Undran
Med valet att gå i skolan följer ju en del regler o riktlinjer precis som det gör när man arbetar. Följer man dessa regler o riktlinjer som för övrigt brukar vara någorlunda som de regler o riktlinjer som finns i övriga samhället har man inga problem skulle jag tro.
Självklart kan man inte alltid tycka samma, men då får man diskutera saken och kanske trots allt vika sig, då läraren i detta fallet har bestämmanderätten på sin sida.
Att skolan uppfostrar barnen!? Njae, där håller jag inte med. JAG uppfostrar m ina barn oavsett vilken skola de går i. Men skolan har en skyldighet att se till att mina barn följer de riktlinjer som är satta och som de gått med på genom att söka och anta sin gymnasieutbildning.
Att vara myndig innebär att man har både rättigheter och skyldigheter. den främsta skyldigheten som främjar till en god tillvaro är RESPEKT och med den kommer man långt.
Jag brukar säga till mina tonåringar att de behöver inte gilla allt som sker i skolan, men det är bara att gilla läget för tids nog är skolan slut.