Högfungerande autism
Jonna68 Tack för all info! ![]()
Hoppas vi snabbt får kontakt med hab! Nu känner jag mig taggad! ![]()
Jonna68 Tack för all info! ![]()
Hoppas vi snabbt får kontakt med hab! Nu känner jag mig taggad! ![]()
För liten för ibt? :-O
Jag har kallt räknat med att vår dotter ska få det, men nu börjar jag ju undra..
Åååh, varför ska det ta så lång tid?!
Vad roligt att höra om er andra familjer som har liknande problem som vi.
Vi är inte ensam, och det i sig är ju en tröst!
Jag känner tydligt igen det där om väldigt varierande förmågskurva, det är väldigt varierande med mycket.
Jag upplever att vår tjej har väldigt svårt att kontrollera impulser, det är skitjobbigt. Vet inte om det har med autismen att göra, eller om hon bara är sån.
Om hon blir arg tex, så knuffas hon, häller ut mjölk på lillasyster, förstör något eller nåt annat knäppt. Önskar så att hon slutar med det snarast, men det gör hon nog inte..
Man är alltid på helspänn när det är andra barn i närheten. Sen vissa dagar kan hon vara hur bra och mogen som helst, särskilt när hon är med vuxna som hon gillar, tex min kusin plus sambo. Dom kan inte tänka sig att vi har problem med denna tös, för när dom är här är hon exemplarisk och vi är så stolta. Sen när dom går blir hon som "vanlig" igen.
Jag tycker detta är mycket märkligt. Nån annan som har det liknande?
Sticker på semester nu.
Nu är skolan börjat och med det en kämpig period för oss.
Första veckan nu, och det har varit strul alla dagar. Väntar med spänning till kl 13 idag då jag får höra hur det gått idag.
Vårdbidragsbeslutet verkar dröja. I och för sig skickade jag in ansökan 14:e juli, och det har varit semestertider, så det kanske inte är så konstigt.
Hur går det för er andra?
En sak jag funderar över är hur man berättar för klasskompisar om funktionshindret, eller om man inte alls ska göra det..? Hur har ni andra gjort?
Starlight mamman
Hon har ingen assisten i skolan,men jag önskar hon hade det...
Just nu har hon ingen extra resurs alls vilket jag tycker är fruktansvärt. Vi ska tillsammans med bup på möte med rektorn på tisdag, hoppas hoppas det är givande!!
Det som blir strul i skolan är att hon blir väldigt "fladdrig" på fria stunderna. Hon far runt och pillar i allt, kollar vad alla gör mm. Hon kan bli elak med dom andra. Hon mår bäst när dom har "vanliga" lektioner i skolbänk. När dom har nån lite friare grej typ målar eller spelar, då "fladdrar" hon i väg. Ibland får dom en uppgift att rita en teckning tex, då ritar hon klart på typ 1 minut, sen vet hon inte vad hon ska göra. Dom andra barnen ritar länge och konsentrerar sig på att det ska bli bra, medan vår dotter är klar för länge sen. Då får hon inte nån ny uppgift utan då har hon fritt. Och då blir det strul.Lärarna klagar på detta, men ändrar inte på situationen själva vilket jag tycker dom kan göra. Dom kan väl förbereda en ny uppgift åt henne.
Hon skulle behöva nån extra resurs i sin närhet som hjälper henne att "styra upp" situationer som är ostrukturerade.
Oj, jag hade kunnat skriva hur mycket som helst!! Men jag hinner inte vara på FL lika ofta som jag önskar.
Hoppas skolstart har gått bra för er alla andra!
Ikväll hade jag första harmoniska kvällen denna vecka!
Är så lycklig över dom korta kramgoa stunder min dotter ger. Hon hatar kramar och närkontakt, men ikväll har vi myst!
Ikväll har varit en bra kväll!
Måndag var kaos, tisdag kaos, onsdag lite kaos, torsdag nästan inget kaos och idag en superbra kväll! Så glad!
Hon har nog varit orolig av sig nu första veckan i skolan. Och nu slappnar hon av, det är helg, plus att hon kommit in i de "nygamla" rutinerna igen.
Föresten, idag ringde jag f-kassan och hörde om vårdbidraget! Dom ville boka en tid för samtal, så på tisdag morgon ska dom ringa mig kl 08.00.Hon sa att jag ska förbereda mig genom att fundera hur mycket tid vi lägger ner på vår tös som andra i hennes ålder inte hade behövt. Svårt att ange det i en siffra. :-O
Okej. Men vad skönt att utredn startas!
Men jobbigt att vänta ända till oktober, kan jag tänka mig!
Känner igen mycket om det su skriver. Men inte det där om att inte ha distans till andra. Vår tjej är väldigt innåtvänd mot obekanta människir.
På tisdag ska vi ha möte med rektor om dotterns skolgång. Har nån några bra tips?
Vi vill att hon ska få en extra resurs i skolan, under hela skoldagen, men det känns hopplöst.