• skippy

somaliskt-brölopp

HEJ
    Jag ska på mitt första somaliska brölopp och börjar bli lite nervös jag vet att jag är ensam svensk så jag skulle vilja ha lite info om vad som händer vad man ska ha på sig om man ska ha presenter med sig jag hoppas att det är nån som har varit på ett somalisktbrölopp och som kan ge mig lite info om vad som kommer att hända under kvällen,barnen kommer vi att ta med oss..........

• Svar på tråden somaliskt-brölopp
  • angel 2003

Jag vet inget om somaliska bröllop, men vet inte din man hur det går till och hur man ska klä sig etc?

• skippy

inte mycke annars om han visste skulle jag inte ha skrivit det här...........

• ÄngelBängel

Hmm, klurigt. Jag har ingen som helst erfarenhet men om du känner brudparet eller någon av gästerna väl tar de nog inte illa upp om du frågar, de har nog full förståelse för att du inte är insatt i traditionerna.

• skippy

JAG KÄNNER BARA MANNEN BRUDEN OCH JAG HAR ABSOLUT INGEN KONTAKT OCH DEM FLESTA KAN INTE SVENSKA SPRÅKET SÅ BRA SÅ ALLT KÄNNS LITE FÖRVIRRAT,FRÅGAR MAN KILLARNA SÅ SÄGER DEM ATT DET ÄR LUGNT KOM SOM DU ÄR MEN MAN VILL INTE GÖRA BORT SIG DET FÖRSTA MAN GÖR JA JA VI FÅ SE HUR DET GÅR.

• ÄngelBängel

ojojoj, du behöver inte skrika, jag försöker bara hjälpa till...

Om du har frågat och inte fått något svar som du tycker ger någonting skulle jag ta på mig lagom fina kläder, ta med en present och sedan bara hänga med så bra jag kan.

• skippy

sorry såg inte att jag hade stora bokstäver jag är ingen hejare på allt vad dator heter ber så mycker om ursäkt hoppas att du inte blev allt för upprörd

• skippy

jag är en positiv person som kan bjuda på mig själv gör jag bort mig så får man se det roliga i det hela.

• UmmAdem

Salam aleikum syster

Jag är ju gift med en somalier men jag kan inte säga jag är någon expert på somaliska bröllop . Jag och min man hade ett väldigt lugnt bröllop, vi var först i moskén och sedan hade vi en lugn fest tillsammans med våra familjer och vänner, åt somalisk mat och så. Det du ska tänka på är att klä dig anständigt, jag känner en tjej som är gift med en somalier och följde honom på ett somaliskt bröllop iklädd kort kjol..inte så lämpligt! men du är ju muslim syster, så det är kanske inget du skulle göra? Annars så kommer det att serveras massor med mat och det kan eventuellt bli somalisk dans och musik, beror väl på hur religiösa brudparet är, om det anses lämpligt eller inte. Gällande present så är det väl något du och din man måste prata om, jag vet inte vilken relation ni har till brudparet? Och oroa dig inte syster, min erfarenhet av att ha varit på olika slags fester med somalier är att det brukar gå jättebra, de somaliska systrarna har alltid varit så snälla mot mig och sett till att jag inte ska känna mig utanför (och jag är ganska blyg och har inte så jättelätt att prata med de jag inte känner!). Och har du barnen med dig så kommer du ha fullt upp med dem, och de kommer att ge dig chans att prata med de andra systrarna där, barn är alltid ett kärt samtalsämne . Lycka till!!!!

Svar på tråden somaliskt-brölopp