Offerroll
Jo, det finns många sätt att manipulera sin omgivning på. Att-dominera-underifrån-rollen är inte det detsamma som martyrrollen. Att det 'är så synd om mig så jag måste få som jag vill. för annars är du självisk, du som har det så bra.
Jo, det finns många sätt att manipulera sin omgivning på. Att-dominera-underifrån-rollen är inte det detsamma som martyrrollen. Att det 'är så synd om mig så jag måste få som jag vill. för annars är du självisk, du som har det så bra.
Men att gå in i offerrollen är ett sätt att smita undan ansvar.
Jo, att vara ett offer är ett utmärkt sätt att få som man vill. Men när jag funderat har jag hittat mest kvinnor som "blir sjuka" för att få som de vill. Är det nån annan som har en annan erfarenhet? Är det mer accepterat att kvinnor har värk eller annan sjukdom och då förväntar sig sjukdomsvinster och att alla ska ta hänsyn till dem. I praktiken blir det att göra som de vill.
Jo, du har ett eget liv. Och du kan inte hjälpa din mamma så länge hon inte vill ändra på sin situation. Och att hon spelar på dina skuldkänslor är ett varningstecken. Du är inte ett dugg elak. Snarare är det din mamma som är det. Man blir trött av att jobba heltid och sen ta hand om sitt hem. Och att först hjälpa nån och bara få otack. Dags att sluta Gulletrollet! Även om hon är skadad är hon en vuxen person med ansvar för sina relationer till dig! Vill hon att du ska komma får hon lov att bjuda till? Hon låter som min svärmor. Så stå på dig!
Kramar
Stå på er Gulletroll och Sashimi! Livet har så mycket att erbjuda.