• tessan27

Hög feber ofta...

Min dotter drabbas ofta av hög feber utan andra symptom... med hög feber menar jag 39-40 grader. Hon är 3,5 år och har alltid varit mycket sjuk. Ibland varannan vecka ungefär. Senast hon hade hög feber var i midsommar och nu så är vi där igen. Hon brukar ha lite höjd sänka också (30-60) men läkarna gör inget. Håller på att bli galen på detta. Det är jättejobbigt för henne. Hon kan må hur bra som helst under dagen och sen kommer den plötsliga höga febern som är jättesvår att få ner. Hon är sjuk ett par dagar och sen är allt bra igen. Förra sommaren var hon sjuk ca 4-5 gånger. Är det någon annan som har det så här?? Känns lixom inte normalt att ha det så här...

• Svar på tråden Hög feber ofta...
  • tessan27

Jag tror att en läkare på barnakuten sa något om periodisk feber vid något tillfälle. Vad gör dem åt det?? Maja hade ett tag en nedsättning i immunförsvaret, låga IgA värden men för ett år sedan var dessa värden normala igen.
    Den här våren har vi haft det ganska lungt på sjukdomsfronten, endast ett par vanliga förkylningar och vattkoppor, inget mer. Fram tills i februari var det sjuk nästan hela tiden. Öroninflammationer, Rs-virus, astma, lunginflammation och ett gäng jobbiga förkylningar med hög feber och sen dessa endast feber toppar.

Var till läkaren idag på jouren och han trodde säkert att jag var lite knäpp som kom dit med Maja bara för att hon hadde feber, men förvånad blev han när hennes snabbsänka låg på 45... Ska kolla den om ett par dagar igen. Ska ringa barnkliniken imorgon där hon finns i rullorna och se vad dem säger. Vill ha en utredning på detta, så här kan man ju inte ha det.

• tessan27

Tack så jättemycket för din information. Nu tror jag att dotterns feber har gett med sig för den här gången, alltså hon är inte feberfri men febern har gått ner till runt 38 och 37 med alvedon/ipren. Vi får se i natt och imorgon bitti. Blir ju inte förvånad om hon får ett par till febertoppar innan semestern är slut... 4 veckor kvar.

• tessan27

Nu har jag läst din blogg och på många sätt är våra tjejer lika. Från att Maja var ca 1 år blev hon sjuk iprinsip hela tiden. När hon var 15 månader började hon på dagis och då började helvetet. Hon gick sina 2 veckor på inskolning sen blev hon sjuk. Öroninflammation, förkylning, astma... Sen blev hon frisk och jag blev sjuk... sen blev hon sjuk igen samma som föraa gången och så höll det på så där. Hon fick alla sina dagis baciller plus att jag fick hem en massa dagis baciller från mitt jobb... Så hela våren turades vi om att vara sjuka. Det konstaterades att hon hade astma och det var jättejobbigt för henne. Sen har det bara rullat på. Den ena infektionen har avlöst den andra. Förra året tror jag att jag vabbade över 80 dagar plus att hon var sjuk när vi hade semester på sommaren, vid påsk och jul...Hon har utredits för en massa bla immunsjukdom. Så när hon var 2 år och nån månad ringer läkaren och säger att hon har en IgA brist... jaha, men vad innebär det. Ingenting troligtvis säger då läkaren men när jag läser mig till vad IgA brist är så är det en nedsättning på slemhinnorna i kroppen och ja... slemhinnor har man i luftvägarna, öronen och det var just där hon var sjuk mest.
    Men sen på sommaren så hade hon inte längre någon immunbrist för nu var värdena bra igen... Men hon fortsatte att vara sjuk ofta. Har haft en friskare period under hösten fram till december, sen var vi där igen. Hon var sjuk 6-7 gånger under 2-3 månader... Sen har hon peppar peppar varit frisk under våren här, är helt förstummad, men nu verkar det ha kommit tillbaka igen med febertopparna i alla fall. Men så har Maja gått i en liten grupp på förskolan och inte utsatts för så mycket baciller och nu har hon börjat på en ur och skur förskola med endast 12 barn i gruppen. Kanon, nu hoppas vi att hon håller sig friskare.

