• sara sofia

Högfungerande autism

Föresten, läste en tråd om avlösarei hemmet. Är det nån av er med barn som har högfungerande autism, som har avlösare??

• sara sofia
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-30 21:49:47 följande:
    Min son har ADHD och Atypisk Atism, han fick diagnos för någon månad sen. Han är 7 år. I torsdags var han på ett återgivingssamtal (tror jag det kallades för) för barnet. Där fick han ett litet häfte med bilder och mycket kort text om vad hans diagnos innebar. Det var psykologen på bup som hade gjort det utifrån just hans diagnos. Han valde att ta med det till skolan och visa upp det för de 2 bästa vännerna. Vi har visat det för en släkting till oss och han tyckte det var bra skrivet även om han är vuxen så var det inte "barnsligt". Nu vet jag inte om alla får ett sånt av bup men det var en bra sak, sonen kunde välja att berätta om han ville och fanns en "manual". Ni kanske får det ni med eller så be om det så det finns om det behövs.
    Bra idè!
  • sara sofia
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-08-31 11:02:15 följande:
    Så här är det uppbyggt. Första sidan: Hans namn och en bild på en robot. (bilden valde psykologen utifrån hans intressen)1:a uppslaget: Jag är bra på... 5 punkter på hans starka sidor och bilder till det. Korta meningar där det viktigaste är understryket. Jag har svårt för... 4 punkter med hans svaga sidor, lite färre bilder och lite mer text.2:a-4:e upslaget: När man har lätt och svårt för det jag har och det blir jobbigt varje dag kallas det för... Diagnosen och lite vad som är typiskt för det. Lite uppdelat efter vad som är problem men även de possetiva sakerna om diagnosen. Att det många som har det och att det finns vuxna, både tjejer och killar. Att man kan vara smart och duktig på något annat. Att man föds med det.5:e uppslaget: Lite korta råd, schema, extra hjälp i skolan osv. Sista sidan Jag är bra på många saker. Jag kan vara stolt över att jag är den jag är.Om det är så att ni inte får något av bup och vill ha mer detaljerat så ni kan göra eget så inboxa mig så kan ni få mer av de exakta orden och uppbyggnaden över det. Mycket i min sons häfte är utifrån honom och hans diagnos så det hjälper ju inte er men kan ge idéer.Häftet är gjort på A4 papper som har vikts en gång.
    Låter ju skitbra! Ska kolla med bup imorgon!
  • sara sofia
    Koviktare skrev 2009-08-31 09:18:29 följande:
    Sarasofia: Tänkte på en sak till. Försök skriva ner alla moment i skolan där hon stötter på problem. Som tex att hon kommer till skolan, ska ta av sig. Här kanske hon behöver stöd för att få av sig kläderna smidigt och ta sig in i klassrummet utan att tappa fokus. Detta med att hitta ny aktivitet. dessa barn kan oftast inte själv få en bild och en idé av en lämplig sysselsättning då behöver de en vuxen som stöd som kan hjälpa dom att få denna bild i huvudet. Efter en aktivitet så blir de bara tomt i deras huvud och vad gör man då? Springer runt och stör de andra. hittar på saker som inte är så lämpliga
    Ja, vilket bra tips! Ska förbereda ikväll och skriva ner så jag kommer ihåg imorgon!
  • sara sofia
    Starlight mamman skrev 2009-08-31 15:25:36 följande:
    Vi gjorde en sån typ av bok hemma innan vi berättade för sonen. Vi skrev bland annat att han kan se detaljer, små saker som kanske inga andra ser. Länge efteråt gick han runt och sa tex "mamma, jag kan se enda till de träden där borta, det kan nog inte du". Han var jättestolt! Så en sån bok är fin :)
    Ååh vad gulligt! Ska genast ta tag i det där. Jag vill ju också ha en liten bok!
    Om inte bup hjälper till så är det jag som besöker vår lokala pappershandel imorgon!
    Jag får så bra tips härifrån ,tack allihop!
  • sara sofia
    Koviktare skrev 2009-08-31 18:12:59 följande:
    Sonen är bara 4,5 år men jag är redan kluven när det gäller skola. På förskolan säger dom att de viktiga är att han får gå med sina kompisar men så ser inte jag det. Det viktigaste för mig är att han får en givande skolgång och lämnar 9:an med ett bra självförtroende och bra självkänsla. Jag vill inte ha han i en liten grupp i den "vanliga" skolan och se han mobbas. Vi bor i en by där alla vet allt om alla. Här e de lätt att de blir utanför. Vi har en speciallskola 6 km utanför byn som är en friskola med inriktning mot barn med speciella behov. Får han diagnos så vill jag att han ska gå där.Hur tänker ni? Tror ni han mår bättre i en "vanlig" skola????
    Oj svår fråga!
    Här var vi bor finns inte det utbudet på skolor. Vi har den vanliga kommunala skolan, och den vanliga kommunala särskolan.
    Spontant känner jag WOW vad bra att det finne en friskola som riktar sig mot barn med funktionshinder, där hade jag velat att min dotter gick.
    Det måste ju vara extra kunnig personal där! Så det låter toppen!
  • sara sofia

