är vi uppe i 10 000kr!!!  Jävlar, inte räknar jag med att vi spenderar 10 000kr bara i resekostnad varje gång vi åker till svärmor? Hade kunnat hyra värsta lyxbilen dom gångerna och kunnat åka med dit ju då ist och då slipper jag slitage på vår bil
  • Felicia6
    h8him skrev 2009-07-03 11:33:25 följande:
    2 små prinsessor skrev 2009-07-03 08:38:33 följande: Det är vännerna som åker med som väljer att göra så, inte chauffören/bilägaren. Vi är kanske ett konstigt gäng som gör så, men det känns självklart att bjuda den som kör.
    Fast i den här diskussionen så är det ju bilägaren som vill göra just så, och inte vännerna? Lr har jag missuppfattat hela trådstarten?
  • Felicia6
    Anonym (Bil) skrev 2009-07-03 11:56:44 följande:
    För att förtydliga lite;Jag skulle inte kört den sträckan själv, vi ska iväg alla tre, det är två av osssom har körkort, men bara jag som har en bil att använda.Jag frågade en av dem om det var okej att de betalar några kr mer än mig i bensin och andra kostnader, vilket de ABSOLUT inte kunde tänka sig.
    Ni har alltså inte gjort resan än?

Vad hade dom för förslag hur ni skulle räkna ut kostnaderna då? För jag hoppas dom också i lugn och ro kunde få fram hur dom tänkt sig?
    Den andre med körkort, skulle den också köra?
    Hur kom ni fram till att ni skulle ta din bil? Var det du som erbjöd att ni skulle ta din bil, lr var det dom som frågade om ni kunde ta din bil?
  • Felicia6
    John D skrev 2009-07-03 15:21:08 följande:
    5 kr/mil?Då vill jag veta vad du har för bil, för en sån ska jag ha!Däck 6000:-, service är väl 3-6000:- per år, diverse småfix (lampor, olja, filter) säkerligen 1500-3000:- per år, nån större reparation under bilens livstid kan gå loss på 20.000:-, slå ut det på tio år så 2000:- per år.Skatt och försäkring, ~10.000:- per år?Säg att medel för en bil är kanske 2000 mil per år, då har du en milkostnad på runt 13:-. Och det är utan att drivmedel, inköp av bil eller bilens värdeminskning är inräknad.Såvida man inte åker runt i kompletta vrak som drar 0.4 l/mil, så är det fantasisiffror ni försöker komma med.
    Jag antar att det du räknar upp nu.. Att du inte menar på att om någon åker med i bilen så ska den va med att betala tex skatt och försäkring? På en bil som någon valt att köpa och därför även valt att betala just den summan på?
  • Felicia6

Flera verkar tycka att det är snålt och "dålig stil" av passagerarna att bara betala bensin..

Men det är faktiskt sällan som jag hör att folk faktiskt vill räkna ut exakta bensinpriset, antal milen och hur mkt bilen drar...

Dom flesta jag hört och läst om som "bara" betalar bensinen avrundar priset/liter uppåt till hel krona tex, och räknar dessutom 1liter/mil vilket inte så många bilar drar då det är långfärdskörning.. Så då blir det ju ändå mer dom egentligen betalar..

tex för att påvisa hur mkt mer det kan bli egentligen för dom som "bara" betalar bensinen:

Bilen drar 0.6liter/mil. Dom ska åka 100mil ToR. Bensinen kostar 12.35.

I situationen med dom som räknar varje öre blir det då: (0.6x100)12.35= 741kronor. (halshugg mig inte om jag skrev "talet" galet nu med matteregler osv )

I situationen med alla dom som jag jämt hör om och där jag själv finns: (1x100)13=1300.

Det är alltså en skillnad på över 550kr.. Och då komma o påstå att folk är snåla för dom "bara" vill betala bensinen? Ehh.. Tycker jag är helt galet faktiskt

• Felicia6
    John D skrev 2009-07-03 16:34:03 följande:
    Läs mina inlägg så ser du att jag tar inte betalt alls när någon åker med.Men någon påstod att en bil kostar 5 kr/mil, och det gör den inte, oavsett vem som betalar det.
    Men det var ju därför jag frågade För att få svar på min fråga. Inte att jag påstod något

Nej det gör det säkert inte. Men dom flesta som pratar om "slitagepris" per milen tror jag pratar om vad man "kan" ta då andra åker med.. Och då är det enligt mig fruktansvärt snålt att börja räkna in allt som du skrev i ditt inlägg
    (kan dock ha fel ifall dom andra menar totala summan för slitage att äga bil oavsett situation och personer)

-------------------------------

Och sen om man säger 5kr/milen som någon tog som exempel... Så är man 5personer så blir det ju egentligen 25kr/milen som går till slitagepengarna i såna fall För den kostnaden ökar ju inte lika mycket för varje person som åker med, stötdämparna slits väl lite extra ifall jag då jag var fet var en extra person och sitter bak tex och så, men inte så mkt att "utgifterna" för slitage ökar lika mkt för varje person

Om ni hänger med i mitt svammel?
  • Felicia6
    Dynamic skrev 2009-07-03 16:42:28 följande:
    Också räknar vi på den faktiska kostnaden som är 18 kronor och uppåt per mil:18x100=1800 et är en skillnad på 500:-.
    Vad har den "faktiska" kostnaden att göra med mina exempel?
    Jag pratade skillnader på dom som BARA vill betala bensin mot dom som BARA vill betala bensin
  • Felicia6
    Dynamic skrev 2009-07-03 16:45:13 följande:
    Det finns schablonbelopp på skatteverkets hemsida, det handlar inte om några påhittade summor.
    Och det där inlägget får du gärna förklara för jag vet inte riktigt vart du vill komma med det? Jag har ingenstans skrivit något om påhittade summor?

Finns säkert schablon till det, som allting annat.
    Men vill du ta upp en sån sak så kan vi ju ta samma till schablonen för matutgifter tex?

Om en bilägare enligt schablonen får en utgift på 18kr/mil i "faktiska slitage osv osv".. Och sen åker 5personer med. Ska man då räkna 18kr/mil för varje person av alla dom fem?

Om en som bor ensam har ett matkonto på tex 2000kr varje månad enligt schablonerna och så flyttar han ihop med  4st till och delar på allting. Ska man då räkna med att deras matkonto då är på 10 000kr varje månad?

Är ju typ samma sak Eftersom dom är 4st till så betyder inte det att utgifterna ökar med x4
Svar på tråden Skulle du betala mer än benisinpengar om ni är 3 st som ska åka ca 70 mil?