• Newbri­de2008
    Äldre 4 Jul 23:02
    33353 visningar
    23 svar
    23
    33353

    Jag har precis ätit Manchego ost...

    Jag kom precis hem från en tapas restaurang där jag åt manchego ost, nu ser jag att det INTE är ok att äta som gravid... Jag trodde det var parmesan, men det visade sig vara en annan typisk spansk ost. Någon som har erfarenhet av hur vanligt listeria är och om den osten jag åt är mer eller mindre "farlig"?

    Är så himla orolig att jag själv kommer orsaka ännu ett missfall....

  • Svar på tråden Jag har precis ätit Manchego ost...
  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 4 Jul 23:37
    #11

    nu såg jag, nej jag förstår dig.


  • Mia29
    Äldre 4 Jul 23:38
    #12

    Newbride 2008: Men manchego stod ju inte med där :) Då är det värre för mig som ikväll har ätit grönmögelost och lite gäddpaté!!!!

    Du kan sova gott....

  • Mia29
    Äldre 4 Jul 23:39
    #13

    Jag såg den också nu.... jag tror ändå att du kan slappna av...

  • Äldre 4 Jul 23:40
    #14

    Iuuh, varför äta gäddpaté när man är gravid? {#lang_emotions_throwup} {#lang_emotions_wink}


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Newbri­de2008
    Äldre 4 Jul 23:41
    #15
    sannispannisen skrev 2009-07-04 23:37:25 följande:
    nu såg jag, nej jag förstår dig.
    Det står att den är pastöriserad, men att en del såna produkter ändå inte är ok. Sen har jag läst att man kan drabbas av listeria bakterien men inte få några symptom, däremot kan ju barnet drabbas och i värsta fall dö utan att man ens vet om det var pga listeria. Därför tror jag att de har så få "bevisade" fall för oftast vet de inte vad som gjorde att bebisen dog i magen, märker man heller inget på mamman så kanske man inte ens misstänker det.

    Men jo, jag är ganska nojig också och väldigt försiktig oftast med vad jag äter nu i denna graviditeten.
  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 4 Jul 23:43
    #16
    Mia29 skrev 2009-07-04 23:38:41 följande:
    Newbride 2008: Men manchego stod ju inte med där :) Då är det värre för mig som ikväll har ätit grönmögelost och lite gäddpaté!!!!Du kan sova gott....
    haha vi missa den bägge två först.
    Newbride2008 skrev 2009-07-04 23:41:04 följande:
    Det står att den är pastöriserad, men att en del såna produkter ändå inte är ok. Sen har jag läst att man kan drabbas av listeria bakterien men inte få några symptom, däremot kan ju barnet drabbas och i värsta fall dö utan att man ens vet om det var pga listeria. Därför tror jag att de har så få "bevisade" fall för oftast vet de inte vad som gjorde att bebisen dog i magen, märker man heller inget på mamman så kanske man inte ens misstänker det. Men jo, jag är ganska nojig också och väldigt försiktig oftast med vad jag äter nu i denna graviditeten.
    okej, nä du ska se att det inte är nån fara.

    kram
  • Mia29
    Äldre 4 Jul 23:43
    #17

    Ekorrfamiljen.... Jag visste inte att det var gädda i den... Är dock bara i början av v.6 så det är nog ingen fara.....

  • Newbri­de2008
    Äldre 4 Jul 23:44
    #18
    sannispannisen skrev 2009-07-04 23:43:04 följande:
    haha vi missa den bägge två först.

    okej, nä du ska se att det inte är nån fara.kram
    Jag hoppas du har rätt
    Kram tillbaka
  • Äldre 4 Jul 23:44
    #19

    Det är ju iofs i början barnen är som känsligast.. Men jag var lite skämtsam! Gäddpaté låter inte som något jag blir sugen på som gravid!


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Mia29
    Äldre 4 Jul 23:49
    #20

    Ekorrfamiljen: Fostret får ju sin näring främst från gulesäcken än så länge.... och det var bara en liiiiiten bit paté med löjrom......

    Jag är inte särskilt nojig över maten, det är dock bra med rekommendationerna...

  • Family­Gay
    Äldre 5 Jul 09:32
    #21

    Jag skulle inte oroa mig alltför mycket. Man bör inte äta vissa ostar eftersom man då kan få listeria bakterien vilket kan orsaka missfall. Detta har hänt 3 gånger i Sverige sedan 1975 enligt min barnmorska. Så undvik men om du äter det av misstag är det nog bättre att inte oroa sig för mycket, stressen är säkert farligare än själva osten.

  • Helsts­yskonn­u
    Äldre 5 Jul 14:10
    #22
    Mia29 skrev 2009-07-04 23:43:18 följande:
    Ekorrfamiljen.... Jag visste inte att det var gädda i den... Är dock bara i början av v.6 så det är nog ingen fara.....
    Fast gädda har ju med tungmetallerna att göra, inte bakterierna. En pytteliten bit är nog ingen fara, så mycket miljögifter är det nog inte i det.
  • Helsts­yskonn­u
    Äldre 5 Jul 14:12
    #23
    Mia29 skrev 2009-07-04 23:29:21 följande:
    TS: Du kan nog slappna av... och unna dig lite manchego från Falbygdens ost under resten av din graviditet. Det kommer jag att göra :)
    Fast om inte själva osten är pastöriserad så hjälper det inte att mjölken är det, hela osten bör vara pastöriserad. Läs på livsmedelsverkets hemsida.

    Däremot tror jag inte TS behöver vara orolig, det är ju som sagt ovanligt med listeria. Men undvik opastöriserade ostar resten av graviditeten så slipper du vara orolig
Svar på tråden Jag har precis ätit Manchego ost...