• sara sofia

Högfungerande autism

Fler föräldrar till barn med högfungerande autism sökes!
    Jag vill veta ALLT!
    Min dotter fick sin diagnos för några veckor sedan, efter en utredning på ca ett halvår.
    Känns skönt att veta, och nu söker jag andra i liknande situation.
    Har massa funderingar!

• Svar på tråden Högfungerande autism
  • sara sofia

Men hallå! Nån måste det ju finnas?!

• sara sofia

Massa funderingar!
    Det här med vårdbidrag tex, är det nåt vi kan söka?!

• sara sofia

Okej. Då ska jag ta tag i det. (Bor också i Lappland )
    Just nu har jag ingen fundering, ska hoppa i säng.
    Men det kommer mera...

• sara sofia

Min flicka är 8 år.

Just nu har jag inga specifika frågor, utan vill mest "ventilera" med andra i liknande situation som vi.

• sara sofia
    cissi9 skrev 2009-07-09 14:05:31 följande:
    Jag har en dotter som snart ska fylla elva. Hon har bl.a. diagnosen Asperger syndrom vilket är snartlikt hfa. Hon fick diagnosen för två år sedan drygt och jag blev beviljad vårdbidrag för henne, men jag ska också söka om nu snart. Jobbigt!Hur klarar din dotter skolan? Min gick i vanlig klass t.o.m tvåan men fick sedan börja i en liten specialklass. Det har fungerat ganska bra, hon börjar femman nu i augusti och jag börjar redan oroa mig för när hon ska upp i högstadiet, om det kommer finnas någon klass som passar henne o.s.v. Jag är gärna med och bollar ideer i den här tråden, tips och råd kan man alltid behöva. :)
    Hej!
    Skolan går si så där... Hon har gått 1:an på gånger. Nu till hösten börjar hon 2:an, hoppas det går bättre än tidigare. Fritids funkar dåligt, så min man har redan när hon var 6 år bytt jobb så hon ska slippa fritids. Skönt!

Sitter just nu och skriver vårdbidragsansökan, skitsvårt!!
    Ska man skriva ner ALLT, det blir ju flera sidor?!? :-O
    Känns så trist att bara skriva negativa saker om sitt barn, så jag vill gärna flika in med nåt positivt också, men det kanske är en dålig idè?
  • sara sofia
    Jonna68 skrev 2009-07-09 20:50:05 följande:
    Hej! har en dotter med autism. Hon är inte diagnosticerad högfungerande men ibland uttalar sig vissa om henne som att hon är det (de använder det ordet). Vad är typiskt för högfungerande autism? Är det bara Asperger? Jag tror att de säger "högfungerande" om henne för att hon pratar, är social och har ögonkontakt m m.
    Hej!
    Min tös har nyss fått sin diagnos. Själv misstänkte jag adhd, då jag tyckte väldigt mycket stämde in på henne när jag läste om det. Men som sagt så var det ju inte det, utan högfungerande autism. Jag är ännu för dålig på det området för att kunna sig vad som är typiskt för hfa. Jag vet bara vad som är typiskt för min dotter.
    Men vad jag har förstått så betyder högfungerande att personen är just det; högfungerande i samhället.
    Min flicka är dålig på ögonkontakt, gillar det inte. Vill inte ha närkontakt som kramas och hålla hand. Som bebis ville hon inte sova nära m:m.
    Hon pratar och är social, när det passar henne. Absolut inte med främlingar.

Hon vill struktut. Hon är lite av en perfektionist. Vill ha full kontroll på allt, annars blir hon orolig. Vill veta EXAKT vad som ska hända, vilken tid m:m. Blir uppstressad och får lätt utbrott när det inte blir som planerat eller som hon tänkt sig.

Finns hur mycket som helst att skriva.

Googla på högfungerande autsim.

Vår läkare på bup sa nåt bra: Alla människor har drag av autism, men det är när det blir ett problem i vardagen som man får en diagnos.

Skall ni göra nån utredning på er dotter?
  • sara sofia

Avlösarservice lät intressant! Hur funkar det? Jag skulle vilja ha en kontaktperson till min dotter, typ 1 gång i veckan, då hon får fara ut och göra nåt kul med en utomstående. Det hade varit kul och nyttigt för henne, och en "andningspaus" för oss hemma. Lillasyster hade fått en stund själv med oss föräldrar. Storasyster tar mycket tid och plats, och häromdagen så minstingen: "Mamma,kan aldrig J fara till en kompis så jag och du kan mysa själva?" Det högg till i hjärtat och jag insåg att vi måste bli bättre på att dela upp oss, och ge egentid med varje barn!

Ang skolan så hoppas jag vi får bra stöd! Ska ta tag i det direkt när höstterminen startar!

Vill veta mer om lss, vad har vi rättigheter tex? Vart hittar jag sånt? Ska googla!

Jag vill också att min tös ska få sån där ibt - träning. Bup har skickat remiss till barn-hab, jag gissar att det är om det. Hoppas det går fort!

• sara sofia
    Koviktare skrev 2009-07-11 23:43:35 följande:
    Har era barn med högfungerande autism bra fantasi? Leker de fantasilekar?
    Min dotter har inte särskilt bra fantasi.
  • sara sofia
    cissi9 skrev 2009-07-11 22:18:38 följande:
    Ja, det är jättejobbigt att vara detaljerad i vårdbidragsansökan men man har igen det senare om man orkar vara det. Chanserna ökar ju såklart att man kan få vårdbidraget godkänt och merkostnaderna också om man beskriver i detalj hur livet ser ut.Innerst inne vet man ju ändå att man älskar sitt barn precis som det är. Lycka till med ansökan!
    Ja, nu har jag skrivit en bilaga på 4 st A4-sidor. Dataskrivet. Känns alldels för mycket! :-O Kan jag verkligen skicka in det?!
Svar på tråden Högfungerande autism