• sophiie

Bilförsäkring - rena djungeln...

Vi köpte vår första bil igår wiie... Ford Focus 2000.

Men vilket försäkringsbolag ska man välja?
    Vi har ALLA våra andra försäkringar på TryggHansa.

Men det skiljer sig i pris på olika bolag.
    TryggHansa vill ha 9.800 kr/år år för en halvförsäkring, max 500 mil med självriskreducering.

Länsförsäkringar 8.100 kr/år för halvförsäkring, 1-1000 mil (I den trafikförsäkringspremie du betalar ingår en trafikpremieskatt på 1 412 kr, vilket jag inte vet vad som betyder..)

Vilket var det avgörande för er när ni valde bolag samt försäkringstyp??

Tips??

• Svar på tråden Bilförsäkring - rena djungeln...
  • Angelven

Huvaligen - det låter dyrt

Men ni har kanske inte så mycket bonus/skadefritt/ålder ?

• sophiie
    Angelven skrev 2009-07-08 18:53:49 följande:
    Huvaligen - det låter dyrt Men ni har kanske inte så mycket bonus/skadefritt/ålder ?
    8000 kr/år jämför med nästa 13.000kr/år, är billigt i mina öron.
    Priset beror på att jag tog körkort i år....
  • Angelven
    sophiie skrev 2009-07-08 21:45:57 följande:
    och vi bor i sthlms förort =)
    Låter fortfarande dyrt (och jag har haft sportbil i Husby )
  • John D

Kolla atava.se, dom brukar ganska ofta vara billigast.
    Det är egentligen trygg-hansa som står bakom atava, så det är inget nytt bolag, enda skillnaden är att atava sköter allt över internet. Snabbt, smidigt och billigt.

• ericlofberg

De märkesbenämnda "försäkringsbolagen", exempelvis Opel Försäkring, är ingenting annat än en produkt från något av de etablerade försäkringsbolagen. Märkesförsäkringarna är absolut inte alltid billigast. Vår andrabil, Kia Rio 2008, kostade dubbelt så mycket att försäkra via "KIA Försäkring" som via Trygg Hansa.

När det gäller bilförsäkringar skulle jag vilja lämna följande rekommenderationer:

1. Lyssna INTE på grannen/kollegan/släktingen som säger är det ena än det andra bolaget är bäst eller billigast

2. Jämför med så många försäkringsbolag som någonsin möjligt (jämför alltid aktuell körsträcka, ägare, betalningsperiod etc etc)

3. Har du en bruksbil - välj det billigaste bolaget

4. Har du en entusiastbil - kolla på aktuellt märkesforum efter referenser. Att få sin dyra och älskade bil reparerad med delar från skroten av ett källarförtag ute i obygden känns inget vidare. Kör man en tio år gammal Volvo V70 spelar det kanske mindre roll - huvudsaken är att skiten blir lagad.

5. Bonustipset: Se över försäkringarna inför VARJE årsförfallodag. Det kan variera enormt i premier. Varför slösa bort pengar motsvarande en solsemester på en försäkring bara för att "pappa har alltid haft Folksam..."?

• ericlofberg
    sophiie skrev 2009-07-04 12:43:45 följande:
    TryggHansa vill ha 9.800 kr/år år för en halvförsäkring, max 500 mil med självriskreducering.
    10000 per år med 500 mils körsträcka? För en HALVFÖRSÄKRING?! Vad rör det sig om för bil egentligen?
  • Angelven

Verkar vara en Ford Focus 2000 på någon med färsk körkort i stockholmsförort...

Jag kan i sammanhanget nämna att min första var en sprillans Mazda Miata, 1500 mil om året, Trygg Hansa, första bil och Husby (mer stockholmsförort i negativ bemärkelse går det knappt att bli...) - och att det gick på strax över 8000 i början.

Så det ser _väldigt_ dyrt ut i mina ögon.

• ericlofberg
    Angelven skrev 2009-07-09 18:48:40 följande:
    Verkar vara en Ford Focus 2000 på någon med färsk körkort i stockholmsförort...Jag kan i sammanhanget nämna att min första var en sprillans Mazda Miata, 1500 mil om året, Trygg Hansa, första bil och Husby (mer stockholmsförort i negativ bemärkelse går det knappt att bli...) - och att det gick på strax över 8000 i början.Så det ser _väldigt_ dyrt ut i mina ögon.
    Jösses... Jag må vara en sann lantis bortskämd med låga försäkringspremier, men ojoj...

Med ett transportbehov på max 500 mil per år och en försäkringspremie på 10000 kronor hade jag valt att hyra bil när behoven inträffade. Bara försäkringspremiens 10000 kronor räcker till en hel del helg- eller veckorhyror. Sedan all övrig driftkostnad.

Vi betalar 180 kronor i månaden, dvs ca 2200 per helår för vår andrabils halvförsäkring (Kia Rio 2008 med vagnskadegaranti). Vilka ENORMA skillnader det är på försäkringspremier!
  • Angelven

Skillnader i risknivå också iofs

15 år senare ser statistiken för min del inte så lysande ut:

2 inbrott
    2 krockar (Påkörd, Påkörning singel av stolpe)
    1 totalskada (voltade!)

Så man kan kanske förstå att priserna blir högre i stan.

• sophiie

Alla höga priser beror på att jag bara haft körkoret sedan mars-09.

ericlofberg skrev 2009-07-09 18:15:14 följande:
    10000 per år med 500 mils körsträcka? För en HALVFÖRSÄKRING?! Vad rör det sig om för bil egentligen?
    Ford Focus 2000

Men som jag skrivit tidigare, hittade en försäkring via SalusAnsvar 8000kr/år för HELförsäkring. Vilket vi tog, bästa vi kunde hitta..
  • Angelven

Fick du "över 25"-rabatt ? Brukar gå att få rejäl sådan - och om man sedan lovar att inte låta någon under 25 köra bilen så...

• sophiie
    Angelven skrev 2009-07-09 19:46:45 följande:
    Fick du "över 25"-rabatt ? Brukar gå att få rejäl sådan - och om man sedan lovar att inte låta någon under 25 köra bilen så...
    japp ingen under 25 kommer köra bilen :)
Svar på tråden Bilförsäkring - rena djungeln...