• arton

Undran

Jag är inte förälder, men jag är tonåring (18). Jag var oerhört trotsig under 7 och 8:an. Då var jag ju bara 14 år. Jag ville absolut inte att lärarna skulle bestämma över mig alls. Tycker som idag också att en 14-åring ska väl kunna bestämma själv, litegrann iallafall. Och vad säger att lärarna ska bestämma över en människa som inte ens är ens eget barn? Nu kommer alla tycka att jag har fel, men lärarna har ju sina egna barn att bestämma över..Tycker även idag att lärarna försöker bestämma, och nu är jag ändå myndig..Ville bara skriva o se vad jag får för reaktioner!;P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 23:54
    Har ni inga synpunkter? :)

• Svar på tråden Undran
  • Lundby87

JAg tycker dem har rätten att bestämma då du som 18 åring går i skolan och detta är deras arbetsplats, kanske kan säga att dem är en chef och ni arbetar och skall uppnå vissa krav och helst få bra resultat. För det är inget tvång att fortsätta studier efter 9an.

• arton
    Lundby87 skrev 2009-07-07 23:29:00 följande:
    JAg tycker dem har rätten att bestämma då du som 18 åring går i skolan och detta är deras arbetsplats, kanske kan säga att dem är en chef och ni arbetar och skall uppnå vissa krav och helst få bra resultat. För det är inget tvång att fortsätta studier efter 9an.
    Okej..Håller väl inte med. Mitt liv, jag gör som jag vill utan att dom ska lägga sig i. Right?
  • arton

Visst, jag har själv valt att gå gymnasiet, men trots allt är jag myndig. Det är ju mitt liv, ingen kan komma och säga vad jag ska göra och hur jag ska göra det, inte ens mina lärare..

• Lundby87

Har du denna inställningen tror jag ganska kort efter att du ev fått jobb att du kommer få sluta. För ingen som tvingar dig att sitta i skolbänken. Och man förstör dem andras studier genom att man kommer sent till lektioner, man skiter i sina hemuppgifter osv

• arton

Har ett jobb nu i sommar och där är jag ju med vuxna hela dagarna. Det blir ju en helt annan sits, skulle ju aldrig bete mig på samma sätt på ett jobb som man beter sig i skolan.

Senare så lider ju inte någon annan i klassen av att jag inte gör en uppgift, det är ju bara jag som gör det. Visst stör jag om jag kommer sent, men vem kommer inte försent till lektioner?

Det jag menar är att jag är 18 år gammal och vuxen, tycker då inte att en annan vuxen (lärare) kan bestämma över mitt liv!

• Merikarvia
    arton skrev 2009-07-08 09:48:33 följande:
    Har ett jobb nu i sommar och där är jag ju med vuxna hela dagarna. Det blir ju en helt annan sits, skulle ju aldrig bete mig på samma sätt på ett jobb som man beter sig i skolan. Senare så lider ju inte någon annan i klassen av att jag inte gör en uppgift, det är ju bara jag som gör det. Visst stör jag om jag kommer sent, men vem kommer inte försent till lektioner? Det jag menar är att jag är 18 år gammal och vuxen, tycker då inte att en annan vuxen (lärare) kan bestämma över mitt liv!
    Men är inte skolan både din, klasskompisarnas och lärarnas arbetsplats?
  • Exina

Du säger att du själv valt att gå i skolan, då har du samtidigt accepterat de regler som finns där. Om det inte passar får du väl sluta då. Vad du gör på din fritid är det ingen lärare som har med att göra men det som rör skolan har det i allra högsta grad med att göra. Om du ska få godkända betyg får du banne mig lyssna på den utbildade personal som faktiskt jobbar i skolan för att ge dig en framtid!

• arton

Som att jag inte gör det redan då :P Men tycker att för att istället behandla oss som om vi vore barn borde man väl kunna komma överens istället för att ha en massa regler. Jag är ju inget barn..

• Exina

Dom måste ha regler. Det går inte att anpassa sig efter X antal hundra elever som går på er skolan. Det är som sagt mål ni ska nå upp för att bli godkänd och då måste en viss takt hållas etc. Men sen har väl ändå elever ett viss inflytatnde i dagens skolgång? När jag gick, visserligen för ca 10 år sen, men då hade vi ju mentormöten osv där vi tog upp sånthär.

Svar på tråden Undran