Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Pinsamt att handla på LIDL?

Gillar inte LIDL av ett gäng orsaker, men att det är billigt är väl inget att skämmas över? Sedan när är det en bonus om maten kostar MER än det borde???

Inte ett dugg pinsamt. Inte bra, skulle jag säga, men inte pinsamt.

• Dorian Ertymexx

Choklad och Nötter skrev 2009-07-09 00:06:23 följande:

Mapriserna i Sverige är på tok för dyra. Lidl´s priser är inte superlåga, men lägre än Ica och Coop i alla fall.Tycker det borde komma fler matkedjor till Sverige så Ica och andra dyra ställen får konkurrens, för det behvös! Våra matpriserna är galna om man jämför med t ex i Usa eller Öst Europa. Visst, det har blivit dyrare där också, men ändå billigare och mer överkomligt än här i Sverige.
    Någon har en övertro på konkurrens... *ler*

Vi har, och har haft, långt fler matkedjor. Lustigt nog sjunker inte priserna i alla fall. Det kan delvis bero på att produktionspriserna i EU är ganska höga och vi vägrar importera utifrån om alls möjligt. Yay för EU.
  • Dorian Ertymexx

Choklad och Nötter skrev 2009-07-09 00:29:51 följande:

Ja, jag hoppas det blir mer konkurrens, inte bara för priserna men också för att matutbudet i Sverige inte är stort. Det fattas mycket. Jag har inget emot utländsk mat och har inga som helst problem att äta importerat. Sverige är inte bäst vad gäller djuruppfödning eller djurtransporter och slakt. Det förkommer mycket skit som då och då kommer upp till ytan. Svenskar som är ett sånt berest folk borde bli mer öppna vad gäller utlänska produkter. Vad äter ni när ni är utomlands? Tar ni med er svensk mat eller?
    Det är det man har Östermalms- och Hötorgshallen till. Och förorterna. ;)

Men nej, billigare priser får du inte i nuläget, oavsett konkurrens. Som sagt, konkurrens är en överskattad myt.
  • Dorian Ertymexx

Choklad och Nötter skrev 2009-07-09 01:10:56 följande:

På Östermalmshallen och liknande ställen finner jag t ex inga amerikanska produkter. Hade gärna sett mer än deras chips och liknande som redan finns på Ica. Och vem pratar om nuläget? Har inte skrivit ordet nuläge någonstans.Dorian Ertymexx skrev 2009-07-09 00:47:56 följande:
    Det fanns en amerikansk butik (där man ironiskt nog inte tog emot amerikanska dollar :P) i gamla stan tidigare, men det gick visst inte runt, så jag antar att intresset för jänkarmat helt enkelt inte är tillräckligt stor.

Eh, så om vi inte pratar nuläget, vad pratar vi då om? Om hundra år?
  • Dorian Ertymexx
    morotsland skrev 2009-07-09 10:27:08 följande:
    Varför äta importerad mat om det inte är nödvändigt? Det vore bättre för klimatet om alla åt mer närproducerat och folk måste fatta att billig mat betyder att nån annan får betala (genom dåliga arbetsvillkor och låga löner tex).
    QFT.
  • Dorian Ertymexx

miss nöjd skrev 2009-07-09 11:22:16 följande:

SÅ trist miljö att handla där. Stökigt ofta, fula lokaler. Jag får då ingen lust att hanlda mat där...
    Nej, men det är en annan sak. Frågan var om det var "pinsamt".
  • Dorian Ertymexx
    enlitenbitkaka skrev 2009-07-09 12:40:06 följande:
    Min erfarenhet säger mig att en viss typ av människor handlar där. Människor jag inte vill bli sammankopplad med. Så ja, det är pinsamt.
    Eh, jaha? Vill du utveckla litet?
  • Dorian Ertymexx
    Vad vill du ha förklarat?
    Vad det är för typ av människor du menar handlar just på Lidl och eventuellt varför du inte vill förknippas med dem. :)
  • Dorian Ertymexx
    Vill inte få FL-maffian efter mig Men typen som går runt i crocs med tubsockar, t-shirten nedstoppad och byxlinningen uppe i armhålorna...folk som drar och sliter i billiga saker bara för att de är billiga, inte goda. Jag lägger hellre pengar på kvalitet och smak.
    Ah. OK.

Var litet halvt beredd att slåss mot klassamhället igen, men så vart inte fallet. ;D
  • Dorian Ertymexx
    haha nej....bara lite förutfattade meningar du kan få gå loss på
    Nä, det har jag inte ork till just nu. :P
  • Dorian Ertymexx

High Heel Bitch skrev 2009-07-09 15:44:43 följande:

Hmmm vem vet om potatisen på Hemköp som är dyrare än på Lidl smakar bättre och godare? Trodde människor hade kommit förbi det där inskränka stadiet
    Det är en nygammal trend som verkar vara het just nu - rikemansarrogans. Det är OK att bespotta mindre bemedlade och skratta åt att de var "för dumma" för att ta en lång (vilket inte alls betyder lång, utan snarare karriärinriktad) utbildning. Sett mycket sådant här på sistone. :(
Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?