Jonna68 skrev 2009-07-09 20:50:05 följande:
Hej! har en dotter med autism. Hon är inte diagnosticerad högfungerande men ibland uttalar sig vissa om henne som att hon är det (de använder det ordet). Vad är typiskt för högfungerande autism? Är det bara Asperger? Jag tror att de säger "högfungerande" om henne för att hon pratar, är social och har ögonkontakt m m.
Hej!
Min tös har nyss fått sin diagnos. Själv misstänkte jag adhd, då jag tyckte väldigt mycket stämde in på henne när jag läste om det. Men som sagt så var det ju inte det, utan högfungerande autism. Jag är ännu för dålig på det området för att kunna sig vad som är typiskt för hfa. Jag vet bara vad som är typiskt för min dotter.
Men vad jag har förstått så betyder högfungerande att personen är just det; högfungerande i samhället.
Min flicka är dålig på ögonkontakt, gillar det inte. Vill inte ha närkontakt som kramas och hålla hand. Som bebis ville hon inte sova nära m:m.
Hon pratar och är social, när det passar henne.

Absolut inte med främlingar.
Hon vill struktut. Hon är lite av en perfektionist. Vill ha full kontroll på allt, annars blir hon orolig. Vill veta EXAKT vad som ska hända, vilken tid m:m. Blir uppstressad och får lätt utbrott när det inte blir som planerat eller som hon tänkt sig.
Finns hur mycket som helst att skriva.
Googla på högfungerande autsim.
Vår läkare på bup sa nåt bra: Alla människor har drag av autism, men det är när det blir ett problem i vardagen som man får en diagnos.
Skall ni göra nån utredning på er dotter?