• Ms Ery

Solna, Sumpan, Bromma & längre norrut (och även LKPG); the Mama-maffia

Världens bästa mamma-maffia (snart landstäckande)!!!!

• Svar på tråden Solna, Sumpan, Bromma & längre norrut (och även LKPG); the Mama-maffia
  • Kevlarsjäl

Åh här var det aktivt som bara den. Vad kul att gå in på FL och hitta massor med inlägg sen jag kollade senast.

Anna: Hoppas L mår bra idag och att feberkramperna håller sig borta. Grattis till att ni skrivit på kontrakt på lägenhet. Hoppas också att O inte jobbar för mycket. Jag minns hur Linda hade det när hon satt på den tjänsten. Hoppas han kan styra undan mer eller vara mer effektiv.

Vallie: Inte långt kvar nu. Snart är lillasyster här. JIPPIE! När det gäller dagistider så är jag ju normalt sett en morgonpigg människa så tanken var att jag skulle vara på jobbet senast sju, ta max 30 minuters lunch och sen dra från jobbet vid halv fyra. Knaprade jag på flexen hade jag alltid Stefans pappalediga dagar då jag kan jobba lite längre för att hålla mig till mina 40 timmar i veckan. Men iom med sjukskrivning så har vi inte hunnit praktisera det något särskilt. Och jag undra i mitt stilla sinne hur det kommer vara när jag börjar jobba (som jag hoppas kunna göra snart) och är gravid - kommer jag orka gå upp vid sex? Kommer jag orka cykla till jobbet? Behöver vi investera i en bil tillfälligt eller kan vi låna en bil? (Stefan behöver ju bil till Norrköping för att han smidigt ska ta sig hem). Så det är inte helt glasklart här än.

Lill-T: Har läst en hel om hyperemesis och visst känner jag igen mig en hel del. Sen har ju de som mått att man går ner i vikt och det gör jag inte för så mycket kräks jag inte. Fasar dock ändå för var detta kommer sluta. En dag i taget, en dag i taget.

Stina: Förlåt att jag avskräcker dig men att döma av allt ni har på agendan kanske du ska fortsätta läsa mina inlägg. Har en blogg också... Den är ännu mer positiv.

Vallie: Overallen som vi köpt till Elsa är från HM. Jag är ingen vidare märkestok eftersom ungen växer som bara den. Kanske borde jag jämfört och satt mig in i allt och testar en massa olika men jag orkade faktiskt inte utan beställde en på nätet. Vet att HM inte brukar få toppbetyg direkt men jag känner inte att det är värt det med en Reima eller PoP. Så därför är jag inte till så mycket hjälp här. Några som dock alltid får bra betyg i tester (sen har jag inte sett ett test med just vinteroveraller) är Kappahl. Både deras soldräkter och regnställ har fått höga betyg. Lycka till i djungeln.

Och Vallie vad härligt att N var glad när du lämnade på dagis.

• Vallie

hmm.. verkar som de flesta kan flexa lite hej vilt. Visst hade jag flex på mitt jobb, men det var ju ändå meningen att jag skulle jobba 8-17 som mina arbetstider var, och inte sätta flexandet i system så att säga...

lilltessan, kul att se att du lever låter som ni har det bra. fast jag förstår att M vill hitta ett jobb närmre hem.

Emma, synd att det blir vinter, annars hade du ju kunnat skaffa en cool liten vespa och åkt med till jobbet

vi hoppas ju på att lillasyster kommer vara i samma storlek som N och då kunna ha samma vinterkläder som hon. har inte kollat på HM alls, men är de vattentåliga? känner jag N rätt kommer hon spendera vintern sittandes med en spade i en blöt slaskhög sen tål vissa torkskåp och andra inte, och hur torkar de på dagis? ååå djungel som sagt

• TessanHallonet

Morning alla eller god lunch kanske..
    Har ju lämnat på dagis så då är jag inte på jobbet förrän 9-tiden vilket är väldigt ovanligt för att vara mig. Har alltid försökt börja tidigt för att sluta tidigt. Men nu med 2 som jobbar heltid så har ju livet helt enkelt ändrats. Nu ser vårt liv ut så att vi på söndagskvällen kollar i våra kalendrar hur veckan ser ut med möten och dylikt och därefter bestämmer vi vem som ska lämna resp. hämta. Hittills efter 1,5 vecka på dagis så funkar det bra även om man som ni säger alltid kommer ha ångest över att dem är för länge på dagis, att den ena får jobba lite längre på e.m/kvällen, att dem gråter när man lämnar dem och att man knappt hinner förstå att dem lärt sig ny sånger och danser under dagarna. Så det är bara att konstatera att småbarnsåren är skit jobbiga speciellt om båda jobbar heltid.

