Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Pinsamt att handla på LIDL?

Gert skrev 2014-11-09 09:02:42 följande:

Eller så beror det på att högutbildade är snåla. Intressant att du tar upp apelsinjuice då den och andra juicer är lika skadliga som alkohol. Men bara för att man är högutbildad behöver man inte vara smart eller påläst om hälsa.

eller så är de prismedvetna. Något man lär sig när man lever på studielån. De behöver inte heller flasha med dyra saker, eftersom de inte värderar yta.

Jag bor i ett bättre område, men blandat, olika nivåer på utbildning (från gymnasiet och uppåt) och vi har ICA, Willys och Lidl i området. Man träffar på samma människor i de olika affärerna. Dvs samma person som köper något exklusivt från delikatessen på ICA kan man sedan möta på Lidl eller Willys.

Vi har hittat vissa saker på Lidl, som man inte hittar på de andra affärerna, bl.a. tysk skinka.

Jag handlar i alla tre affärerna beroende på vad jag ska handla och även efter pris.
  • sextiotalist
    Gert skrev 2014-11-09 10:21:21 följande:
    Man får det man betalar för brukar stämma i dom flesta fall, enligt mina erfarenheter. Om man tycker om billig tysk mat som skinka och andra köttprodukter fulla med antibiotika är Lidl en bra butik. Det är det här med hälsomedvetandet som man inte kan utbildade sig till på en högskola eller universitet. Visst finns det några kurser om hälsa och sånt men övervägande är det väl andra kurser och ämnen som folk studerar till.
    Just den skinka jag avser kostar (exakt likadan) tre ggr så mycket mer på ICA, samma märke.
    Sedan har Lidl, enligt tonåringen och sambon, världens godaste valnötsglass. 
    Just ditt snack visar att du egentligen inte vet så mycket, utan har bestämt dig för att Lidl säljer bara skitsaker bara för att de har lägre priser.

Jag förstår inte varför en produkt (samma märke) blir mer hälsosam för att den säljs på ICA eller COOP och betydligt dyrare? Förklara det för mig
  • sextiotalist
    Gert skrev 2014-11-09 11:36:41 följande:

Det är inte så konstigt att den tyska skinkan är billigare på Lidl eftersom Lidl är tyskt. Varför importerat kött är billigt är bland annat för att importerat kött innehåller mer antibiotika än svenskt kött. Skinkan blir inte hälsosammare för att ICA säljer den. ICA säljer även danskt fläskkött som också är full med antibiotika.

men den skinkan tillverkas inte i Sverige utan den är precis lika importerad om du handlar den i vilken annan affär som Heldt
  • sextiotalist
    Gert skrev 2014-11-09 13:10:29 följande:

Sen är det inte särskilt klimatsmart att Lidl kör med lastbilar från Tyskland till Sverige för att konsumenter i Sverige ska handla för några kronor billigare. Lidl är och förblir en fattigbutik.

Det är ett uttryck som kommer från nyrika, som har ett behov av att visa att de har pengar.

Nu är detta med att man kör mat från tyskland inget konstigt, vår mat transporteras runt i hela världen. Så den "svenska" fileade fisken kan farit runt jorden några gånger innan den hamnar på din tallrik.
    Men den italienska eller tyska delikatesskinkan som folk köper i delikatessdisken är den bättre för att den säljs där ?
    Eller de krossade tomaterna, de kommer knappast från grannen precis.

Äh, dina argument har jag inget för.
    Lidl har sina saker som de är duktiga på. 
    För oss i Skåne, så är det närmare till Tyskland än från Sverige, så skinkan har nog sitt ursprung fågelvägen kortare till oss en renskvaven i frysdisken
Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?