Har du sett rättvisemärkta varor på Lidl? Jag betvivlar starkt att de har det där. Därför är det pinsamt att handla där. När de kom till Sverige blev de tvungna att tillåta personalen att vatra med i facket, det säger väl en hel del om deras moral.
Ja, de har rättvisemärkta varor, de har ekologiska varor och under över alla under, de följer Svensk arbetslagstuftning.
Virriga Vera skrev 2009-07-07 12:35:55 följande:
Man kan som arbetsgivare välja att inte sluta kollektivavtal, indirekt hota personal som ansluter sig till facket osv. Till den skaran hör Lidl.
De har kollektivavtal precis som alla t.ex ICA, COOP. De har haft detta sedan de öppnade 2003.
enlitenbitkaka skrev 2009-07-10 12:57:22 följande:
Det är ju fint för dig att du bor i Tyskland och har den erfarenheten. I den lilla hålan där jag växte upp stämmer faktiskt min lilla analys. ICA har bäst priser i stan (jo faktiskt!) och jag skäms inte för att lägger lite extra pengar på det jag äter. Vill ha närproducerat, ekologiskt och kravmärkt.
Ekologiskt och kravmärkt finns i de flesta affärer jag varit inne i oavsett vilken kedja de tillhör, men närproducerat finns inte i speciellt många affärer. Däremot finns de i de gårdsbutiker som jag besökt. Så jag är ärligt talat förundrad över var ni hittar detta, för ni är ju många som tydligen har det som krav.