• sophiie

Bilförsäkring - rena djungeln...

Vi köpte vår första bil igår wiie... Ford Focus 2000.

Men vilket försäkringsbolag ska man välja?
    Vi har ALLA våra andra försäkringar på TryggHansa.

Men det skiljer sig i pris på olika bolag.
    TryggHansa vill ha 9.800 kr/år år för en halvförsäkring, max 500 mil med självriskreducering.

Länsförsäkringar 8.100 kr/år för halvförsäkring, 1-1000 mil (I den trafikförsäkringspremie du betalar ingår en trafikpremieskatt på 1 412 kr, vilket jag inte vet vad som betyder..)

Vilket var det avgörande för er när ni valde bolag samt försäkringstyp??

Tips??

• Svar på tråden Bilförsäkring - rena djungeln...
  • Angelven

Pris - och att det fungerat bra.

Jag har trygg hansa på bägge bilar, haft inbrott ett par gånger, voltat en bil, bytt vindrutor med stenskott, sambon har kraschat in i en reflexstolpe (värjde för älg) och vi har blivit påkörda bakifrån...

Så, jag tycker nog de fungerar och ger bra service

Välj ett som känns bra, med bra villkor och som passar er - och kom ihåg att om du har allt på samma ställe skall du få lite bra rabatter!

• grönt ljus

På tidigare bilar har jag haft länsförsäkringar -dom har varit helt klart billigast, jag hörde mig för även hos trygg-hansa men det var pokerdyrt!

Nu har jag Mercedes-Benz försäkring som är anslutna till IF, min är en -08 så jag betalar bara halvförsäkring -den ligger runt 2.300:- i halvåret.
    Billigare och bättre kan jag inte få det.

Kolla upp om ford har ett försäkringsbolag?

• sophiie
    Angelven skrev 2009-07-04 14:21:25 följande:
    Pris - och att det fungerat bra. Jag har trygg hansa på bägge bilar, haft inbrott ett par gånger, voltat en bil, bytt vindrutor med stenskott, sambon har kraschat in i en reflexstolpe (värjde för älg) och vi har blivit påkörda bakifrån... Så, jag tycker nog de fungerar och ger bra service Välj ett som känns bra, med bra villkor och som passar er - och kom ihåg att om du har allt på samma ställe skall du få lite bra rabatter!
    Vi får lite rabatt om vi tar försäkringen hos Trygghansa. men ändå ligger de drygt 2000kr/år över Länsförsäkring erbjudande..

grönt ljus skrev 2009-07-04 16:25:33 följande:
    På tidigare bilar har jag haft länsförsäkringar -dom har varit helt klart billigast, jag hörde mig för även hos trygg-hansa men det var pokerdyrt! Nu har jag Mercedes-Benz försäkring som är anslutna till IF, min är en -08 så jag betalar bara halvförsäkring -den ligger runt 2.300:- i halvåret. Billigare och bättre kan jag inte få det. Kolla upp om ford har ett försäkringsbolag?
    Ska genast kolla upp om ford har ett försäkringsbolag, aldrig tänkt på saken innan...
  • Pappa G

Och förresten, glöm inte att du MÅSTE försäkra din bil samma dag som du köper den (oavsett veckodag och tid) för annars får du en straffavgift från Trafikförsäkringsföreningen.

• sophiie

Pappa G skrev 2009-07-05 14:04:38 följande:

Och förresten, glöm inte att du MÅSTE försäkra din bil samma dag som du köper den (oavsett veckodag och tid) för annars får du en straffavgift från Trafikförsäkringsföreningen.
    Vi ska verkligen ha en aktuell bilförsäkring när vi rullar ut med bilen. OM något skulle hända.

Ska titta upp dina.se
  • sophiie

Pappa G skrev 2009-07-05 14:03:30 följande:

Kolla på Dina Försäkringar www.dina.se De var absolut billigast när vi kollade senast.
    Enligt deras beräkningar skulle en halvförsäkring ligga på 14.000 kr/år.
    Men där kan man nog tjäna en hacka om man har haft körkortet o haft många körskadefria år!!! Bra att komma ihåg iframtiden :)
  • Pappa G
    sophiie skrev 2009-07-05 16:17:48 följande:
    Pappa G skrev 2009-07-05 14:04:38 följande: Vi ska verkligen ha en aktuell bilförsäkring när vi rullar ut med bilen. OM något skulle hända. Ska titta upp dina.se
    Köpte ni inte den i förrgår då?
  • sophiie

Pappa G skrev 2009-07-05 20:32:24 följande:

Köpte ni inte den i förrgår då?
    Ja det gjorde vi, köpt å köpt, vi la handpenningen i fredags :)
    men vi har inte hämtat ut den ännu.
    Det ska vi göra imorgon eller på tisdag.. Har inte fyllt i lappen till transportstyrelsen ang ägarbytet ännu.
  • Pixboy

Jag har haft Gjensidige.se på ett par bilar, de har ofta gett bra priser och de gånger det hänt nåt har de löst det smidigt. De är visst stora i Norge och försöker komma in på svenska marknaden.

Svar på tråden Bilförsäkring - rena djungeln...