Vallie, Patrik jobbar ju bl.a. som säljare och han skriver en hel del offerter vilket han lika bra kan göra hemma på kvällen när Linn sover. Så det har han börjat med eller om han ska förbereda för nått möte med någon kund så kan han göra det på kvällen oxå. Detsamma gäller för mig, att ta med jobb hem om det finns nått att göra vill säga. Linn somnar ju runt 19.30 så då hinner vi umgås, springa runt med Linn, läsa böcker och äta lite tillsammans. Sen är det nog som lill-tessan skriver att det är bra att byta mellan att lämna och hämta för att inte alltid ta det tunga lasset på morgonen. Men Nathalie verkar ju gilla dagis så det är ju tokbra . Linn skrek som en galning imorse...vilket hon alltid gör när jag lämnar henne. Så jag hoppas och tror att det kommer bli bättre med tiden ...annars skulle man väll bryta ihop om man inte trodde det. Speciellt när det verkar funka för så många andra.

Annars har vi haft en jättebra helg med bröllop i Eggby i Västergötland. Patrik fick 2 dvd-spelare som man kan montera i bilen och kolla på film på medan man åker. Ja säger bara...det var det bästa som hänt sedan Linn började åka bil. Hon kollade på Emil och Lotta på Bråkmakargatan och var hur nöjd som helst. Så 4-5 timmar i bilen flög förbi . Ett hett tips om ni har barn som hatar eller blir uttråkade av att åka bil. Bröllopet var jätte mysig dem kom roendes i en båt till ceremonin som var borglig och hölls i ett fint uppsatt partytält med björkar och kandelaber som "altare". Linn som var med under ceremonin ville gärna sjunga med när musikerna skulle sjunga och spela, vilket var väldigt roande när hon lät tut, tut, tut. Sen ville hon springa bland alla gravstenar på den närbelägna kyrkogården och var helt galen och skrek och skrattade. Blev lite rädd att någon skulle vara där och se henne som hon sprang bland alla gravar och kastade sten och gick balansgång. Jaa ni trötthet och gravid....vi jobbar på det men än har det nog inte lyckats fastna nått ägg ...bara att köra på . Så vi får väll se hur lång tid det tar 1-månad, 1 år...jag hör av mig när jag vet.

O Vallie så fort vattnet går eller en värk sätter igång...då måste du messa eller skriva på forumet.

Emma din stackare säger jag bara. Usch va jobbigt. Kan tyvärr inga tips om hur man får illamående att gå bort. Så kämpa på!

Stina, hur sjuk är du?? Låter ju riktigt illa, jag brukar vara helt borta när jag har över 39 grader. Gulligt dock med E som lägger nappar i pappas väska. Krya på dig!!!

• TessanHallonet

Glömde helt bort att Gratta till lägenhetsförsäljningen Anna, Grattis! Nu är det bara att börja flytta och packa allt

• fruannis

Här vaknade vi med en feberfri tjej i morse, helt underbart! Pratade lite med en sköterska på barnläkarmottagningen men vi kommer inte åka in med L. Hon verkar helt kry igen, förstår ingenting. Men skönt är det i alla fall!

Vallie: glömde säga våra vinterkläder är PoP men det är bara för att det är arvegods och begagnat. Jag har för mig att jag har hört att Coop har bra overaller också som brukar få bra i test.

Emma: O jobbar aldrig helg så det är positivt. Dessutom tror jag han får lite mindre nu när han kommer tillbaka från pappaledigheten, han delegerade ut en del i gruppen då och han planerar inte ta tillbaka de uppgifterna utan jobba mer strategiskt. Sedan är det ju alltid mycket men jag tror det blir bättre faktiskt. Pappaledighet kan ju vara bra till mycket.

