Skulle du betala mer än benisinpengar om ni är 3 st som ska åka ca 70 mil?
Nu brukar det nästan alltid vara mina kompisar som jag åker såna sträckor med och ibland tar vi våran bil, ibland nån av deras bilar och vi brukar på ett ungefär räkna vad bensinen kan kosta.
Tex, "ja, bensinen ligger väl typ runt 12-13kr och vi åker 100mil. Ah, jamen vi säger 1300kr" och så delar vi på den summan allihopa, även den som äger bilen.
Men vi räknar aldrig med slitage och såna saker för är ju inte alltid samma bil man tar och sen så brukar bilarna dra mindre på långfärdskörning så dom där 1300kr skulle nog inte gå alla till bensin och då får ju ägaren ta det som blir över typ.
Skulle jag åka med någon bekant, lr som jag inte kände så.. så skulle jag kolla av hur vi ska göra pengamässigt innan vi åker så det inte blir diskussioner efteråt. Om vi tar min bil så räknar jag precis som med mina kompisar och förhoppningsvis säger väl dom som ska åka till om dom inte tycker så, så vi kan komma till en kompromiss
Om jag är passageraren så hör jag lite om hur föraren vill göra, vet han/hon inte riktigt så tar jag upp det här exemplet och säger att vi brukar göra så bland kompsiarna och sen får föraren bestämma hur han vill göra.
Vill han/hon räkna efter varje krona och även med slitage så är det väl bara att betala det då, jag åker ju med. Dock tycker jag personligen att det är lite overkill att börja räkna slitage och varje ören till bensin och bensinåtgång osv..