Sitter och förbereder mig lite inför morgondagens möte med skolan. Rektor, berörda lärare, skol-psykolog, resurspedagoger och bup skall vara med.
    Kollade igenom alla infopapper från skolan som vi fått nu i samband med skolstart, och ser då att en ny specpedagog börjat på vår skola. Rektorn sa att ev en specpedagog skall vara med på mötet, och nu slår det mig att det kan vara hon.
    Inget med det egentligen, men för 1 - 2 år sedan när jag var på fest, var hon där. Hon jobbade då på en annan skola, och hon pratade om sina elever, med både förnamn och efternamn. Detta tyckte jag var så osmakligt, men fäste mig inte vid det då. Hon jobbade ju på en helt annan skola.
    Men tänk om hon nu ska ha med min dotter att göra, det känns inge kul!!
    Vill inte ha nån som inte håller på sin sekretess! Vi har gemensamma bekanta.
    Överreagerar jag?! :-O

• sara sofia

Så där ja! Då är tisdagen avklarad!
    På morgonen hade jag telefonmöte med FK i en timme. Det gick bra. Svarade ärligt på alla frågor och försökte så gått det går beskriva vår vardag. Sa som det var, att ibland funkar det jättebra vissa dagar, andra dagar är det kaos. Men mest lever vi där mittemellan. Nu får vi vänta till oktober innan vi vet om vi får vårdbidrag.

På tisdag em hade vi möte med rektor, lärare, bup, specpedagog, resurspedagog och skolpsykolog.
    Det gick ganska bra. Rektor hade redan en plan på hur höstterminen skulle se ut, vilken vi blev nöjd med. Till att börja med alltså, sen får vi utvärdera. HOn skall 1 h om dagen gå iväg med specpedagogen enskilt. Sen skall resurspedagogen vara mer i klassen, hjälpa J att fokusera, styra upp när det behövs mm.
    Känns bra än så länge.

Lärarna tog upp att dom vill att de övriga klasskamraterna skall känna till om J.s diagnos. Vi bestämde att vi föräldrar ska informera kring den, till alla barn.
    Så nu håller jag på fundera på det. Hur vi ska säga. Vad vi ska säga mm.

På kvällen igår grät J. Sa att alla hatar henne i skolan. Hon sa: "Prova själv att vara JAG, och gå dit så får du se hur det är! " Det var hjärtskärande att höra!
    Så jag känner nu att info till klasskompisarna måste ut NU på ett bra sätt.

• sara sofia

Ska fixa en snygg broschyr som handlar om J och hennes diagnos, precis som nån föreslagit tidigare! Tyckte det var en jättebra grej. Ska skriva fakta på ett enkelt sätt så barn förstår. Ni som hade en sån bok/broschy får gärna skriva mer om utformningen! På mitt jobb är vår närmsta granne en reklamfirma. Jag skall gå över dit och höra vad det kostar att trycka upp där. Tänkte söka sponsring till det i så fall. Då kan man ju på baksidan av häftet skriva typ: Vi sponsrade så detta häfte blev till. Och ha alla sponsorers loggor där.  Så blir det reklam! Inte för att så många kommer sponsra, men mitt nya jobb, och mitt gamla jobb, får då ställa upp!!
    Visst var det en bra idè!? Bup gör nämligen inte såna där broschyrer/häften.

• sara sofia

Koviktare, jo visst är det hjärtskärande. Mår inge bra alls.

Ang den här specpedagogen som glappat om sina elever tidigare, vi "fick" inte henne.

Idag har jag kännt mig taggad ang häftet/broschyren. Har ringt bup och frågat tips på vad vi kan skriva och hur jag ska formulera mig eftersom den skall riktas mot barn. Har sprungit över till den lokala reklamfirman och frågat pris. När jag berättade vad det handlade om så sa dom att dom sponsrar med det!   WOW!

Hoppas nu att kvällen går bra. Min man jobbar och jag hoppas innerligt att det inte blir tjorv vid läggningarna. Det blir det ALLTID... Men man kanske har tur idag, haha, man vet aldrig..

Vanligt tjorv är väl ok,men om hon gråter och säger som igår, då är det hjärtskärande. Samtidigt måste hon ju få säga sina känslor, men jag känner mig så maktlös!!

Svar på tråden Högfungerande autism