• Ms Ery

Ah, vinterkläder.
    Jag har haft lite kreativitetstorka stundtals på jobbet (ehumm...inte nog med att jag flexar och flaxar, inte ens när jag är här är jag 100%-ig. Tur att mina chefer tycker det jag gör är ok, när jag gör det...) så då har det blivit en del Tradera. Lilith har...massa ytterkläder. Vi har satsat på en begagnad Po.P-overall, helt enkelt för att en ny från Kappahl eller Coop skulle gå på i princip lika mycket, och jag fått höra från bekantskapskretsen att det lönar sig att satsa på kvalité när det gäller overaller, iaf om man har ett barn som tror att hon är en bison-oxe. Sen har jag skaffat en skal-jacka och ett fleecefodrat regnställ. Av finn-släkten har vi fått det obligatoriska understället i ullfrotté och en väpnarhuva från Reima.
    Häromdagen köpte jag två par begagnade fleecevantar, och ett par såna där termovantar från Po.p i en barnklädes-second hand.
    I nuläget har L två vanliga fleece, och en vindfleece. En tunn vindjacka som är arvegods, och en fodrad jeansjacka med leopardkrage.

Jag känner att mitt finska arv har slagit slint, men hon kommer inte behöva frysa iaf...

Apropå arv, Ls morfar kom hem i förrgårkväll. Det tor 1 1/2 minut, sen är dom bästa kompisar igen. Och igårkväll hände det otroliga, som aldrig förut hänt; L vrider sig ur min famn, och springer sedan iväg till...morfar. Det händer inte. Inte till pappa, inte till mormor, inte till moster (som annars är världens roligaste). Utan till morfar, som hon inte sett på 2 1/2 månad. Vi är i chock. Jag är skakad, M är sotis, och morfar är så stolt att han inte vet var han ska ta vägen.
    Det måste vara köttsoppan. Eller nåt.
    Plötsligt känns dagis inte alls lika skrämmande, går det åt helvete får morfar va stand-in :-P

• Kevlarsjäl

Lill-T: Härligt att ni är preparerade för vintern. Både här i Sverige och Sibirien. Och underbart att L är förtjust i morfar. Förstår att han är stolt som en tupp.

Vallie: Var är du? Inne och föder.

• Vallie

haha inne och föder?!? skulle inte tro det, jag har haft fullt upp med N hela eftermiddagen och kvällen.
    B kom hem från jobbet idag med över 39 graders feber, hosta, ont i halsen och förkyld... han ser mer död ut än levande... OM det skulle starta nu är jag lite tveksam till om de ens kommer släppa in honom på KS nu när de höjt alla krav och har besöksförbud pga influensan... vad gör jag i så fall?

tessan, låter som ni haft en mysig helg! och jag håller tummarna för ägggen

Anna, härligt att L inte var dålig i morse!!!

Ms Ery, oj det var inte illa, L kommer inte frysa i alla fall härligt med morfar också, de är söta de där små tyvärr kan man ju inte bestämma vilka de ska falla för och inte, N är fortfarande livrädd för min lillebror

• Kevlarsjäl

Vallie: Attans att du inte föder lillasyster. Men det kommer. Elsa är rätt skeptisk för min lillebror också. Det börjar gå bättre men i början bara grät hon när han försökte närma sig. Och han är så förtjust i henne... typiskt.

Dags att sova. Orkar inte vara vaken längre nu när illamåendet härjar så friskt.

• Stina m buffe i ugnen

Attans Vallie, hoppas Björnen blir bättre snabbt! Här har jag varit hemma tillsammans med en rätt snorig E idag, och oj vad skönt det var att hon sov middag i tre timmar! Annars hade jag nog avlidit. M stod beredd att få åka hem för att ta hand om E om jag inte pallade, men det gick! Men sen han kom hem så har jag inte gjort många knop. Jag tror jag ska gå och duscha och sen krypa ner jag med.

Måste också säga att jag är impad över Lill-Tessans vinterrustning! Wow!

Svar på tråden Solna, Sumpan, Bromma & längre norrut (och även LKPG); the Mama-maffia