• Ejin

Pinsamt att handla på LIDL?

pindile skrev 2009-07-06 19:20:35 följande:
    handlar där jämt!! jobbar där också sen 6 år tillbaka, så d e klart...:)varför ska man skämmas för det?? lidl finns ju i nästan hela europa, har massa kunder i alla kretsar i samhället(kan jag intyga då jag jobbar där)hos oss handlar tom högste politikern i vår stad....och inte skäms han inte!!och att det är dåliga och konstiga tyska märken?? kan tala om att våra "tyska" köttbullar är tillverkade på Dafgårds i källby, sverige. de är bara märkta med lidls eget märke(exakt samma recept som willys, icas och hemköp), samma sak med tex pytt i pannan...en av korvarna i kylen är från finland ...osv osv....alla måste ju inte gilla o handla där, men skämmas tycker jag inte nån ska göra.
    håller med... jobbar också där sen sex år tebax.... vilken butik jobbar du i om man får fråga... du behöver ju inte tala om om du inte vill...
  • Ejin
    pindile skrev 2009-07-06 19:25:48 följande:
    va kul, en till "orginalare" ;)jobbar i lidköping, var i skara första året och bytte när vi öppnade i lidköping.du då??
    värnamo.. är dock mammaledig för tillfället fast just nu sommar jobbar jag lite iaf... har för mej vi hade en tjej i våran butik som hade jobbat i lidköping faktiskt...
    man är verkligen en orginalare... vi är tre pers som har jobbat sen starten och vi börjar tillhöra inredningen snart hahah
  • Ejin
    Engelvinge skrev 2009-07-06 19:49:53 följande:
    Men, förut så stod det i tidningen att de som arbetar på lidl inte får gå på toa på arbetstid, därför hade tjejer med mens särskilda "mensband" som visade att de hade rätt att gå på toa....är det sant eller var det bara skröna? låter sjukt.kanske ni som arbetar där kan svara på?
    hehehe.. de e inte sant.... jag har gått på toa i sex års tid iaf hahahah... och om jag gick dit med ett mensband så skulle jag nog inte få jobba i butiken för min distriktchef ...
  • Ejin

rättvisemärkt finns de ju endel av.. och de blir ju mer o mer... Bananer, fisk, kaffe, choklad, te, honung, m.m..... Dessutom finns det ekolokigska ägg och ekologisk mjölk... di.v olika fruker och grönskaker är krav märkt men där varierar sortimentet lite från citroner till lök och morötter m.m...

• Ejin
    snillis skrev 2009-07-07 13:20:42 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-07-07 12:35:55 följande: Man kan som arbetsgivare välja att inte sluta kollektivavtal, indirekt hota personal som ansluter sig till facket osv. Till den skaran hör Lidl.
    de stämmer inte.... jag har varit ledare för fack klubben i min lidl butik och endå så blev jag butickscef... konstigt att jag fick bli de isåfall... Alla på min arbetsplats är med i facket... det är ingen som bryr sej ett dugg.. tvärtom så uppmuntras vi att vara med i facket.,.
    dessutom gör vi varje år en personalenkät där vi får svara på frågor om vad vi tycker om våran arbetsplats och komma med förslag om vad vi tycker kan förbättras...  nya förslag kan man dessutom få skicka direkt till vd:n om man får en snilleblixt... inga problem... o lidl har kollektiv avtal..och har alltid haft..
  • Ejin
    snillis skrev 2009-07-07 13:27:08 följande:
    Lidl är en multinationell kedja och där man kan behandlar man sin personal illa - inte lika lätt i Sverige dock eftersom vi har den skyddslagstiftning som vi har - tack och lov!Men det är ändå till syvene och sist en och samma VD - inte sant!
    förvisso.. men då får man nog sluta handla för utomlands behnadlas personalen illa på en hel del företag... som IKEA t.ex som någon tog upp... Hm kan du inte handla kläder på för dom använder barnarbetare.... ja du fattar...jag jobbade på ett restarung förtetag innan som fanns utomlands och även där hade dom en hel del dumheter för sej utomlands men man kan inte bojkotta allt ,,,
  • Ejin
    slangbella skrev 2009-07-07 17:27:14 följande:
    När Lidl först kom till Sverige såg det väl ändå annorlunda ut? Jobba 8 timmar i sträck utan rast osv. Eller har jag fel?
    jag har jobbat sen det kom till sverige och jo. de var raster... efter 5 timmar måste man ha rast....
  • Ejin
    slangbella skrev 2009-07-07 17:54:39 följande:
    Ok, jag överdrev väl kanske lite med 8 timmar, men jag kom inte ihåg hur det låg till. Har googlat lite och färskat upp minnet en smula www.arbetaren.se/2003/41/nyhet1.html
    många av dom grejerna är faktiskt sant.. de var lite si o så i början... mkt dumheter faktiskt.. men de gick över rätt snabbt hahah...som en rätt så högt uppsatt chef sa en gång... de går inte att pressa svenskarna hur som helst för de går dom inte me på hahah...nu gör vi inte nått av alla dom grejerna... nu får man tjaaata för att få dom anställda att vilja ha heltid...
  • Ejin

idag köpte jag scans falukorv för 5 kr ringen.. de var inte speciellt pinsamt.. de var jäkligt trevligt faktiskt... Men de är klart.. scans falukorv kanske smakar sämre om den säljs på lidl än på ica...

Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?