Salam aleikum syster
Jag är ju gift med en somalier men jag kan inte säga jag är någon expert på somaliska bröllop
. Jag och min man hade ett väldigt lugnt bröllop, vi var först i moskén och sedan hade vi en lugn fest tillsammans med våra familjer och vänner, åt somalisk mat och så. Det du ska tänka på är att klä dig anständigt, jag känner en tjej som är gift med en somalier och följde honom på ett somaliskt bröllop iklädd kort kjol..inte så lämpligt! men du är ju muslim syster, så det är kanske inget du skulle göra?
Annars så kommer det att serveras massor med mat och det kan eventuellt bli somalisk dans och musik, beror väl på hur religiösa brudparet är, om det anses lämpligt eller inte. Gällande present så är det väl något du och din man måste prata om, jag vet inte vilken relation ni har till brudparet? Och oroa dig inte syster, min erfarenhet av att ha varit på olika slags fester med somalier är att det brukar gå jättebra, de somaliska systrarna har alltid varit så snälla mot mig och sett till att jag inte ska känna mig utanför (och jag är ganska blyg och har inte så jättelätt att prata med de jag inte känner!). Och har du barnen med dig så kommer du ha fullt upp med dem, och de kommer att ge dig chans att prata med de andra systrarna där, barn är alltid ett kärt samtalsämne
. Lycka till!!!!