• Anonym

spyr blod!!

Jag är gravid i vecka 10.
    Har haft en del illamående och kräkts hela tiden.

Men igår kom det upp mycket blod, skulle tippa på mer n 1/2dl blod. Inte direkt färskt utan mer som kaffesump.. Jätteläskigt!!

VAD kan det bero på? Idag har jag haft ont i halsen svårare att svälja dricka än mat, det gör ondare då. Inatt efter kräket och imorse har jag haft ont i bröstkorgens mitt...

Har inte kräkts idag så jag vet inte med blodet..

• Svar på tråden spyr blod!!
  • Anonym

Jag har inte ringt än..

Har som sagt kräkts endel förut, och om det handlar om blodkärl som gått sönder i halsen borde det väl vara färskt blod? Som strimmor i kräket?
    Så haar jag haft förut om jag mått dåligt flera gånger på raken..

Om det är ett blödande magsår, vad kan man göra åt det?

• panzermensch

Jag kräktes blod med, pga att jag kräftes så ofta att jag fick magsår samt sårig hals.

Den som har flest vagnar när h*n dör vinner!
  • Nenne 71

Om det nu är blödande magsår så måste du till läkare. Skit i datorn NU och RING!!!!

• Anonym
    panzermensch skrev 2009-07-06 16:21:56 följande:
    Jag kräktes blod med, pga att jag kräftes så ofta att jag fick magsår samt sårig hals.
    Vad gjorde dom åt det?
  • panzermensch

Jag blev inlagd och fick dropp och fick inte äta eller dricka på 24 h för kroppen skulle få vila.

Den som har flest vagnar när h*n dör vinner!
  • Rosenöga
    Anonym skrev 2009-07-06 16:24:42 följande:
    Vad gjorde dom åt det?
    Mediciner som minskar magsaften brukar man också få. Något som går bra att ta när man är gravid.

Det är ju dumt att sitta här och spekulera. Bättre att fråga.

½ dl blod eller något mer är inte så mycket när man kräks för det är ju utblandat med slem och vätska.
  • Rosenöga

TS, risken är ju den att om det är ett sår ka du få en större blödning. Därför är det bättre att fråga sakkunskapen hur du ska göra.

• Anonym

Om man spyr blod som ser ut som kaffesump, så kan det vara tal om magsår.
    Så ring sjukvården nu!

• Anonym (medica)

Ja men det är väl klart du ska söka vård för det där. Gå till vårdcentralen direkt istället för att ringa sjukvårdsupplysningen. De kommer ändå bara säga att du ska söka vård. Kaffesumpskräkningar får man när blod har kommit i kontakt med magsyra. Det är säkert så att du har fått bristning i blodkärl i matstrupen/halsen och sedan svalt ner blodet utan att du märkt det. Och så kommer det upp och är svart sedan.

Visst kan det vara ett blödande magsår en troligtvis något mer banalt som slitage efter kräkningar.

Uppenbarligen tar du lite stryk av att kräkas så mkt iaf, kanske ska du be om att få läkemedel mot illamående utskrivet? Det finns sådana som inte är fosterskadliga.

• Anonym
    Rosenöga skrev 2009-07-06 16:35:33 följande:
    Mediciner som minskar magsaften brukar man också få. Något som går bra att ta när man är gravid. Det är ju dumt att sitta här och spekulera. Bättre att fråga. ½ dl blod eller något mer är inte så mycket när man kräks för det är ju utblandat med slem och vätska.
    Har funderat på detta med losec, får man ta det?
    Ska kontakta min bm imorgon och höra med henne.
    Idag har det inte kommit mer blod. Spytt en gång idag och då var det bara galla.. Om det vore blödande magsår så borde det väl ha kommit blod då också?

Jag räknade bort alla extra grejen i blodmänden, var antagligen mer men det var ganska "kompakt" men som sagt så var den totala mängden mer..
  • Rosenöga
    Anonym skrev 2009-07-06 21:21:01 följande:
    Har funderat på detta med losec, får man ta det?Ska kontakta min bm imorgon och höra med henne.Idag har det inte kommit mer blod. Spytt en gång idag och då var det bara galla.. Om det vore blödande magsår så borde det väl ha kommit blod då också?Jag räknade bort alla extra grejen i blodmänden, var antagligen mer men det var ganska "kompakt" men som sagt så var den totala mängden mer..
    Går att kolla om du får ta Losec men ordinera inte själv bara. Om det bara var ett blodkärl som gick sönder så behöver du inte käka Losec. Det är mycket bättre att du reder ut detta nu än att det ska bli besvär längre fram i graviditeten.

Ja fråga din Bm hon är ialla fall sjukvårdsutbildad och kan nog ge dig råd.
Svar på tråden spyr blod!!