• Gert

Pinsamt att handla på LIDL?

Tiracee skrev 2014-11-08 18:31:55 följande:

Jag tycker att LIDL är toppen. Det mesta är av god kvalitet. Dessutom brukar de alltid ha andra produkter som kläder, elektronik och inredning som ofta är jättebra.

Det fungerar utmärkt för att inhandla basprodukter. Deras sortiment är inte det bredaste, men man har inte heller alltid behov av det. För vanliga inköp brukar det absolut räcka. Skulle säga att jag handlar till 60% på LIDL, till 35% på Coop forum eller ICA Maxi och till 5% i saluhallar, på marknader eller direkt av personen som producerar något.

Min erfarenhet är att de personer som undviker LIDL är lägre medelklass som vill framstå som lite fina i kanten.

I min umgängeskrets handlar högutbildade på LIDL och personer med gymnasium som högsta utbildning/läst kvalificerad yrkesutbildning tycker att det är för "ofint".

Ni är välkomna att besöka LIDL i Täby.

Varför högutbildade handlar på Lidl är för att de är fattiga studenter eller arbetslösa. Vi som är arbetarklass och har stålar handlar i riktiga mataffärer.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    Tiracee skrev 2014-11-08 21:48:32 följande:
    När man har doktorerat färdigt är man inte student. Ser inte speciellt många studenter i Täby heller. Är man högutbildad har man nog med all säkerhet jobb.

Jag tror att det beror på att man inte känner samma press från samhället. Har man gjort en klassresa kan det kännas skönt att inte behöva handla på vissa ställen. Kanske vill vissa "hävda sig". Samtidigt som en individ med hög socioekonomisk status inte känner att hen behöver bevisa någonting för andra.

Visst. LIDL är ingen lyxmat, men det är ju knappast ICA heller. Köper man butikens egna varor håller LIDL extremt god kvalitet. Vitafit apelsinjuice är jättegod till exempel. Euroshopper eller Eldorado är däremot inte någon höjdare.
    Eller så beror det på att högutbildade är snåla. Intressant att du tar upp apelsinjuice då den och andra juicer är lika skadliga som alkohol. Men bara för att man är högutbildad behöver man inte vara smart eller påläst om hälsa.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    sextiotalist skrev 2014-11-09 10:12:17 följande:
    eller så är de prismedvetna. Något man lär sig när man lever på studielån. De behöver inte heller flasha med dyra saker, eftersom de inte värderar yta.

Jag bor i ett bättre område, men blandat, olika nivåer på utbildning (från gymnasiet och uppåt) och vi har ICA, Willys och Lidl i området. Man träffar på samma människor i de olika affärerna. Dvs samma person som köper något exklusivt från delikatessen på ICA kan man sedan möta på Lidl eller Willys.

Vi har hittat vissa saker på Lidl, som man inte hittar på de andra affärerna, bl.a. tysk skinka.

Jag handlar i alla tre affärerna beroende på vad jag ska handla och även efter pris.
    Man får det man betalar för brukar stämma i dom flesta fall, enligt mina erfarenheter. Om man tycker om billig tysk mat som skinka och andra köttprodukter fulla med antibiotika är Lidl en bra butik. Det är det här med hälsomedvetandet som man inte kan utbildade sig till på en högskola eller universitet. Visst finns det några kurser om hälsa och sånt men övervägande är det väl andra kurser och ämnen som folk studerar till.
  • Gert
    sextiotalist skrev 2014-11-09 11:29:34 följande:
    Just den skinka jag avser kostar (exakt likadan) tre ggr så mycket mer på ICA, samma märke.
    Sedan har Lidl, enligt tonåringen och sambon, världens godaste valnötsglass. 
    Just ditt snack visar att du egentligen inte vet så mycket, utan har bestämt dig för att Lidl säljer bara skitsaker bara för att de har lägre priser.

Jag förstår inte varför en produkt (samma märke) blir mer hälsosam för att den säljs på ICA eller COOP och betydligt dyrare? Förklara det för mig
    Det är inte så konstigt att den tyska skinkan är billigare på Lidl eftersom Lidl är tyskt. Varför importerat kött är billigt är bland annat för att importerat kött innehåller mer antibiotika än svenskt kött. Skinkan blir inte hälsosammare för att ICA säljer den. ICA säljer även danskt fläskkött som också är full med antibiotika.
  • Gert
    sextiotalist skrev 2014-11-09 12:04:46 följande:
    men den skinkan tillverkas inte i Sverige utan den är precis lika importerad om du handlar den i vilken annan affär som Heldt
    Den tyska skinkan tillverkas i Tyskland, om jag förstår rätt. Då är det inte konstigt att den är billigare hos Lidl, som är en Tysk butikskedja.
  • Gert

Sen är det inte särskilt klimatsmart att Lidl kör med lastbilar från Tyskland till Sverige för att konsumenter i Sverige ska handla för några kronor billigare. Lidl är och förblir en fattigbutik.

Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?