Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Vi som shoppar danska barnkläder del 14

Greksmurfen skrev 2009-07-11 22:32:33 följande:
    liljan: fyy stackars maia=(..... har tyvärr inga råd ja heller...... du har inga större medicinsprutor så du kan testa å åge henne lite mer vatten å fräs på lite när du sprutar in , ta gärna ljummet så kanske det kansk hjälpa blir som ett mini lavemang.... finns ju medicinsprutor med 20-50ml med...... fast kanske inte så vanligt man har det hemma...iof maia har bodysuits i stl 92 va i molo??? hur funkar dem stl mässigt?
    Det är en sån spruta jag testat med ljummet vatten. En sån där testspruta för att samla upp urin med egentligen. Den kunde ta 20ml så jag fyllde den med det. problemet var att tippen på den var så kort så den nådde liksom inte förbi den där klumpen där inne, behöver ha någon med riktigt lång smal tipp för det.
    Älskade lilla Maia 060528 och syskon 100125
  • Zvartaliljan
    Raihana skrev 2009-07-11 22:35:52 följande:
    Kramar om!!! Min son brukar få såna där 4-5 dagars förstoppning när vi är på bilsemester, brukar ta en medecin spruta full med olivolja och spruta upp lite i omgångar. Har alltid funkat på honom.
    testade med rapsolja, men olivolja kanske är fetare o bättre? Men tyckte allt bara rann ut direkt ändå...
  • Zvartaliljan
    SmillaMilla skrev 2009-07-11 22:36:19 följande:
    Åhhh gråter med dig för vi har varit med om exakt samma sak. Vår läkare sa att det absolit inte får gå mer än tre dagar mellan gångerna när det är sådana här barn. Du måste åka in med henne!!!!!!! Det kommer inte att komma ut av sig själv. Jag vet att det är skit jobbigt. Jag gjorde precis samma som du, försökte dra ut på det så länge det bara gick. Men det funkar inte så. När vi väl började göra dessa lavenemangen var tredje dag, då blev bajset också bättre o rädslan släppte.
    Ja det blir väl bara till att ta sig i kragen och möta helvetet igen
    O nu blir jag ju mer o mer säker på att det är mjölken som är boven...så nu är det banne mig slut på hennes oboy-drickande!! Köpte hem oatly o blandade i oboy, men hon märkte direkt skillnaden och ville absolut inte ha. men nu ska hon inte ens kunna välja för det här måste få ett slut!
    jag får väl åka in imorgon med henne...släppa av felipe i någon lekpark med de andra två för jag vill definitivt INTE att de ska se vad de gör med Maia där inne på sjukhuset. Kan ju skrämma livet ur de stackarna o se henne skrika så där hysteriskt.
  • Zvartaliljan
    SmillaMilla skrev 2009-07-11 22:37:20 följande:
    Miraklet här var lekterapi! Har du inte bett om det?
    nä...men hur hjälper det?? Jag vet inte riktigt vad de gör där...
  • Zvartaliljan
    snigelina skrev 2009-07-11 22:41:53 följande:
    Risken när de blir sådär förstoppade är ju att det till slut kommer upp andra vägen istället och att kräkas bajs vill ju ingen.. Det går inte att åka in nu, du och Maia, när de andra sover?
    Hon sover också just nu, dock ganska oroligt. Men vill inte väcka henne, känns som dubbelt trauma då. och känner jag denna mottagningen rätt så ber de oss vänta tills imorgon ändå...men ja, jag kommer definitivt ringa dom direkt på morgonen o åka dit med henne. Hon är ju pigg emellanåt så jag tror inte det är någon jättefara så vi måste åka in akut mitt i natten. Vi var och lekte på barnens lekland i 3 timmar idag, hoppades liksom att det skulle få fart på hennes mage med allt klättrande och studsande men inget kom ut
  • Zvartaliljan
    mortillsju skrev 2009-07-11 22:44:36 följande:
    Jag tror inte du ska greja med det där själv. Du kan repa hål på tarmen. Öven förstoppningen i sig kan göra sönder tarmen. Så åk du in.
    Jag har ju gått utbildning för att kunna ge laxermedel till gamla tanter och gubbar och gjort det flertalet gånger så ett barn är ju egentlgien ingen stor skillnad. problemet är ju att det räcker inte med klyx, mincrolax eller annat i Maias fall. och ja, bajset där inne gör säkert en hel del skada, hoppas bara hon slipper få en massa sår som gör ont
  • Zvartaliljan
    h80 skrev 2009-07-11 22:46:30 följande:
    Usch vad jobbigt. Kan hon inte få lite lugnande innan
    Själva lugnandet ger de i så fall också i en jävla sputa upp i röven, helt jäkla onödigt ju för då ska man hålla i henne hårt för den och sen ännu ett övergrepp efter den, även om hon då blivit lite lugnare.
    Annars har de som hon kan dricka, men det är totalt omöjligt o få i henne, hon bara totalvägrar.
  • Zvartaliljan
    SmillaMilla skrev 2009-07-11 22:53:24 följande:
    De hjälper Maia att våga släppa taget. För oftast beror det inte på någon allergi. När hon själv kommer våga att sitta på toaletten varje dag så kommer det att lösa sig. Anton var 5½ år när han slutade bajsa i blöjan. Då var det bara psykisgt eftersom han alltid varit hård i magen o att det alltid hade gjort ont att bajsa. Han vågade ihelt enkelt inte, även om det var löst. 
    men jag börjar tro att det inte är psykiskt längre, de senaste 3 veckorna har hon ju varit blöjfri och de första två bajsade hon på toaletten var 3e dag, t.o.m ganska hårt då med och stoooooora korvar, t.o.m så sambon blev helt chockad hur hon lyckades få ut dom. Men Maia verkade helt obesvärad av det och klagade ingenting på att det gjorde ont eller så. Förut trodde jag mer på något psykiskt till följd av alla UVI men nu börjar jag tro på en mix mellan psykiskt och lite mjölkallergi. jag tror inte hon är jättearllergisk eller så, utan bara känslig och att hon lätt blir förstoppad av det.
  • Zvartaliljan
    gosmamman skrev 2009-07-11 22:57:08 följande:
    Liljan- Hoppas vekligen att maia sätter sig och klämmer ut det där imorgon bitti. Du får lära henne att dricka kaffe på morgonen, alla kaffedrickare blir ju jämt skitnödiga av sitt morgon kaffe. Nä hoppas iaf att hon fixar det själv och om hon inte gör det så håller jag alla tummar och tår för att det ska gå så smidigt som möjligt. kRAM En molo fråga jag frågat förr, men huuur kass är verkligen molos vita stjärnor på svart botten från vår kollektionen. Är en millimeter från att trycka p köp knappen nu.
    haha ja kanske man skulle kunna få i henne lite kaffe med mycket socker i då
  • Zvartaliljan
    mortillsju skrev 2009-07-11 22:57:34 följande:
    Jag har ju också den bakgrunden (uska från början)  men jag skulle nog ändå inte greja med ett småbarn själv *det är jag det* utan ta det till sjukhuset.
    jag har bara gett henne två sprutor med en tipp som knappt var en cm lång så jag skulle nog inte kalla det att jag grejar med henne...man får ju ge microlax o sånt själv hemma vilket ju går längre in i tarmen. Jag ville bara känna att jag testat allt innan jag ringer sjukhuset, för sist sa de t.o.m till mig att testa att spruta upp lite ljummet vatten innan vi kom in, så de kommer säkert fråga imorgon om vi testat det.
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 14