• tessan27

Vi åkte iväg på en kryssning trots att Maja inte var 100... men det gick ganska bra ändå. Hon var lite gnälligare än vanligt men ok. Febern den här gången höll ju i sig 2 dagar + 2 dagar höjd temp ca 37,5-38. Läkaren på jouren i söndags ville ju att vi skulle kolla sänkan idag för att se om den hade stigit eller sjunkigt. Ringde VC och fick en tid. Fick så klart träffa en läkare som vi aldrig träffat förut och han lyssnade inte på mig alls. Han tyckte absolut inte att vi behöve kolla sänkan igen, Maja verkade ju pigg och glad och allt såg bra ut... han kollade hals, öron och lyssnade på lungorna. Det betyder att Maja är frisk och hennes mamma knäpp... Han sa till mig att om Maja hade ont någonstanns eller blev trött så kunde jag ge henne alvedon... F*n vad irriterad jag blir. Har som tur är även en telefontid med en läkare på Barnkliniken på onsdag, där finns ju alla hennes journaler om hennes sjukhistoria. Vi har ju bla varit på barnakuten pga denna feber flera gånger när hon var mindre. Nästa gång hon får feber igen så vänder jag mig inte till VC utan barnakuten direkt.

• tessan27

När det gäller VAB så är det ju bara att gilla läget. Förra året var som sagt hemma ca 80 jobbdagar på grund av Majas eviga infektioner. På jobbet suckar dem men dem vet också hur det är med Maja. Jag jobbar på en förskola och min avdelning får ofta ta in vikarier när jag inte är där. Har även berättat för en del föräldrar varför jag är borta mycket och dem är helt och hållet på min sida. Jag skickar inte ett sjukt barn till förskolan så är det bara. Hon är alltid hemma en feberfri dag även om det känns motigt ibland.
    Jag varvar också alltid alvedon och ipren, annars får jag aldrig ner febern.

• tessan27

Nu har jag pratat med en läkare på barnmotagningen. Hon tyckte att det lät som någon form av periodisk feber så där var vi överens och det känns ju bra men tyckte att det var lite konstigt att hon inte haft så mycket feber under våren... Men nu skulle vi i alla fall föra lite dagbok över ev kommande febertoppar och boka en tid för återbesök (kolla allt annat också som hon redan utreds för) om/när det uppstår igen. Det känns bra. Läkaren jag pratade med verkade ha lite koll på det där med periodisk feber. Frågade lite ang kortison och det gav man tydligen mest för att kolla om det är periodisk feber. Man ger en dos kortison vid febertopp, blir då barnet friskt så är det periodisk feber. Ja, vi får väl se om det blir feber här om några dagar här. Håller tummarna för att det inte blir så.

• tessan27

Lycka 1 skrev 2009-07-17 08:39:35 följande:

Novali ska börja behandlas med kortison i september. Som jag fattade det så ska hon få en dos varje dag under en period. Om febern försvinner då och kommer tillbaka när vi slutar med kortisonet så vet dom helt säkert att det är Periodisk feber.Vad utreds din dotter mer för?
    Eftersom hon varit sjuk så ofta så har dem kollat allt tror jag men just nu är det mest varför hon inte växer och går upp i vikt som hon borde. Utreds väl för tillfället mest för födoämnes allergier. Hon har utredits för gluten och mjölkprotein. Men gluten var det inte i alla fall. Så nu är det mjölken som uteslutits.
    Sen har hon utredits för immunbrist-sjukdommar då hon är sjuk oftare än barn som är sjuka ofta...
    Hon har säkert utredits för något mer också...
  • tessan27

Idag är min dotter 5 år och febertopparna är borta sedan 1,5 år ungefär. Om nu min dotter hade periodiskt febersyndrom så brukar det växa bort runt 3-4 års åldern och det stämmer ju jättebra på henne.

Svar på tråden Hög feber ofta...