• arton

Undran

Jag är inte förälder, men jag är tonåring (18). Jag var oerhört trotsig under 7 och 8:an. Då var jag ju bara 14 år. Jag ville absolut inte att lärarna skulle bestämma över mig alls. Tycker som idag också att en 14-åring ska väl kunna bestämma själv, litegrann iallafall. Och vad säger att lärarna ska bestämma över en människa som inte ens är ens eget barn? Nu kommer alla tycka att jag har fel, men lärarna har ju sina egna barn att bestämma över..Tycker även idag att lärarna försöker bestämma, och nu är jag ändå myndig..Ville bara skriva o se vad jag får för reaktioner!;P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 23:54
    Har ni inga synpunkter? :)

• Svar på tråden Undran
  • arton
    Lundby87 skrev 2009-07-07 23:29:00 följande:
    JAg tycker dem har rätten att bestämma då du som 18 åring går i skolan och detta är deras arbetsplats, kanske kan säga att dem är en chef och ni arbetar och skall uppnå vissa krav och helst få bra resultat. För det är inget tvång att fortsätta studier efter 9an.
    Okej..Håller väl inte med. Mitt liv, jag gör som jag vill utan att dom ska lägga sig i. Right?
  • arton

Visst, jag har själv valt att gå gymnasiet, men trots allt är jag myndig. Det är ju mitt liv, ingen kan komma och säga vad jag ska göra och hur jag ska göra det, inte ens mina lärare..

• arton

Har ett jobb nu i sommar och där är jag ju med vuxna hela dagarna. Det blir ju en helt annan sits, skulle ju aldrig bete mig på samma sätt på ett jobb som man beter sig i skolan.

Senare så lider ju inte någon annan i klassen av att jag inte gör en uppgift, det är ju bara jag som gör det. Visst stör jag om jag kommer sent, men vem kommer inte försent till lektioner?

Det jag menar är att jag är 18 år gammal och vuxen, tycker då inte att en annan vuxen (lärare) kan bestämma över mitt liv!

• arton

Som att jag inte gör det redan då :P Men tycker att för att istället behandla oss som om vi vore barn borde man väl kunna komma överens istället för att ha en massa regler. Jag är ju inget barn..

• arton

Det har vi väl till en del, men för det mesta bestämmer dom de mesta. Men nog kan vi komma överens med de flesta lärare om prov och sådant.

Jag menar att man kan diskutera med våra ansvariga lärare, två stycken, som är mentorer för våran klass. Är ju lättare att komma överens med de än med de andra som man bara träffar någon gång i veckan.

• arton

Skolan har mer och mer blivit ett "extra" hem eller vad jag ska kalla det..Idag har de ju ofta blivit att lärarna uppfostrar oss tyvärr och som du säger, de ska ju lära oss någonting inte vara våra föräldrar som de ibland blir.

Jag tycker inte heller att de bestämmer över mig, mina lärare är inte mina föräldrar. Menmen..

• arton

Så dom har även bestämmanderätten på sin sida även fast jag är 18?

Det jag menade med att skolan ibland uppfostrar eleverna är att de finns faktiskt barn som inte har regler hemma och som beter sig precis hur de vill på skolan, så att skolan får uppfostra en bit iaf. Eller något..

Jag vill iaf inte vara den som är underlägsen lärarna som gör allt dom ber om, "lyder" deras minsta vink..

• arton

Jag frågar inte om någonting :) Lärarna har aldrig uppfostrat mig så de spelar ingen roll ;P

Men jag kan faktiskt samtala mer med mina lärare än vad jag kunde på högstadiet då de inte ville diskutera saker med mig/oss utan då var de bara att finna sig i vad lärarna sa. Men nog finns det lärare som är så på gymnasiet också, men så är det väl...

• arton

Jo, :P Bara man inte blir behandlad som ett barn så är jag nöjd! Skönt att jag bara har ett år kvar nu!

• arton

Jo visst!:) Men jag beter mig inte som ett barn, enligt mig själv då :P Men överlag kommer jag bra överens med dom. En av lärarna är mer klassens kompis än våran lärare ;P

• arton

Stämmer. Men jag tycker inte det ändå. Jag lyssnar o sånt på dom numera, gör de jag ska oftast inom utsatt tid. Visst kommer jag försent och sånt också men de lider ju inte någon annan av :P

• arton

Det vet jag väl ;P Jag skiter inte i dom och jag bryr mig absolut INTE bara om mig själv. Det har bara blivit så vid ett par tillfällen. Och jag är nog inte den enda i hela Sverige som kommit försent. Lärarna kommer ju försent till lektionerna också..

• arton

Menar att lärarna säger att vi inte ska komma försent, men så gör dom själv det och då är det ingen fara. Självklart vet jag att de inte är ok och de är INTE ofta jag kommer försent, jag har bara försovit mig EN gång under alla år jag gått i skola. Andra gånger jag har kommit sent har varit andra orsaker som jag inte tar upp här.

Menar att vi inte får komma försent, men då lärarna gör det är det helt okej..

Hur gammal är din son då?

• arton

Visst är det så :P

Okej. Ja jag tycker då inte jag är omogen för min ålder, ;P Vet inte vad andra tycker men :P

• arton
    Majsan70 skrev 2009-07-08 12:35:26 följande:
    Oavsett vem som kommer för sent så är det otroligt npnchalant beteende om man inte har speciella skäl! Att säga att det är OK att komma försent för att andra gör det är högst omoget. Då har man sänkt sig till sandlåde nivå. Självklart kan alla komma försent nån gång, men att ha den nstäållningen du just visade i det du skrev är fel. Mycket i det du skriver visar på ett omoget beteende och det känsn som att du fortfarande vacklar mellan vuxenvärlden o tonårsvärlden. Du är nog inte fullt så mogen som du tror och kanske därför som du ibland blir behandlad som ett barn? Jag känner inte dig, men jag kan dra paralleller mellan dig o min son o mig själv som tonåring. Men jag är helt övertygad om att du får ett bra liv i vilket fall...för vi mognar genom hela livet. Det är en ständig process.
    Visar alla respekt mot varandra, lärare som elever, blir det bra.

Bara för att jag "vacklar mellan vuxen och tonårsvärlden" som du uttryckte det, behöver jag ju inte bli behandlad som ett barn? För så vitt jag vet så är jag inte ett barn. Ska ju bli behandlad som den ålder jag är i, eller hur?
  • arton

nä exakt..dom ska inte lära oss att vi inte får komma försent och så kommer dom försent själva.

• arton

Våra lärare bryr sig inte att vi kommer försent..Första dagen i ettan sa en av våra mentorer att dom absolut inte tolererade mobiler och att man kom försent. Men dom har aldrig brytt sig om det så vi i våran klass kommer försent SJUKT mycket för de vet att de inte blir nån konsekvens av det.

Därmed inte sagt att det är okej.

• arton

Nja, de får väl vara som de är. Ser lärarna de som ett problem tar dom tag i de. Som att vi är en väldigt surrig klass och de tog våran mentor tag i på en gång och samlade ihop alla lärare i klassen. Dock funkar de inte om alla lärare inte gör samma sak då vi surrar. Man går bara ut och sätter sig i ett annat rum om de är för surrigt så de är ingen fara direkt.

Svar på tråden Undran