Inlägg från: Zenobia |Visa alla inlägg
  • Zenobia

kallmarinerad fläskfile recept?

Den här är god
    www.guldkorn.com/default0.asp&varpresenturl=/std/cmmt/c_recept.asp&varpresentqs=iRecipeID=309&redir=1&from=&bhcp=1

Sen brukar jag göra en potatissallad med fetaost,oliver och soltorkade tomater till.

600 g kokt, skivad potatis
    250 g fetaost i tärningar
    100 g Kalamata-oliver
    100 g soltorkade marinerade tomater, strimlade
    2 krossade vitlöksklyftor
    1 skivad rödlök

1 dl olivolja + oljan från tomaterna
    2 msk rödvinsvinäger
    1 dl hackad persilja
    1 tsk salt
    2 krm svartpeppar

• Zenobia

Om föresten gör potatissalladen, så brukar ja göra på vanliga svarta oliver. Jag tycker det är godare

• Zenobia

Det borde fungera med ytterfile också, men ta lite mindre salt kanske bara för den är nog saltare kött.
    Sen potatissalladen blir bara godare om den får stå en dag innan

• Zenobia
    Nalle Puh73 skrev 2009-07-11 20:48:45 följande:
    Varför skulle det vara saltare? Är väl rått kött ni pratar om?
    Om det är den ytterfilén som säljs vakuum pakiterat, så är det salt i den.
  • Zenobia
    annikapannika1 skrev 2009-07-11 20:53:00 följande:
    Jag ska äta saltreducerat så jag tar nog som det står så blir det säkert bra med det. :) Låter perfekt och om han den där jag delar hus och hem med går med på det så blir det nog detta.
    Gör så
  • Zenobia
    Nalle Puh73 skrev 2009-07-11 21:02:33 följande:
    Oj det visste inte jag. Men är det salt i allt vacuumpakat eller bara den? Nu har jag lärt mig nåt nytt.
    Jag vet inte hur det ligger till. Men vad jag vet om ytterfilén är att dom har som med skinka och kassler sprutat in salt i den.
    Egentligen ska inte ytterfilé heta ytterfilé, det är fel namn igentligen för det är en benfri kotlettrad
  • Zenobia
    annikapannika1 skrev 2009-07-11 21:10:14 följande:
    Jag tror du har fel där faktiskt. Jag har aldrig märkt att det skulle vara saltat kött som jag köpt. Inte som kassler och skinka iaf.
    Inte att det är mer saltat, men det innehåller salt och andra ämnen.
  • Zenobia
    annikapannika1 skrev 2009-07-11 21:13:30 följande:
    Har du nått belägg för det du säger? Nån länk eller så? Om jag inte missuppfattar dig så menar du att all ytterfilé är saltad som kassler och skinka är.
    Nej men det är salt i den, det är bara läsa innerhålls förteckningen på ytterfilen i affären. Den ligger i en vacumpaketeringen.
  • Zenobia
    annikapannika1 skrev 2009-07-11 21:24:20 följande:
    Äsch, gick ner och kollade ändå. Men på vår står det endast ytterfile, inget annat. Så jag antar att det är olika tillverkade eller vad det nu heter när det gäller kött.
    Jag har inge sånt kött hemma så jag kunde kolla, men den som finns vacumpaketerad finns det en innerhållsförteckning på och dom jag köpt är det salt i
  • Zenobia
    annikapannika1 skrev 2009-07-11 22:07:52 följande:
    Den har vi köpt nån gång innan. Den känns lite för perfekt i storlek på nått vis. De vi hade nu såg faktiskt ut som vanliga fileer och var inte lika tjocka heller som de på bilden i din länk. Ska iaf tänka på att kolla det nästa gång vi ska handla ytterfile. Vatten behöver jag inte betala för.
    Jo den köpte jag också en gång, men jag tycker den vart för salt också när man hade egna kryddor
    Jag tror det är Scans och en till som är vacumpakiterade som är gjorda så.
  • Zenobia
    Nifesoj skrev 2009-07-12 09:23:26 följande:
    Detta är riktigt gott =D Marinerad fläskfilé                                                  

4-6 port   2 st fläskfilé salt, peppar   Dressing: 1-2 rödlök 2-4 vitlöksklyftor 50 g soltorkade tomater (i marinad) 1 kruka färsk basilika (spara lite till garnering) 1 dl olivolja 1 dl balsamvinäger (½ dl vatten) salt, peppar   Helstek fläskfilén i ugnen. Låt den kallna. Blanda ihop allt till dressingen. Om man använder soltorkade tomater i marinad använd den oljan också (för att få lösare dressing har jag använt lite vatten).   Skär upp fläskfilén i skivor och lägg på ett fat. Häll över dressingen och låt stå kallt över natten. (går att göra samma dag, men blir inte alls lika smarrigt god då)   Garnera gärna med lite färsk basilika på serveringsdagen.   Smaklig måltid!
    Mmmm gott det måste jag prova nån gång, gott med soltorkade tomater
  • Zenobia
    Nifesoj skrev 2009-07-12 11:28:08 följande:
    Nifesoj skrev 2009-07-12 09:23:26 följande:
    Detta är riktigt gott =DMarinerad fläskfilé                                         
                                                                    4-6 port   2 st fläskfilé salt, peppar   Dressing: 1-2 rödlök 2-4 vitlöksklyftor 50 g soltorkade tomater (i marinad) 1 kruka färsk basilika (spara lite till garnering) 1 dl olivolja 1 dl balsamvinäger (½ dl vatten) salt, peppar   Helstek fläskfilén i ugnen. Låt den kallna. Blanda ihop allt till dressingen. Om man använder soltorkade tomater i marinad använd den oljan också (för att få lösare dressing har jag använt lite vatten).   Skär upp fläskfilén i skivor och lägg på ett fat. Häll över dressingen och låt stå kallt över natten. (går att göra samma dag, men blir inte alls lika smarrigt god då)   Garnera gärna med lite färsk basilika på serveringsdagen.   Smaklig måltid! Är jättegott att använda kycklingfilé istället för fläskfilé =D
    Mmmmmm lät gott med potatisgratäng till och kyckling var inte dumt det heller Sitter man nästan och dreglar haha.
Svar på tråden kallmarinerad fläskfile recept?