• Beasessan

kallmarinerad fläskfile recept?

Hej

Vi ska ha gäster på Lördag och har köpt hem fläskfile. Jag skulle vilja förbereda den någon dag innan och äta den kall. Har ni något gott recept? Och vad kan man ha till? Tips TACK ! : D

• Svar på tråden kallmarinerad fläskfile recept?
  • Zenobia

Den här är god
    www.guldkorn.com/default0.asp&varpresenturl=/std/cmmt/c_recept.asp&varpresentqs=iRecipeID=309&redir=1&from=&bhcp=1

Sen brukar jag göra en potatissallad med fetaost,oliver och soltorkade tomater till.

600 g kokt, skivad potatis
    250 g fetaost i tärningar
    100 g Kalamata-oliver
    100 g soltorkade marinerade tomater, strimlade
    2 krossade vitlöksklyftor
    1 skivad rödlök

1 dl olivolja + oljan från tomaterna
    2 msk rödvinsvinäger
    1 dl hackad persilja
    1 tsk salt
    2 krm svartpeppar

• Beasessan
    Zenobia skrev 2009-07-08 23:49:00 följande:
    Den här är god www.guldkorn.com/default0.asp brukar jag göra en potatissallad med fetaost,oliver och soltorkade tomater till.600 g kokt, skivad potatis250 g fetaost i tärningar100 g Kalamata-oliver100 g soltorkade marinerade tomater, strimlade2 krossade vitlöksklyftor1 skivad rödlök1 dl olivolja + oljan från tomaterna2 msk rödvinsvinäger1 dl hackad persilja1 tsk salt2 krm svartpeppar
    TUSEN TACK! precis vad jag letade efter! : D
  • Zenobia

Om föresten gör potatissalladen, så brukar ja göra på vanliga svarta oliver. Jag tycker det är godare

• annikapannika1

Det lät ju riktigt riktigt gott.

Tror ni man kan använda fläskytterfile istället? Vi har nämligen köpt det till sambons födelsedag.
    Och kan man göra potatissalladen dagen innan också?

• Zenobia

Det borde fungera med ytterfile också, men ta lite mindre salt kanske bara för den är nog saltare kött.
    Sen potatissalladen blir bara godare om den får stå en dag innan

• Nalle Puh73

Varför skulle det vara saltare? Är väl rått kött ni pratar om?

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • annikapannika1

Jag ska äta saltreducerat så jag tar nog som det står så blir det säkert bra med det. :)

Låter perfekt och om han den där jag delar hus och hem med går med på det så blir det nog detta.

• Nalle Puh73

Kallt Vitlökskött.

1 kg fläskfile, ytterfile, oxfile m.m
    Helsteks utan kryddor och får sen svala i foliepaket. Skivas i tunnare skivor 2-3 mm.

Marinad:
    5 msk matolja
    5 msk soya
    5 pressade vitlöksklyftor
    2,5 tsk grillkrydda
    2,5 tsk grovmalen svartpeppar.
    hackad gräslök efter smak.

Blanda ihop marinaden och slå det över köttet (i en påse). Marinera 2-3 timmar men ju längre det ligger desstu mer smak ger det.
    Jag steker ibland köttet dagen innan och marinerar sen bara samma dag men det funkar att göra kvällen innan om man gillar mycket vitlök.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Zenobia
    Nalle Puh73 skrev 2009-07-11 20:48:45 följande:
    Varför skulle det vara saltare? Är väl rått kött ni pratar om?
    Om det är den ytterfilén som säljs vakuum pakiterat, så är det salt i den.
Svar på tråden kallmarinerad fläskfile recept?