• Sandra johansson 85

Hjälp! Barnkläderna är mögliga!

Tog upp en kartong ur källarförådet med barnkläder, sängkläder o lite smått o gott som jag har ärvt av min syster. Allt luktar unket och mögligt. Endel kläder syntes oxå fläckar på.
    Måste jag nu slänga allt eller går det att få bort lukt, fläckar o mögelsporer?
    Vill ju inte att min bebis ska ligga i och ha på sig grejer som inte är "rena".
    Snälla hjälp mig!!

• Svar på tråden Hjälp! Barnkläderna är mögliga!
  • Corrine

Jga skulle nog slänga allt. Vet inte om det går att få bort men skulle inte våga chansa. Sen så är det ju kul att köpa nytt{#lang_emotions_tongue_out}

• Sandra johansson 85

Jo, visst är det kul att köpa nytt, men tyvärr så är det pengar det handlar om oxå. :( Jag köpte jättefint sett med bebiskläder när jag var gravid tidigare och fick missfall och dom skulle jag gärna vilja ha nu...

• Trillian80

Ja, mögel får du tyvärr inte bort. Släng det som är mögligt och tvätta det som luktar unket och se om lukten sitter kvar.

• Sandra johansson 85

Allt låg ju i samma kartong. Så det sitter väl mögelsporer på allt? (därav lukten?) Eller räcker det att slänga det som fortfarande är mögligt efter tvätt?

• blommanigbg

Jag skulle inte använt det till en känslig bebis..

• Trillian80

Hittade även det här, kanske känns säkrare?

"Är mögel i barnvagn skadligt för barnet?
    Många av varandra oberoende forskare pekar på att mögel och mögeltoxiner orsakar allergi, astma, cancer, Parkinson m.fl. åkommor. Det finns ingen anledning att tvivla på dessa rön. Bättre är att vara rädd om barnet och tillse att detta inte exponeras för förhöjda halter av sporer och gifter. Läs om mögel och hälsoeffekter. Tänk också på att små barn ofta är mycket känsligare än vad vi vuxna är."

www.lfs-web.se/mogel-barnvagn.htm

• viseversa

har hört att man kan lägga mögliga tyger i filmjölk över natten och sen tvätta som vanligt! Då ska möglet försvinna. kanske man inte kan ta alla kläder. det blir ganska mycket filmjölk då. Utan bara det man absolut vill ha kvar.

• Sandra johansson 85

Har tvättat allt. O det verkar inte lukta nu. Är det borta då? Eller måste jag slänga?

• lindsath

Jag skulle tvättat kläderna 1-2 ggr till innan användning. Tror inte det är någon fara (om du inte fortfarande efter så många tvättar ser mögelprickar eller att det luktar mögel om dom).

• annbom

Då är det knappast någon fara. Tvätta en eller två gånger till så är du helt säker.

Sandra johansson 85 skrev 2009-07-04 21:06:53 följande:

Har tvättat allt. O det verkar inte lukta nu. Är det borta då? Eller måste jag slänga?
  • Sandra johansson 85

Har gått igenom allt. Kollat efter mögelprickar o luktat. Slängde allt med minsta prick på. Nu kör vi en omgång tvätt till... Så hoppas jag att det inte är nån fara sen! Tack för hjälpen. Ska för säkerhets skull ringa Via direkt imorgon o fråga. Dom borde väl kunna veta sånt.

• Lucille

Ja, så länge doften inte bara är 'kamouflerad' så är det ju lugnt. Doften kommer ju från sporerna och det är de som är farliga att få in i kroppen, och även på kroppen. Men ser de rena ut och inte luktar så är det kanske ingen fara. Maila viadirekt så får du nog bättre svar. :)

Knyttet är beräknat 2 februari 2010! Längtar!
  • hher

Jag har hört att man kan hälla i ättika i tvätten för att få bort lukt....

Svar på tråden Hjälp! Barnkläderna är mögliga!