• Mirva

Pinsamt att handla på LIDL?

Det skulle aldrig falla mig in att handla på Lidl! Dålig personalpolitik, och säkerligen utnyttjar de människor i tredje världen för att få varorna så billiga som möjligt.'

Och skulle jag någon gång vara tvungen att handla på Lidl skulle jag skämmas otroligt mycket.

• Mirva
    SuzR skrev 2009-07-07 09:17:20 följande:
    äh, vem bryr sig om var man handlar?? spelar rulle..sen att jag hellre åker till Willys är en annan femma (det är närmre för mig) men va fan, pinsamt? Ge er....
    Har du sett rättvisemärkta varor på Lidl? Jag betvivlar starkt att de har det där. Därför är det pinsamt att handla där. När de kom till Sverige blev de tvungna att tillåta personalen att vatra med i facket, det säger väl en hel del om deras moral.
  • Mirva
    Atamon skrev 2009-07-07 10:03:44 följande:
    De har inte ett överflöd av rättvisemärkta produkter men de har ett märke som heter Fairglobe som är rättvisemärkt. (Samt att de brukar ha närproducerade grönsaker och lokala äggmärken)Det där med motstånd till facket är ju helt beroende på vilket land som en kedja finns i, det går ju att jämföra med att Ikeaanställda blev hindrade från att vara med i facket i USA. Men angående Lidl och Sverige så är detta med facket inte något problem eftersom de följer Sveriges lagar angående lön och arbetsvillkor och går under Handels avtal precis som mosterYster skriver om. Det finns många Ica/Coop handlare som inte är schyst med sin personal heller och bara ger dåliga scheman att jobba på, det finns gott om småpåvar i handelsbranschen
    Aha, ja det låter ju bra att de har några rättviseprodukter, men jag är ändå skeptisk.
Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?