Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

Vi som shoppar danska barnkläder del 14

God morgon, idag fick jag sovmorgon till 9.30 *skönt*

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    2smågodingar skrev 2009-07-12 09:32:25 följande:
    Halloj! Någon som vet hur katvigs leggins är i storlek??
    Det beror på om det är årets eller gamla modeller. Årets är helt normala, eller till och med åt det stora hållet, medans de innan varit ganska små i storlekarna
  • Busbellan
    Raihana skrev 2009-07-12 10:03:53 följande:
    Är staketet färdigt? Kan ni koppla av lite? Och hur reagerade August på staketet?
    Japp, det är färdigt så nu kan vi slappa i trädgården i sommar
    Han reagerade faktiskt inte alls, men vi har inte varit jättemycket ute sen det kom upp, har ju inte varit sommar de senaste dagarna precis
  • Busbellan
    jojoa75 skrev 2009-07-12 10:23:18 följande:
    Gomorron!Har mailat smågryn nu ang muddjeansen, tycker def INTE att det är ok att vänta i en månad utan nåt besked alls... Betalade direkt, så det är ju tusan lääänge hon haft mina pengar utan att leverera... gränsar till bedrägeri..(sorry att jag tjatar om det, men är ganska irriterad)
    Vaa, har du inte fått dem än
    Förstår att du är irriterad
  • Busbellan
    Zvartaliljan skrev 2009-07-12 22:10:57 följande:
    Hemma nu, F har tagit nattskiftet på sjukhuset men inte kan jag sova för det...har tagit en härlig dusch o nu har jag bara lust att åka tillbaka...måste försöka sova så jag orkar med morgondagen.Tur man ändå bara har 5km till sjukhuset så man kan komma direkt om något skulle hända...
    Åh, stackars Maia och stackars er, måste vara hemskt att se henne må så dåligt över allt!!
  • Busbellan

Ser att det disskuteras allergier och sånt här.
    Vi är just nu inne i funderingarna på att skippa mjölk, gluten och soja till August.
    Det finns ingen direkt forskning som stödjer det, men vissa läkare har undersökt barn och även föräldrar med barn som har autism har märkt en klar förbättring i tillståndet när man kört med sån kost.
    Har inte riktigt bestämt nåt än, det känns lite omständigt måste jag säga. Samt att jag inte vet hur de ställer sig till det på dagis, de måste ju liksom vara med på det.
    Ni som är insatta i det, hur svårt är det egentligen att ändra matvanorna? Kommer man snabbt in i det?

• Busbellan
    Emmsan skrev 2009-07-12 22:25:04 följande:
    åhh jag hoppar in o svarar ;) voi som är nybörjare har kört i ca 6 veckorn nu är det ÄR verkligen suuuperlätt :)
    Vad har ni uteslutet?
    Vi tänkte i vårt fall börja med att bara utesluta mjölk ett tag, sen ta det andra efter hand
  • Busbellan
    Duntoffla skrev 2009-07-12 22:26:20 följande:
    NU har vi ju inte utslutit gluten i Noels kost men att ändra till mjölkfritt är inga som helst problem. Gluten är väl värre. Som tur är finns det ju rätt mycket "allergi-produkter" numera. För dagis behövde vi ett läkarintyg och trots att pricktesterna inte gav ngt skrev läkaren ut "symptomatisk komjölksproteinallergi"
    Ja, det finns säkert en hel del att få tag på. Det jag är lite rädd för är att han ska äta ännu sämre än nu, för han är riktigt dålig med maten som det är nu.
    Nåt läkarintyg lär vi nog inte få från läkaren här, men vårt dagis brukar vara ganska samarbetsvilliga.
    Det är en läkare i Norge som tagit fram mycket ang. autism och särskild kost, och för många som provat märks en klar förbättring
  • Busbellan
    Stormis skrev 2009-07-12 22:30:24 följande:
    Kan man ingenting om det så är det svårt, är man påläst går det ok, men man måste hela tiden vara uppmärksam. Ingredienser byts ut etc. Vill man prova att utesluta så mycket som ni funderar på så tycker jag starkt att ni skall få prata med dietist el kanske nån allergissk som kan mat. För gluten, mjölk och soja finns i mycket och gömmer sig under lite udda namn ibland. Det blir ganska annorlunda mat och i princip allt måste lagas själv. Kan liksom aldrig "lyxa" med färdigmat etc.Äter han mycket fisk eller får giskoljetillskott? Inget som sjukvården får rekommendera, men där det finns ganska mycket positiva resultat på "neurologiska åkommor" om du ursäktar uttrycket.
    Nej, han äter i princip ingen fixk alls, om han nu inte får fiskpinnar, för det brukar gå ner.
    giskoljetillskott har jag aldrig hört talas om, var hittar man det? Hälsokost?
  • Busbellan
    Duntoffla skrev 2009-07-12 22:33:54 följande:
    Ok, ja det kan ju vara svårare med nya smaker när de är lite äldre. Noel äter ju allt och älskade sin havremjölk men han visste ju heller inte bättre Skönt att dagis är bra. Vårt var toppen med att göra bra mat men ofta handlar det om att "allergi-mat" är dyrare än vanlig och det är därför de vill ha läkarintyg.Vore ju toppen om det kan hjälpa till vid autism med annan kost. Börja lite smått med ex laktosfritt för att vänja honom vid en lite annorlunda smak och funkar det så kanske ni kan ta bort mer och mer.Lycka till!
    Tack!!
    Japp, vi kan ju börja med mjölken, det borde ju inte vara nåt problem på dagis i alla fall, eftersom de har en hel del barn där som ska ha mjölkfri kost
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 14